Verslas

2020.09.23 19:03

Ministerija skelbia, kad net 60 procentų trumpalaikės nuomos vietų booking.com svetainėje dirba nelegaliai

Gabrielius Grubinskas, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2020.09.23 19:03

Ekonomikos ir inovacijų ministerija (EIM) skelbia, kad 900 trumpalaikio apgyvendinimo vietų Lietuvoje veikia neteisėtai. Dėl to jie negali pretenduoti į valstybės paramą. Tačiau kai kurie trumpalaike nuoma užsiimantys verslininkai nesupranta, ką nelegalaus jie padarė. Pasak jų, tai tik skambios frazės, siekiant sumenkinti smulkųjį verslą.

Legalios ar nelegalios?

60 procentų – tiek apgyvendinimo paslaugų platformoje booking.com paslaugas Lietuvoje siūlančių trumpalaikės nuomos vietų dirba nelegaliai. EIM viceministrė Vitalija Jankauskaitės-Milčiuvienė LRT RADIJUI sako, kad verslininkai neturi reikiamų licencijų.


„Jei apgyvendinimo įstaiga nėra registruota valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (VVTAT), apie ją nėra kaupiami jokie duomenys, nėra jokios statistikos, neaišku, kiek žmonių ten apsistoja. Ar tos įstaigos apskritai yra nelegalios? Taip nėra, kadangi prižiūrinčios institucijos yra dvi. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) prižiūri, ar paslaugų teikėjas turi verslo liudijimą arba individualios veiklos pažymėjimą.

Jeigu įstaiga yra nelegali, tai ir vartotojo skundas neturėtų būti kažkur nagrinėjamas, kadangi vartotojas lankosi nelegalioje įstaigoje.

Tikėtina, kad aptariamos apgyvendinimo įstaigos mokesčius moka, tačiau jos nėra registruotos VVTAT, o tai reiškia, kad pagal turizmo įstatymą jos yra nelegalios apgyvendinimo įstaigos. Jeigu įstaiga yra nelegali, tai ir vartotojo skundas neturėtų būti kažkur nagrinėjamas, kadangi vartotojas lankosi nelegalioje įstaigoje“, – detaliai situaciją komentuoja EIM viceministrė V. Jankauskaitė-Milčiuvienė.

Skundžiasi dėmesio stoka

Tačiau verslininkų teigimu, reikalavimas turėti Vartotojų teisių apsaugos tarnybos išduodamą licenciją yra biurokratijos pavyzdys. Trumpalaikės nuomos administravimo įmonės „Houseys“ vadovas Tomas Grižas sako, kad vietoje dramatiškai skambančio tyrimo, ministerija ar jai pavaldžios institucijos galėjo daugiau dėmesio skirti tinkamai bendrauti su apgyvendinimo įstaigomis.

„Geras pavyzdys čia yra „Airbnb“ (privati amerikiečių kompanija, leidžianti žmonėms savo interneto platformoje siūlyti nuosavo būsto trumpalaikę nuomą – LRT.lt). „Airbnb“ siuntė tūkstančius žmonių po visą pasaulį. Jie kavinėse darydavo susitikimus, pasakodavo apie savo platformą, apie jos teikiamas galimybes.

Vietoje dramatiškai skambančio tyrimo, ministerija ar jai pavaldžios institucijos galėjo daugiau dėmesio skirti tinkamai bendrauti su apgyvendinimo įstaigomis.

Po to ta pati „Airbnb“ miestams pasakė: mes jums padėsime, mes už jus surinksime turisto rinkliavą. Toks žingsnis buvo įgyvendintas, iškomunikuotas. Taigi, reikia paimti keletą gerų pasaulinių pavyzdžių ir jais pasekti“, – įsitikinęs vienos trumpalaikės nuomos administravimo įmonės vadovas.

Problemos sprendimo būdas jau atrastas

Tomas Grižas prideda, kad didžiosios nuomos platformos puikiai sprendžia ir vartotojams iškilusias problemas. Todėl, pasak jo, nereikėtų gąsdinti turistų, kad jų prašymų VVTAT nenagrinės. „Ar jūs galvojate, kad žmogus, atvykęs į Lietuvą ir turėdamas kažkokį nusiskundimą kreipsis į VVTAT? Ir VVTAT kažką padarys turistui, kuris yra, pavyzdžiui, iš Australijos ir buvo nepatenkintas tam tikra apgyvendinimo įstaiga?, – nuostabos ir nepasitikėjimo neslepia T. Grižas.

„Airbnb“ tokią problemą išspendžia ilgiausiai per 48 valandas, tikina jis. „Pavyzdžiui, jūs atvykote į butą Palangoje ir matote, kad jis neatitinka nuotraukose esančios apgyvendinimo vietos. Taigi, jūs turite 24 valandas parašyti „Airbnb“, kad jums kažkas nepatiko ir nesate patenkinti apgyvendinimo vieta.

Matome, kad žmonės pateikia kelias, keliolika ar net, pavyzdžiui, 60-mt, nuomos patalpų.

O pats „Airbnb“ perveda pinigus nuomotojui tik praėjus 24 valandoms nuo svečio įsiregistravimo, – tvirtina T. Grižas. – Taigi, nereikia ieškoti problemos ten, kur jos nėra. Viskas puikiai išsisprendžia per platformas.“

Bauda negresia

Mokesčių inspekcijos atstovė sako, kad dauguma gyventojų iš nuomos gautas pajamas deklaruoja. Kasmet daugėja verslo liudijimų nuomai išsiimančių žmonių. Tačiau šešėlyje veikiančių trumpalaikio apgyvendinimo vietų vis dar yra.

„Natūralu, kad žmonės girdi ir supranta viso to prasmę, tačiau VMI tam tikrus kontrolės veiksmus taip pat atlieka. Tam tikrą informaciją susirenkame ir iš interneto platybių. Matome, kad žmonės pateikia kelias, keliolika ar net, pavyzdžiui, 60-mt, nuomos patalpų. Tokiu atveju yra atliekami stebėsenos veiksmai, o atskirais atvejais – operatyvūs patikrinimai“, – sako Stasė Aliukonytė-Šnirienė iš VMI.

Mano žiniomis šiandien baudos už tai negresia. Juo labiau, jei tai pirmas ar antras kartas.

EIM viceministrė teigia, kad bus atkreiptas Teisingumo ministerijos ir savivaldybių dėmesys į be licencijų veikiančias vietas. Tačiau, anot Vitalijos Jankauskaitės-Milčiuvienės, už veiklą be licencijos bauda negresia. „Mano žiniomis šiandien baudos už tai negresia, – teigia ji. – Juo labiau, jei tai pirmas ar antras kartas.

Mes kviečiame registruotis. Tai padeda visam ekonominiam paveikslui, pasitarnauja statistikos duomenų kaupimui. Galime žinoti, kur ir kokie turistų srautai lankosi, lengviau yra priiminėti tam tikrus sprendimus. O ir patys paslaugų teikėjai gali pretenduoti į valstybės pagalbą bei Europos Sąjungos (ES) paramą.“ Anot jos, toks trumpalaikiu apgyvendinimu užsiimančių vietų tyrimas atliktas pirmą kartą.

Radijo reportažas apie trumpalaikės nuomos vietas – įraše.


Parengė Vismantas Žuklevičius.

Populiariausi