Verslas

2020.09.11 19:04

Baigęs kremą, indelį grąžink ir gausi nuolaidą kitam: užstato sistemą taiko ir kai kurie kosmetikos gamintojai

Giedrė Čiužaitė, LRT RADIJAS, LRT.lt2020.09.11 19:04

Bent pora kosmetiką gaminančių nedidelių Lietuvos įmonių priima tuščius jų produktų indelius, kad panaudotų juos daugiau kartų arba tinkamai paruoštų perdirbimui. Specialistai sako, kad tokios mažos taros užstato sistemos – atsakingo kosmetikos verslo ateitis, kuriuo seka ne tik smulkieji gamintojai, bet ir didelės įmonės.

Pratina prie pakuočių grąžinimo

Bendrovės „Kvapų namai“ atstovė Akvilė Kenstavičienė sako, kad bent penkerius metus vykdo tokią akciją, kurios metu klientai gali grąžinti gaminio indelį ir už tai gauti nuolaidą produkcijai. Nuolaidos dydis priklauso nuo stiklainėlio dydžio. Kaip tikina A. Kenstavičienė, nuolaida gali būti nuo pusės iki penkių eurų.


Anot jos, paprasčiau būtų įsigyti naujas pakuotes produkcijai, tačiau tokios akcijos imamasi dėl tvarumo politikos. „Dėl to papildomai nesutaupome, tačiau ir neturime nuostolio. Tiesiog matome tame kitokią prasmę, – sako pašnekovė. – Stiklas yra ekologiškiausia pakuotė. Net 98 procentus savo produkcijos pakuojame į stiklinę tarą.“

A. Kenstavičienė pripažįsta, kad tik nedidelė dalis stiklinių pakuočių grįžta, mat žmonės dar tik pratinasi prie tokios grąžinimo tradicijos. Įmonės atstovė tvirtina, kad naudojami tokie etikečių klijai, kad būtų kuo paprasčiau ir lengviau tas etiketes nuimti pirkėjams, kurie norėtų indelius grąžinti. Klientai su savo tara čia taip pat gali ateiti įsipilti šampūno, kuris laikomas pakuotėse, panašiose į tas, kuriose pilstomos ką tik išspaustos sultys.

Skatina nuolaidomis

Bendrovės „Uoga Uoga“ įkūrėja Lena Sokolovska sako, kad įmonė priima visas pakuotes, kuriose yra jų gaminama produkcija. Pakuotes įmonė priima nuo pat veiklos pradžios, tad jau dešimt metų. Klientai čia taip pat už taros atnešimą skatinami nuolaidomis. Ne visos pakuotės yra panaudojamos dar kartą, dalis jų yra išrūšiuojamos ir virsta atliekomis.

Lietuviškos kosmetikos įmonė yra sertifikuota ekologiškos produkcijos gamintoja. „Mūsų sertifikatas apima ne tik ingredientus, bet ir pakuotes. Mes negalime naudoti kietųjų plastikų, nenaudojame bisfenolio, kuris yra plastike. Visas mūsų naudojamas plastikas yra lengvai perdirbamas. Tai yra PET, PP plastikas. Aliuminės pakuotės privalo būti padengtos laku viduje. Mes taip pat tikriname, ar tas lakas su bisfenoliu ar be. Pakuotėms skiriame tikrai didelį dėmesį“, – tikina L. Sokolovska.

Čia, kaip ir „Kvapų namuose“, taip pat galima įsigyti pilstomo šampūno. Tiesa, klientai „Uoga Uoga“ produkcijos negali įsipilti į savo atsineštą tarą, ją privalo įsigyti čia pat parduotuvėje.

Anot L. Sokolovos, taip norima užtikrinti, kad klientai tikrai parsineš gaminius švariose pakuotėse. „Vėliau, grįžę su mūsų duotais indeliai, juos klientai galės priduoti ir nemokamai gauti kitus, švarius indelius, – sako ji. – Tokiu būdu kažkiek prisipratiname savo klientą.“

Palengvintas stiklas

Kauno technologijos universiteto (KTU) Aplinkos inžinerijos instituto direktorė prof. Žaneta Stasiškienė neabejoja, kad tokia kosmetikos gamintojų taros supirkimo sistema yra sveikintina. Anot jos, pasaulinės tendencijos rodo, kad tai ne tik mažųjų gamintojų iniciatyvos, bet ir didieji kosmetikos gamintojai pereina prie stiklo.

„Yra kuriamas bioplastikas būtent kosmetikos pramonei, tačiau vis tiek yra tendencija pereiti prie stiklo. Stiklas yra gan sunkus, tačiau ir čia jau yra postūmis – gaminamas palengvintas stiklas, kuris atitiktų pakuotėms keliamus reikalavimus ir būtų perdirbamas“, – apie naujas tendencijas pakuočių gamyboje pasakoja KTU profesorė.

Kaip gali būti ekologiškas gaminys, jei pakuotė bus aplinkai nedraugiška?

Pakuotė turi būti lengva, saugi neštis ir daug kartų naudojama, sako Ž. Stasiškienė.

„Vyksta gamintojų ir kūrėjų bendradarbiavimas. Jei jau produktas yra ekologinis, tai vis labiau linkstama prie to, kad ir pakuotė privalo būti ekologiška, – sako ji. – Kaip gali būti ekologiškas gaminys, jei pakuotė bus aplinkai nedraugiška?“

Pasisako už uždarą ciklą

Tačiau atliekų tvarkytojo „Ecoservice“ vadovas Saulius Budrevičius sako, kad kosmetikos pakuotės nesudaro didelio atliekų kiekio. Ypač, anot jo, nedaug stiklo pakuočių nuo kosmetikos gaminių.

„Stiklo taros konteineriuose dominuoja stiklas nuo konservuotų daržovių. Stiklinių kosmetikos gaminių pakuočių tikrai nedaug“, – tikina S. Budrevičius.

Tarp plastiko atliekų kosmetikos gaminių pakuotės taip pat nedominuoja. „Didžiąją dalį plastiko atliekų sudaro polietileniniai maišeliai, PET buteliukai“, – tvirtina „Ecoservice“ vadovas. Pasak jo, konteineriuose gyventojų išrūšiuotos atliekos yra dar kartą išrūšiuojamos atliekų surinkimo centruose.

„Tiek stiklo, tiek plastiko pakuotes galime išplauti ir sutvarkyti taip, kad jos būtų perdirbamos, nebent pakuotė bus sutepta tepalais ar kokiais pavojingais acetonais. Tokiu atveju pakuotė keliauja į pavojingų atliekų konteinerius“, – sako S. Budrevičius.

Pakuočių daugkartinis naudojimas būtų uždaras ciklas, kuriame nebūtų naudojama pirminė, o tik antrinė žaliava. Tokiu būdu tausotume gamtą ir aplinką.

Geriausia aplinkosauginė kampanija būtų tokia, kuomet žmogaus veikla nesudarytų atliekų, tvirtina atliekų tvarkymo bendrovės vadovas. Jis sveikina tokią kosmetikos gamintojų iniciatyvą. Visgi, pasak jo, ten kur negalima išvengti atliekų, derėtų jas atsakingai rūšiuoti.

„Pakuočių daugkartinis naudojimas būtų uždaras ciklas, kuriame nebūtų naudojama pirminė, o tik antrinė žaliava. Tokiu būdu tausotume gamtą ir aplinką“, – neabejoja atliekų tvarkytojo UAB „Ecoservice“ vadovas Saulius Budrevičius.

Visa „LRT ieško sprendimų“ diskusija – radijo įraše.


Parengė Vismantas Žuklevičius.