Verslas

2020.08.09 07:00

Įkvepianti lietuvio istorija: grįžęs iš JAV už milijoną įrengė pasakų namus

Jonas Deveikis, LRT.lt2020.08.09 07:00

Šešerius metus pragyvenęs JAV, druskininkietis nusprendė grįžti į gimtinę ir nerti į apgyvendinimo verslą. Už milijoną litų jis įrengė išskirtinius atostogų namus „SAKA“, čia kiekvienas kambarys mena skirtingą krašto legendą. Nors draugai gąsdino, kad viską išvogs ir išneš, dabar verslininkas džiaugiasi sėkme. 

Su Druskininkų verslininku Modestu Vitkausku susitinku prie didelio, daugiau nei 400 kv. metrų namo, kurį prieš keletą metų vyras įsigijo gyvenimo projektui – atostogų namams.

LRT.lt tęsia straipsnių ciklą „Aplink Lietuvą“! Visą vasarą žurnalistai keliaus po atokiausius šalies regionus ir miestelius, kalbins vietos gyventojus, verslininkus bei aktyvius bendruomenių narius, kad jų unikalias istorijas išgirstų visa Lietuva. Apie tai portale LRT.lt skaitykite kiekvieną savaitę.

Priešais pastatą – 3 vėliavos, Lietuvos, JAV ir Ispanijos. M. Vitkauskas juokauja, kad iš pradžių žmonės klausdavo, ar čia bus užsienio šalių atstovybė Lietuvoje, tačiau vėliavų atsiradimo istorija visai kitokia.

„Vėliavos rodo mūsų mažytę šeimos istoriją. Lietuvos vėliava, nes mes su žmona esame lietuviai. JAV vėliava, kadangi sūnus turi JAV ir Lietuvos pilietybę, o Ispanijos, nes keliaujant šioje šalyje gimė dukra. Žinoma, Lietuvos švenčių metu pakeliame Lietuvos istorinę vėliavą ir Europos Sąjungos. Toks yra mūsų susitarimas tarpusavyje“, – vėliavų atsiradimo kieme istoriją prisimena verslininkas.

Idėja gimė JAV

M. Vitkauskas pasakoja, kad nuosavo verslo idėja gimė dar gyvenant JAV. Ten prieš beveik 20 metų lietuvis buvo išvykęs studijuoti magistro programos.

„Emigracijoje gyvenau šešerius metus. Išvažiavome ten studijuoti, pabaigėm, tačiau pasilikome padirbėti. Tačiau 2007 m. grįžome į Lietuvą, kadangi gimė sūnus ir norėjome, kad vaikas kalbėtų lietuviškai.

Negaliu sakyti, kad gyventi JAV nepatiko. Tai viena iš gražiausių šalių, kuriose yra tekę būti, visomis prasmėmis, tiek kalbant apie gyvenimo kokybę, tiek apie gamtą. Privalumų labai daug, tačiau atgal grįžome, nes savas JAV niekada nebūsi“, – pasakoja M. Vitkauskas.

Vis dėlto jis tikina, kad be JAV nebūtų ir atostogų namų, – būtent šioje šalyje gimė idėja grįžus į Lietuvą imtis verslo.

„Būdami JAV ir keliaudami pamatėme, kad bendravimas ir buvimas su žmonėmis suteikia laimės jausmą. Kartą sutikome du senukus, kurie turėjo viešbutuką ant Mičigano ežero kranto. Tas viešbutis buvo padarytas švyturyje, o kiekvienas kambarys turėjo skirtingą temą. Gyvenome Trolių namuke. Tai mus sužavėjo, todėl nusprendėme kažką panašaus padaryti Lietuvoje“, – atostogų namų gimimo idėją prisimena verslininkas.

Investavo milijoną litų

Į Lietuvą verslininkas kartu su šeima grįžo finansų krizės išvakarėse – 2007 metais. Grįžęs pradėjo vadovauti keletui Druskininkuose esančių viešbučių, o įgavęs patirties nusprendė pradėti savo verslą.

Už kiek mažiau nei pusę milijono litų M. Vitkauskas įsigijo daugiau nei 400 kv. m gyvenamąjį namą.

„Namą įsigijome 2012 metais, jį renovavome ir 2013 metais atidarėme atostogų namus. Investicija į visą projektą siekė apie 1 milijoną litų. Namą įsigijome už šiek tiek mažiau nei pusę milijono. Kadangi namas buvo statytas anksčiau, pastato renovacijai teko skirti daug daugiau pinigų, nei planavome“, – prisimena verslininkas.

Jo teigimu, verslo pradžia buvo labai gera, kadangi didelės konkurencijos apgyvendinimo versle Druskininkuose tuo metu nebuvo. Tai padėjo įsitvirtinti rinkoje ir užsitikrinti apie 80 proc. siekiantį užimtumą.

„Nuo pačios pradžios buvo labai didelis nakvynių vietų poreikis. Kada atsidarėme, buvo labai lengva dirbti, nes Druskininkuose paklausa buvo didesnė nei pasiūla, todėl įsivažiavome labai greitai ir lengvai. Prisimenu, kad tuo metu savo draugams emigrantams sakydavau: jei norite grįžti į Lietuvą gyventi ir turėti savo verslą, tai darykite dabar, nes jei grįšite vėliau – kažkas už jus jau bus tai padaręs. Taip ir įvyko – 2018–2019 metais rinka jau buvo pilna. Todėl jeigu reikėtų tokią investiciją daryti dabar, gerai pagalvotume“, – sako M. Vitkauskas ir priduria, kad pradinė investicija į atostogų namus jau atsipirko.

Viskas grįsta pasitikėjimu

Verslininkas pasakoja, kad atostogų namuose yra ypač svarbus pasitikėjimas, todėl čia nerasite registratūros. Įsiregistruoti į kambarį reikės pačiam. Iš pradžių, anot M. Vitkausko, visi jį tikino, kad namus apvogs ir viską suniokos, tačiau iki šiol jokių incidentų nepasitaikė.

„Kai pradėjome daryti, tai buvo labai neįprastas ir naujas dalykas. Pavyzdžiui, registratūros pas mus nėra, o viskas veikia pasitikėjimo principu. Žmonės patys įeina į namą, parašome jiems žinutę, kur ieškoti raktų ir kur yra jų kambarys. Būna, kad svečių net ir nesusitinkame.

Dabar jau įprasta taip daryti, tačiau kada mes pradėjome, visi sakė, kad čia viską išdaužys, pavogs. Tačiau per tiek metų nieko nenutiko, o sistema veikia. Nors iš pradžių klientai ir norėdavo, kad, prieš jiems išvykstant, atvažiuočiau ir pasižiūrėčiau, ar viskas gerai“, – pasakoja M. Vitkauskas.

Pasitikėjimo principu namuose prekiaujama ir Druskininkų menininkės sukurtais suvenyrais. Vitrinoje išdėlioti daiktai su šalia esančia kaina.

„Jeigu kas nors patinka, žmogus pasiima daiktą ir pinigus įmeta į dėžutę. Aš net nežinau, ar ten teisinga suma yra, nes atvažiuoja pati menininkė, susirenka pinigus, atnaujina suvenyrus ir išvažiuoja“, – sako verslininkas.

Kiekvienas kambarys turi savo istoriją

Atostogų namų svečiai – patys įvairiausi. „Atvažiuoja žmonių, kuriuos matome per televizorių, atvažiuoja ir keliautojų bei pasiturinčių žmonių. Prisimenu, kartą pasižiūrėjau pro langą, o ten „Rolls-Royce“ kieme stovi“, – pasakoja viešbučio šeimininkas.

Bene didžiausias namų išskirtinumas – kiekvienas kambarys turi simbolį, kuris yra susijęs su gražia Druskininkų vieta, o kambariuose, netikėčiausiose vietose, galima rasti legendas apie minimus objektus.

Žengiame į pirmąjį, Akmens kambarį, akį patraukia senovinis parketas, kuris pirmojo namo savininko čia buvo atgabentas iš vieno iš Lietuvos dvarų.

„Kambario motyvas yra Švendubrės akmuo, o ant sienos galime išvysti legendą apie jį. Tiesa, rasti tinkamas legendas labai sunku. Mūsų tautosaka turi baisesnių prieskonių: kažkas nuskendo, kažkokie balsai girdisi, todėl teko ieškoti tokių, kurios būtų gražios“, – atsimena M. Vitkauskas.

Viešbutis išskirtinis ir tuo, kad čia negalima kalbėti apie politiką, nors verslininkas pripažįsta, kad kartą šią taisyklę teko sulaužyti: „Kartą pas mus svečiavosi jauna pora iš Rusijos. Jie manęs klausia, kodėl Lietuva atsiskyrė nuo Sovietų Sąjungos, nors ji tokia gera buvo, sukūrė visą Lietuvos infrastruktūrą, o buvome tokie nedėkingi ir pabėgome iš jos.

Mes klientą mylime tokį, koks jis yra. Tačiau atsisėdau ir pradėjau pasakoti, kaip kas yra, rodžiau knygas apie tremtį, pasakojau, kad mano mama buvo ištremta, kad mums tai skaudus etapas buvo, tačiau jie to nelabai suprato. Tuomet aš jiems pasakiau, kad jei jau jie su tokiomis nuotaikomis atvažiuoja atostogauti, tai gali ir namie pasilikti. Išvažiuojant svečiams galvojau, kokį atsiliepimą Booking‘e jie paliks. Atsidarau ir žiūriu, kad parašyta 10 ir paliktas atsiliepimas: mes būtinai čia atvažiuosime dar kartą“, – pirmą ir vienintelę politinę istoriją atostogų namuose prisimena M. Vitkauskas.

Planus sujaukė karantinas

Vasarą bene pagrindiniai atostogų namų svečiai būdavo užsieniečiai. Būtent jie sudarydavo apie 70 proc. visų klientų.

„Svečių čia atvykdavo iš viso pasaulio. Nebuvo žemyno, iš kurio nebūtų atvykę. Turėjome svečių iš Naujosios Zelandijos, Pietų Amerikos, PAR. Tačiau šio srauto žmonių mums dabar ypač trūksta“, – karantino įtaką verslui vardija M. Vitkauskas.

Karantinas privertė iš dalies pakoreguoti ir viešbučio koncepciją. Atostogų namuose vis populiaresnės tampa darbostogos, todėl ateityje tikimasi viešbučio konceptą pritaikyti būtent tokiems klientams.

„Iš pradžių darėme šeimoms, o dabar galvojame, kad reikia orientuotis į tuos žmones, kurie nori čia daryti darbostogas. Patalpos čia tam yra tinkamos“, – tikina M. Vitkauskas.

Verslininkas neatmeta ir plėtros galimybių, tačiau mato, kad labai sunku rasti vietą, kurioje turistų būtų ištisus metus.

„Galvojome, skaičiavome, dairėmės į kitus miestus, nes Druskininkuose jau užtenka, tačiau pastebėjome, kad kituose kurortiniuose miestuose yra didelis sezoniškumas, jis mažiau pastebimas Druskininkuose. Netgi svarstėme įsigyti pastatą Ventspilyje, tačiau supratome, kad ten užimtumas bus tik tris mėnesius ir reikės galvoti, ką veikti toliau“, – apie verslo plėtrą kalba M. Vitkauskas.