Verslas

2020.07.07 15:55

Lietuvos vežėjai – vėl užsienio žiniasklaidos akiratyje: pranešama apie 18 konfiskuotų transporto priemonių Belgijoje

Gabrielė Sagaitytė, LRT.lt2020.07.07 15:55

Lietuvos vežėjai – vėl užsienio žiniasklaidos akiratyje, pranešama apie 18 konfiskuotų transporto priemonių Belgijoje, kurios priklauso Lietuvos transporto įmonei „Nostrada“, valdančiai „RV Transport“. Kaip teigia Lietuvos profesinių sąjungų aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas, įmonė, neturėdama tam leidimo, koregavo vilkikuose esančių tachografų duomenis, pagal kuriuos vykdoma darbo valandų apskaita, apskaičiuojamas atlygis vairuotojams, jiems nebuvo leidžiama grįžti namo ir net grasinama.

LRT.lt susisiekė su įmonės teisininke Odeta Maksvytyte, ji pažymėjo, kad kol kas nėra nustatyta konkrečių pažeidimų, o žiniasklaidoje pasirodžiusi informacija, jos aiškinimu, „tėra prezumpcija“.

Kaip rašo Belgijos nacionalinis transliuotojas VRT NEWS, buvo patikrintos visos šios Lietuvoje įregistruotos įmonės transporto priemonės. A. Cuzanauskas LRT.lt patvirtino, kad 18 sunkvežimių buvo konfiskuota iš UAB „Nostrada“ įmonės „RV Transport“.

Žiniasklaidoje pranešama, kad taip pat tirtos darbo ir užmokesčio sąlygos bei Belgijos socialinių, darbo ir aplinkos apsaugos įstatymų pažeidimai.

Taip pat rašoma, kad patikrinimai buvo pagrįsti vietos gyventojų skundais. Juos vykdė darbo ir būsto inspektoriai kartu su federaline kelių policija, vietos policija ir federaline teismine policija.

Kaip rašo „The Brussels Times“, vienas patalpų blokas, naudojamas vairuotojams apgyvendinti, buvo paskelbtas netinkamu gyventi. Policija ir inspektoriai apklausė 25 įvykio vietoje buvusius įmonės darbuotojus.

A. Cuzanausko teigimu, tai ne pirmas kartas, kai iš įmonės konfiskuojami vilkikai.

„Prieš tai Belgijos policija areštavo 10 automobilių, nes įmonė, neturėdama licencijos ir leidimo tą daryti, ėmė pati tvarkyti tachografo, sunkvežimyje fiksuojančio darbo laiką, vežimo laiką, duomenis. [...] Tai yra duomenys, kuriuos tik licencijuotos valstybės institucijos gali (tvarkyti – LRT.lt)“, – komentuoja A. Cuzanauskas.

Jo aiškinimu, tokiu atveju nurodant tam tikrus duomenis, tarkime, nuvažiuotus kilometrus, įmonei atsiranda galimybė išvengti baudų.

„Kitas dalykas, pagal tachografą darbuotojams mokami atlyginimai ir nustatoma, kiek jie laiko dirbo. Čia yra toks aparatas, kur, ištrynus duomenis, neva jokių pažeidimų nelieka“, – aiškina A. Cuzanauskas.

Grasino baudomis

A. Cuzanausko tvirtinimu, keliolika šimtų šios įmonės darbuotojų negalėjo grįžti namo, nes nebuvo darbuotojų, kurie galėtų juos pakeisti. Pašnekovas taip pat vardija ir sunkias darbo sąlygas.

„Kai kurie dirba nuo 5 iki 8 mėnesių ir jų niekas nekeičia. Kitas dalykas, netgi yra pagrasyta darbuotojams, kad kiekvienam iš jų skirs apie 500 eurų baudą, jeigu jie kreipsis pagalbos. Yra ne vienas darbuotojas, kuris kreipėsi, kad jį pakeistų, tačiau darbdaviai išvis nereaguoja į raštiškus jų prašymus.

Galite įsivaizduoti, ką reiškia atidirbti 7–8 mėnesius, kai gyveni metalinėje būdoje. [...] Prieš du mėnesius įmonė net uždraudė jiems važinėti autostradomis, o tenka važinėti tik nacionaliniais keliais, kad nereikėtų mokėti mokesčių už kelius, tai riboja priėjimą prie normalių sanitarinių sąlygų: nusiprausti, gauti geriamojo vandens ir nusipirkti produktų“, – sako A. Cuzanauskas.

Anot jo, daugiausia įstrigusiųjų ir negalinčiųjų grįžti namo yra trečiųjų šalių piliečiai.

„Lietuvos pilietybės vairuotojus Lietuvos įmonės vengia apgaudinėti, nes jie turi daugiau galimybių ginti savo teises. Šioje įmonėje daugiausia dirba trečiųjų šalių piliečiai, juos lengviau įbauginti, nes yra kalbos barjeras, jie nežino įstatymų“, – aiškina jis.

„Nostrada“ teisininkė: pažeidimų kol kas nenustatyta

Įmonės „Nostrada“ teisininkės Odetos Maksvytytės teigimu, pakomentuoti konkrečių pažeidimų įmonė negali, nes vis dar laukiama tikslesnės informacijos. Straipsniai, skelbiami Belgijos žiniasklaidoje, „Nostrada“ teisininkės teigimu, yra labiau prielaidos.

„Buvo atliekamas įvairių institucijų patikrinimas. Tai buvo tiek policija, tiek eismo policija, aplinkosaugos inspekcija, socialinė inspekcija ir inspekcija, tikrinanti gyvenimo sąlygas. Jie atliko patikrinimą autoservise, patikrino vilkikus, kurie yra Belgijoje. Šiuo metu patikrinimas vis dar vyksta. Mes negavome jokių pareiškimų dėl konkrečių pažeidimų. [...] Institucijos kol kas mums nėra nieko pateikusios“, – tvirtina O. Maksvytytė.

Paklausta apie pateiktą informaciją dėl įmonėje išnaudojamų darbuotojų, O. Maksvytytė tikina tokios informacijos negavusi.

„Vilkikai sulaikyti, bet jie sulaikyti kaip garantija, kad jeigu būtų kokia nors žala ar nustatyti pažeidimai, kad būtų užtikrinta, jeigu būtų kokia nors finansinė žala. [...] Dėl vairuotojų skundų tokios informacijos mums inspekcijos nėra pateikusios“, – pabrėžia O. Maksvytytė.

„Nostrada“ teisininkė sako, kad įmonė kiek anksčiau buvo gavusi baudą dėl tachografo patikros, bet ne dėl nelegalaus įrangos instaliavimo.