Verslas

2020.05.10 13:32

Per karantiną žmonės skolinasi atsargiau, bet ir vartojimo paskolą gauti gali būti daug sunkiau

Darius Matas, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2020.05.10 13:32

LRT RADIJO pašnekovų teigimu, besikreipiančiųjų dėl vartojimo paskolos skaičius perpus susitraukė, tačiau šie atkreipia dėmesį, kad dėl karantino sukeltos ekonominės situacijos tų, kurie jos negauna, procentas išaugo.

Finansinių paslaugų įmonių asociacijos vadovo Šarūno Frolenko teigimu, vartojimo kreditų klausimu pastebimas padidėjęs žmonių atsargumas.


„Žmonės elgiasi kur kas atsargiau ir iš pat pradžių nusprendžia nesiskolinti, o pažiūrėti, kas vyks su ekonomika“, – komentuoja Š. Frolenko.

Ilgalaikės pastangos skatinti žmonių finansinį raštingumą, kalbėjimas apie tai, kaip reikia planuoti savo finansus ir vertinti rizikas, Lietuvos banko Priežiūros tarnybos direktorės Jekaterinos Govinos tikinimu, duoda rezultatų.

„Reikia pasidžiaugti, kad į šį nelengvą laikotarpį lietuviai ateina nepernelyg įsiskolinę. Dėl to galbūt bus lengviau išbristi iš šios situacijos su mažiau skausmingomis pasekmėmis“, – pažymi J. Govina.

Pasak pašnekovės, per karantiną dėl vartojimo kredito kreipėsi 50 proc. mažiau gyventojų.

„Skolinimas šiuo laikotarpiu sumažėjo perpus. [...] Žmonės atsakingiau vertina savo finansines perspektyvas, o ir pinigų nelabai buvo kur leisti“, – atkreipia dėmesį J. Govina.

Tie gyventojai, kurie neteko darbo arba jų pajamos smarkiai sumažėjo, o jie turi vartojimo paskolą ar galbūt moka už įsigytus pirkinius, Finansinių paslaugų įmonių asociacijos vadovo aiškinimu, gali tikėtis kredito mokėjimo atidėjimo.

„Jau plačiai žinoma tiek apie priimtus reguliavimo pakeitimus, tiek apie tai, kad kai kurios bendrovės savo iniciatyva dar prieš įsigaliojant reguliavimams ėmėsi panašių iniciatyvų.

Mažiausiai, ką vartotojai šiuo metu teisiškai gali padaryti, tai paprašyti vartojimo kredito davėjų suteikti trijų mėnesių paskolos atostogas ir tuos tris mėnesius mokėti tik palūkanas. Dalis vartojimo kredito davėjų taiko ir šešis mėnesius ar net daugiau“, – tikina Š. Frolenko.

Anot pašnekovo, kol kas prašymų atidėti kredito mokėjimą sulaukiama nedaug.

„Žmonės įvertina, kada tai daryti, ar jo situacija pasiekė tokį kritinį lygį. Kad ir kaip būtų, karantinas jau trunka beveik du mėnesius, dalies žmonių pajamos sumažėjo, dalies galbūt dar tik sumažės. Šiandien tai nėra plataus masto procesas“, – pažymi Š. Frolenko.

Sunkiau gauti paskolą

Tačiau Š. Frolenko atkreipia dėmesį, kad norinčiųjų skolintis galimybės taip pat vertinamos kur kas atsargiau.

„Besikreipiančiųjų stipriai sumažėjo, o procentas tų, kurie kreipiasi ir negauna paskolos, yra išaugęs. Tai reiškia, kad ir vartojimo kredito davėjai rizikingiau ir atsakingiau vertina žmonių būsimas pajamas ir nedalija kreditų į kairę ir į dešinę“, – akcentuoja jis.

Paėmus vartojimo kreditą J. Govina ragina išlikti atsakingiems ir sąmoningiems.

„Kartais pastebime, kad vartojimo kredito gavėjai nustoja bendrauti su davėju, nekelia telefono ragelio ir pan. Mūsų patarimas – taip nesielgti. Atsakingai kreiptis į vartojimo kredito davėją ir drauge su juo spręsti iškilusią problemą“, – skatina J. Govina.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt