Verslas

2020.05.09 15:17

Prieš rašant kitą įrašą influenceriams teks pagalvoti dar kartą: politinę reklamą feisbuke jiems bus privaloma žymėti

Aistė Valiauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2020.05.09 15:17

Artėjant Seimo rinkimams ir prasidedant politinei kampanijai Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) ims stebėti, ką skelbia socialinių tinklų aktyvistai – vadinamieji influenceriai. Jei jie išsakys palaikymą vienam ar kitam politikui, anot VRK, turėtų nurodyti, kad tai – politinė reklama. Komunikacijos ekspertai teigia, kad rinkimų prievaizdų laukia sunki užduotis atskirti, kur reklama, O kur nuomonė.

„Nuomonių formuotojai socialiniuose tinkluose rašydami tam tikrą įrašą apie vieną ar kitą kandidatą, politinę partiją, kampanijos dalyvį, kuriuo jis propaguojamas, skleidžiamos programinės nuostatos, tikslai ir panašiai, turėtų nurodyti, kad tai – neatlygintinai skleidžiama politinė reklama“, – sako VRK pirmininkė Laura Matjošaitytė.

Vyriausioji rinkimų komisija stebės influencerius: jų pranešimuose bandys gaudyti politinę reklamą

Ji teigia, kad socialiniuose tinkluose įrašus stebės pati komisija, savanoriai, bus tikrinami gauti pranešimai apie galimus kampanijos taisyklių pažeidimus.

„Tačiau negalime sakyti, kad šimtu procentų viską suseksime – tai tikrai neįmanoma“, – pripažįsta L. Matjošaitytė.

Atlikėja ir komunikacijos specialistė Dovilė Filmanavičiūtė feisbuke turi virš 41 000 sekėjų, ji reiškia nuomonę įvairiais klausimais, taip pat ir politiniais.

Anot atlikėjos, politinė reklama nedaug kuo skiriasi nuo kitos, todėl politinius įrašus reikėtų žymėti kaip reklamą.

„Aš asmeniškai manau, kad politinei reklamai turi galioti tokie patys standartai kaip tiesiog komercinių prekių ar paslaugų reklamai, nors man ir norėtųsi ginčytis, ar tikrai reikia ženklinti politinę reklamą, kai tiesiog daliniesi savo nuomone ar simpatijomis“, – sako D. Filmanavičiūtė.

Ji svarsto, ar bus reklama, jei pasidalins paties politiko, pavyzdžiui, Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus įrašu apie koronaviruso valdymą.

Ar bus reklama, jei pasidalins paties politiko, pavyzdžiui, Vilniaus mero Remigijaus Šimašiaus įrašu apie koronaviruso valdymą, svarsto atlikėja.

Tačiau dėl viso pikto atlikėja neketina palikti vietos interpretacijoms.

„Pažymėsim, kad tai neatlygintina politinė reklama ir visiems bus aiškiau – ir tiems, kurie dalijasi, ir tiems, kurie skaito“, – sako ji.

Nuomonė ar reklama?

Būtent tai – atskirti ar socialiniame tinkle žmogus išties reklamuoja kandidatą ar partiją, ar tiesiog reiškia savo kaip piliečio nuomonę – ir bus sunkiausias uždavinys VRK.

Tačiau, anot komunikacijos eksperto Arijaus Katausko, tarp šių dviejų dalykų linija labai plona, todėl pasak jo, reikėtų vertinti tik apmokėtą reklamą.

Labai sunku atskirti, kur yra asmeninė nuomonė, influenceriais save netgi galime laikyti kalbėdami šeimoje ir ragindami balsuoti už vieną ar kitą.

„Labai sunku atskirti, kur yra asmeninė nuomonė, influenceriais save netgi galime laikyti kalbėdami šeimoje ir ragindami balsuoti už vieną ar kitą. O kur yra apmokėta reklama, kur kanalo įtraukimas į komunikaciją. Šioje vietoje reikėtų sekti pinigus, kaip visada“, – teigia A. Katauskas.

Socialinių tinklų aktyvistai patys itin reiškėsi per praėjusius prezidento rinkimus, palaikydami Gitaną Nausėdą arba Ingridą Šimonytę.

Komunikacijos specialistas sako, kad visuomenėje žinomų žmonių pasitelkimas – ne naujovė ir egzistavo visada, dar iki socialinių tinklų atsiradimo galėjome matyti, kad į savo sąrašus partijos įtraukia legionierius, kurie padėtų pritraukti žmonių dėmesį.

Vis dėlto, pasak A. Katausko, politikams savo ambasadorius internete reikėtų rinktis itin atsargiai.

„Tas influenceris, su kuriuo susitapatinama, politikui užklijuoja ir tam tikras etiketes“, – sako A. Katauskas. Todėl, pasak jo, neretai politikai renkasi ne vieną influencerį, kad atspindėtų skirtingas visuomenės grupes.

Influencerių įtaka nepamatuojama

Pripažinti tai, kad influenceriai turi didžiulę auditoriją, kurią gali būti sunku pasiekti ir tradicinės žiniasklaidos priemonėms, pasak viešųjų ryšių specialisto, būtina.

Tačiau, kokią iš tiesų įtaką įrašai socialiniuose tinkluose turi galutiniam rinkimų rezultatui – lieka neaišku.

„Sėkmės istorijų, kad būtent influenceriai ištraukė kažkokį politiką ar nuskandino – to, ko gero, nėra ir mes neturime tiek įtakingų influencerių Lietuvoje, tikrąja ta žodžio prasme galinčių padaryti įtaką, o ne paskleisti žinutę“, – teigia A. Katauskas.

VRK atnaujino rekomendacijas ir kandidatams. Patys politikai socialiniuose tinkluose biografijos skiltyje turėtų nurodyti, kad yra partijos ar visuomeninio rinkimų komiteto iškelti kandidatai, o po kiekvienu politiniu įrašu pažymėti, kad tai – politinė reklama.

Seimo rinkimai vyks šių metų spalio 11 d.