Verslas

2020.05.10 15:51

Kiek kainuoja Vilniaus oro uoste priparkuoti lėktuvą ir kuriam oro uostui karantinas atnešė netikėtą pelną

Edita Vitė, LRT RADIJAS, LRT.lt2020.05.10 15:51

Nors skrydžiai pamažu atnaujinami, aviakompanijos ir oro uostai skaičiuoja patirtus nuostolius. Tačiau kai kurie oro uostai, pavyzdžiui, Šiaulių, gavo ir finansinės naudos, mat oro linijos jiems moka už lėktuvų laikymą. Tuo metu Vilniaus ir Kauno oro uostuose šiuo metu ilsisi šešios dešimtys orlaivių.

Sustojus skrydžiams lėktuvams iš padangių teko nusileisti ant žemės. Oro linijų kompanijos savo orlaiviams parkuoti ieškojo įvairiausių būdų. Daugiau nei dešimt lėktuvų prieglobstį rado ir nuostolingai dirbančiame Šiaulių oro uoste. Jam pandemija, priešingai nei oro linijoms, atnešė netikėtą pelną, teigia vadovė Aurelija Kuezada.

Šiauliuose be parkavimo paslaugų lėktuvams teikiamos dar ir techninio personalo paslaugos. Anot A. Kuezados, už visų lėktuvų priežiūrą surenkama dešimtys tūkstančių eurų.

„Šiuo metu pas mus yra nuleista 14 lėktuvų. Kyla ir skraido išmontuotomis kėdėmis ir pasitarnauja kaip orlaiviai. Jeigu jau jie nusprendė pas mus 14 orlaivių parkuoti, ko gero, pas mus vis dėlto yra pigiau negu, tarkime, Vilniuje ar Kaune. Vieno orlaivio parkavimas pas mus nesiekia 1000 (eurų – LRT.lt). Mokesčių susirenkame ir iš galimybės personalui prižiūrėti orlaivius. Aviacijos saugumo, pavyzdžiui.

Nenoriu sakyti, kad džiaugsmingai sutikome šį reikalą, nes per pandemiją nėra ko džiaugtis, kad kam nors yra blogai, bet tiesiog atsirado galimybė užsidirbti papildomai“, – sako Šiaulių oro uosto vadovė.

Pasak A. Kuezados, karantinas Šiaulių oro uostą pažadino iš letargo miego. Tikimasi, kad įvertinus jo galimybes, bus greičiau pradėtas statyti didžiausias Europoje orlaivių techninės priežiūros ir remonto centras.

Atnešė vienus didžiausių nuostolių

Daugiau nei septynios oro linijos savo lėktuvus nutupdė Vilniaus ir Kauno oro uostuose, pasakoja Lietuvos oro uostų atstovas Aurimas Stikliūnas. 29 stovi Vilniuje, 30 Kaune, daliai iš jų atliekamos techninės apžiūros.

„Atsižvelgdami į poreikį, padidinome parkavimo vietų skaičių. [...] Tie įkainiai yra nustatyti oficialiai, jie viešai prieinami ir vienodai taikomi visoms aviakompanijoms. Mokama už kiekvieną toną, atsižvelgiant į orlaivio masę. Kuo sunkesnis orlaivis, tuo parkavimas kainuoja daugiau. Už vieną toną aviakompanijos moka 1,45 euro“, – komentuoja A. Stikliūnas.

Pašnekovo teigimu, vieno „Boeing“ svoris siekia nuo 30 iki 60 tonų, todėl vidutiniškai vien tik už vieno lėktuvo per mėnesį parkavimo vietą be papildomų techninių paslaugų oro bendrovei tenka sumokėti apie porą tūkstančių eurų. Už visus 59 parkuojamus lėktuvus oro uostai gauna daugiau nei 100 tūkst. eurų.

Susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius teigia, kad oro uostams koronaviruso pandemija atnešė vienus didžiausių nuostolių, tad lėšos, gaunamos už lėktuvų parkavimo paslaugas, bent minimaliai juos sumažina.

„Oro uostai išgyvena labai sudėtingą laikotarpį, nuostoliai skaičiuojami milijonais. Jeigu atsiranda galimybė parkuoti lėktuvus, tai yra puiki proga nors dalinai mažinti nuostolius“, – pažymi susisiekimo ministras.

Vis dėlto lėktuvams stovėti nepatartina, sako A. Stikliūnas. Kai kurios skrydžius nutraukusios oro bendrovės savo lėktuvus užkonservavo, tačiau jiems prieš pakylant į orą teks atlikti detalią apžiūrą, kuri kainuos daugiau nei protarpiais lėktuvui leisti pakilti į orą.

„Tam, kad nereikėtų daryti ilgalaikio orlaivių konservavimo, kitos oro bendrovės atlieka nuolatinius skraidinimus kas 3–4 dienas po 30–40 minučių. Orlaiviai pakyla iš oro uosto, apskrenda ratą ir grįžta atgal tam, kad nereikėtų orlaivių užkonservuoti ir daryti ilgesnių patikrų prieš atnaujinant skrydžius“, – aiškina A. Stikliūnas.

Lietuvos oro uostų tinklui priklauso trys oro vartai: Vilniuje, Kaune ir Palangoje. Per šią žiemą 15 aviakompanijų tiesiogiai skraidino keliais į 26 šalis.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.