Verslas

2020.05.09 15:19

Kainų tendencijos per karantiną: kodėl mokame daugiau už tą patį produktų krepšelį?

Kainų analitikai pastebi, kad maisto kainos per metus sparčiai stiebėsi aukštyn. Skaičiuojama, kad pigiausių prekių maisto krepšelis nuo pernai balandžio iki šio balandžio padidėjo daugiau kaip 10 proc. arba beveik 7 eurais.

Prekės, kurioms šalies gyventojai per karantiną netaupė arba neturėjo galimybės sutaupyti, yra maisto produktai. Statistikos departamento duomenys rodo, kad per metus šiek tiek padidėjo infliacija, o tam daugiausiai įtakos turėjo maisto produktų ir alkoholinių gėrimų kainų augimas.

Augimas gana nuoseklus, o paspartėjo rudenį, kai pandemijos pasaulyje dar nebuvo matyti, tačiau ši taip pridėjo ranką, kad prekių krepšelyje nepadaugėjo, o piniginė patuštėjo.

Pirmiausiai kovą brango įvairios kruopos, tada į viršų ėmė stiebtis ir vis dar stiebasi vaisių ir mėsos kainos. Analitikai atkreipia dėmesį, kad su kainodara vyksta neįprasti dalykai. Pavyzdžiui, tas pats pigiausias kiaulienos kumpis skirtingose parduotuvėse skiriasi vos ne euru, tad gali būti, kad prekybos tinklai vienose kategorijose bando uždirbti, kitose – pritraukti pirkėjus.

Mažiau akcijų

Tačiau tai dar ne viskas. Pasak portalo Pricer.lt vadovo Arūno Vizicko, prie kainų augimo prisidėjo ir kainodara elektroninėse parduotuvėse. Taip pat – pradingusios akcijos.

„Kaip ir „Barbora“, taip ir „Rimi“ savo krepšeliuose neturi tų pigiųjų produktų. Dažniausiai jų pigiausi produktai yra 30–40 proc. brangesni nei fizinėse parduotuvėse.

Per karantiną mes pamatėme gerokai mažiau prekybos tinklų rengiamų akcijų. Iš vienos pusės, jie sako, kad taip prisideda prie Sveikatos apsaugos ministerijos išleistų nurodymų, kad kuo mažiau žmonių ateitų į parduotuvę, bet, iš kitos pusės, lietuviška kainodara yra sudėliota tokiais principais, kad produktų kainos yra užkeltos ir reguliariai daromos nuolaidos“, – atkreipia dėmesį A. Vizickas.

Statistikos departamento duomenimis, per karantiną prekybos tinklų apyvarta išaugo. Nedaug – vos 3 proc., tačiau turint omenyje, kokiame laikotarpyje gyvename, net ir menkas augimas yra svarbus. Prie jo, spėjama, prisidėjo ir tai, kad parduotuvės trumpino darbo laiką. Tai reiškia, kad optimizavo išlaidas. Pridėjus gausesnius pirkėjų krepšelius prekybos tinklų situacija tampa išties palanki.

Palankios sąlygos mažmenai

Tiesa, anot A. Vizicko, pranešimai rodo, kad žaliavų – pieno, mėsos produktų, grūdų – supirkimo kainos mažėjo.

„Jeigu mes kalbėtume apie maisto mažmeną, jai buvo susklosčiusios palankios sąlygos. Buvo pašalintas toks konkurentas kaip restoranai, visas tas sektorius buvo uždarytas ir žmonėms liko vienintelė galimybė pirkt maistą ir gamintis. Šis sektorius nėra toks mažas: išleidžiame dienos pietums, kur nors išeidami savaitgalį išleisdavome gana nemažas sumas“, – pastebi A. Vizickas.

Tačiau yra ir gerų žinių. Vos prasidėjus epidemijos panikos bangai, iš lentynų buvo iššluotos apsaugos priemonės ir dezinfekcinis skystis. Kadangi prekė yra deficitinė, tai leido pardavėjams ir vadinamiesiems spekuliantams kainas užkelti iki debesų. Šiandien dezinfekcinio skysčio ir apsauginių veido kaukių netrūksta. Prisotinta rinka leido perpus sumažinti šių produktų kainas.

„Jeigu anksčiau už 50 vienetų vienkartinių kaukių pardavėjai norėjo 50 eurų, šiandien prašo 30 eurų. Dezinfekcinis skystis taip pat nuo 12 eurų už 100 mililitrų nusileido iki 5 eurų“, – sako pašnekovas.

Kad ir kaip būtų, vertėtų pripažinti, jog net ir šios sumenkusios kainos nėra tos, kurias gyventojai matė iki pandemijos.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.