Verslas

2020.05.03 07:00

Vietoje poilsio Turkijoje, dabar vargsta su kelionių agentūra: ši nenori grąžinti pinigų, nes laukia kitokių sprendimų Seime

Pinigų grąžinimas sustabdytas – tokį kelionių organizatoriaus „Tez Tour“ atsakymą išgirdo kelionę su šeima įsigijusi Rūta. „Be to, kiek mums yra žinoma, yra ruošiami ir kiti teisės aktų pakeitimų pasiūlymai, kurie bus svarstomi Lietuvos Respublikos Seime pagal nustatytas procedūra“, – savo atsakyme dar pridūrė kelionių organizatorius.

Jeigu nebūtų įvestas karantinas, Rūta su šeima į Turkiją būtų ne tik išskridusi, bet ir jau spėjusi grįžti. Vis dėlto dėl karantino moteriai tenka rūpintis ne atostogomis, o derėtis su kelionę organizavusia bendrove.

Kaip LRT.lt pasakojo Rūta, 2019 m. lapkritį ji įsigijo kelionę keturių asmenų šeimai. trims suaugusiems ir kūdikiui, į Turkiją. Kelionė turėjo įvykti šių metų balandžio 9–16 dienomis, tačiau dėl karantino ji buvo atšaukta.

Kadangi moteris kelionę įsigijo per tarpininką, į jį kreipėsi dar kovo mėnesį, teiraudamasi, kaip bus grąžinti už kelionę sumokėti pinigai.

„Gavau atsakymą, kad reikia užpildyti pinigų grąžinimo formą ir kiekvienas atvejis bus svarstomas atskirai, o per savaitę gausiu atsakymą. Nepraėjus savaitei gavau užklausą, kad gal visgi tiktų pakeisti kelionės datą, dar kartą patikinau, kad ne“, – tvirtina Rūta.

Po šio atsisakymo ji teigia gavusi kelionę organizavosios agentūros „Tez Tour“ atsakymą, kuriame pabrėžiama, kad kelionė neįvyko „dėl valstybės institucijų sprendimų, bet ne dėl kelionių organizatoriaus valios“.

„Esant tokiai situacijai, Jums pasiūlytas kelionės keitimas negali būti vertinamas kaip sutarties sąlygų keitimas kelionių organizatoriaus iniciatyva, suponuojantis teisę reikalauti sumokėtos kelionės kainos grąžinimo“, – toliau nurodoma bendrovės atsakyme ir dar kartą siūloma įvertinti galimybę keisti kelionės datą arba pasirinkti kelionės kuponą.

Rūta pasakoja tokio pasiūlymo dar kartą atsisakiusi, tačiau vėl gavusi atsakymą, kad derėtų rinktis kuponą arba kelionės datos keitimą. Nepavykus susitarti moteris tvirtina savo prašymą bandžiusi argumentuoti vartotojų teisėmis.

„Aš jiems vėl apie vartotojų teises ir jų pateiktą atsakymą, jie vėl savo apie kuponą... ir dar pridūrė „jei šis pasiūlymas ir kitos kelionės keitimo alternatyvos netenkina, tokiu atveju kreipkitės į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą, siekdama išaiškinti savo teises ir gauti galutinį sprendimą iš valstybinės institucijos“. Tai ir padariau. Prašymas užregistruotas, bet oficialūs atsakymai teikiami per 90 dienų“, – sako Rūta.

Vis dėlto, belaukdama atsakymo iš VVTAT, ji dar kartą kreipėsi į kelionių organizatorių, atkreipdama dėmesį, kad Seime balandžio 21-ąją buvo priimtas prezidento veto, kuriuo prieštarauta Seimo priimtai nuostatai, kad kelionių organizatoriai pinigus klientams gali grąžinti per šešis mėnesius.

Anot Rūtos, ji laiške kelionių organizatoriui argumentavo, kad veto buvo priimtas, todėl galioja iki šiol galiojęs Civilinis kodeksas, kuris pinigų grąžinimui numato 14 dienų. Moteris pasidomėjo, kodėl, atsižvelgiant į tokį sprendimą, vis dar nėra nutraukiama sutartis ir nėra grąžinami pinigai.

„Tez Tour“ Rūtai pateiktame atsakyme sutiko, kad Seimas priėmė prezidento veto, tačiau tikino, kad pinigų grąžinimas vis tiek negalimas, nes neva nėra įsigaliojusių teisės aktų dėl pinigų grąžinimo terminų.

„Be to, kiek mums yra žinoma, yra ruošiami ir kiti teisės aktų pakeitimų pasiūlymai, kurie bus svarstomi Lietuvos Respublikos Seime pagal nustatytas procedūra“, – priduriama bendrovės atsakyme.

Laiške taip pat tvirtinama, kad, egzistuojant nenugalimos jėgos aplinkybėms, kelionių organizatorius yra sustabdęs pinigų grąžinimą iki atitinkamų teisės aktų pakeitimų, t. y. iki oficialių valstybės institucijų sprendimų, įsigaliojimo.

„Pasikeitus teisiniam reglamentavimui apie naujai priimtus sprendimus Jūsų atžvilgiu informuosime Jus nedelsiant“, – tvirtino organizatorius.

Po šio laiško Rūta tvirtina į bendrovę kreipusis dar kartą: „Parašiau prašydama paaiškinti, kodėl jie ignoruoja dabartinį Civilinį kodeksą ir laukia kažkokių laikų, kai bus pakeitimai, kurie jiems tiks. Atsakymo nėra. Taip pat trečią kartą klausiau, kodėl nenutraukiama sutartis. Atsakymo nėra. Taip pat teiravausi, kokiu Civilinio kodekso straipsniu remdamiesi jie yra sustabdę pinigų grąžinimą. Atsakymo nėra“, – sako Rūta.

Jos manymu, bendrovė naudojasi 90 dienų terminu, kuris skirtas VVTAT įvertinti situaciją ir pateikti išvadas, o sutarties nenutraukia, nes, tai padarius, būtų pradėtas skaičiuoti 14 dienų pinigų grąžinimo laikotarpis.

„Jie pažymi, kad jų kaltės nėra. Viską suprantu, bet kompromisų negaliu ieškoti, nes su kūdikiu planuoti kelionę metus į priekį tiesiog negalime. Ir šiuo metu tie pinigai mums reikalingesni nei kelionė kitais metais. Ignoruoti Civilinį kodeksą, remiantis idėja, kad kada nors visgi bus pataisos, palankios jiems, – taip pat ne variantas“, – teigia Rūta.

Ji priduria, kad būtų sutikusi, jeigu bendrovė būtų siūliusi, pavyzdžiui, pinigus atgauti per šešis mėnesius nuo karantino pabaigos, tačiau, anot jos, tokio pasiūlymo nebuvo.

Moteris taip pat gavo atsakymą iš VVTAT, kuriame nurodoma, kad bendrovė bus paraginta ieškoti taikaus situaicjos sprendimo.

„Tez Tour“: Seime registruotas pakeitimas numatytų 90 dienų terminą

Dėl komentaro LRT.lt kreipėsi į kelionės organizatorių „Tez Tour“. Bendrovės viešųjų ryšių ir rinkodaros skyriaus vadovė Inga Aukštuolytė LRT.lt teigia, kad šiuo metu su tokia situacija susiduria visi Europos Sąjungos (ES) kelionių organizatoriai – turistai reikalauja atgauti pinigus. Tačiau, tvirtina I. Aukštuolytė, bendrovė šiais pinigais nedisponuoja.

„Vykdant sutartis jie sumokėti faktiniams paslaugų teikėjams: viešbučiams, avialinijoms, pervežėjams ir t. t. Dėl nurodytos priežasties ne tik Lietuvoje, bet ir visose ES valstybėse buvo inicijuoti teisės aktų keitimai, siekiant pratęsti pinigų grąžinimo laikotarpį“, – atkreipia dėmesį I. Aukštuolytė.

Ji priduria, kad Seime buvo registruotas ir naujas Civilinio kodekso pakeitimas, pagal kurį pinigai turistams turėtų būti grąžinti per 90 dienų.

Į klausimą, kodėl nesivadovaujama dabar galiojančiu Civiliniu kodeksu, kuris numato 14 dienų pinigų grąžinimą, I. Aukštuolytė atsako, kad šiuo metu visi mokėjimai yra sustabdyti dėl nenugalimos jėgos aplinkybių.

„Apie šias aplinkybes visi turistai per jų atstovus, agentūras, buvo informuoti – kol nesibaigs apribojimai, pinigų išmokėjimas yra stabdomas. Natūralu, jog per šį laikotarpį bandoma su turistais susitarti, siekiant abiem pusėms aktualių tikslų – vienam išvengti nemokumo, kitam – nukelti kelionę arba gauti kuponą, kuriame nurodyta pinigų suma yra užtikrinta prievolių įvykdymo užtikrinimu“, – teigia I. Aukštuolytė.

Paklausta, ar su klientais buvo bandyta tartis, siūlant ilgesnį nei 14 dienų pinigų grąžinimo laikotarpį, „Tez Tour“ atstovė nurodo, kad su keliautojais nuolat bendraujama dėl alternatyvų.

„Teikiame įvairias alternatyvas bei pasiūlymus. Kaip pavyzdžiui, siūlome įsigyti kelionių kuponą, kuris yra tolygus pinigų grąžinimui po metų. Deja, keliautojai, kurie pageidauja susigrąžinti pinigus už keliones, nesutinka ilgiau laukti, nei tai numato teisės aktai“, – tvirtina I. Aukštuolytė.

VVTAT: kupono atsisakius, klientas gali prašyti sutarties nutraukimo ir pinigų

VVTAT LRT.lt pateiktame atsakyme atkreipia dėmesį, kad minėtu balandžio 21-osios Seimo sprendimu turistam už neįvykusia kelionę gali būti kompensuojama kuponu, tačiau tai privalo būti kelionių organizatoriaus ir turisto susitarimas. Be to, kupono vertė negali būti mažesnė už kelionės vertę.

Dėl tokio sprendimo nesutarus ir kelionių organizatoriui nutraukus organizuotos kelionės sutartį, jis ne vėliau kaip per 14 dienų nuo sutarties nutraukimo dienos turi grąžinti visus turisto arba jo vardu sumokėtus pinigus.

„Informuojame, kad kelionių organizatoriai, remdamiesi nenugalimos jėgos aplinkybėmis, gali nukelti prievolių vykdymą, t. y. pinigų grąžinimą, iki kol pasibaigs nenugalimos jėgos aplinkybės, – atkreipia dėmesį VVTAT.

Jeigu vartotojas vis dėlto pasirenka kuponą, juo turėtų pasinaudoti ne vėliau kaip per 12 mėnesių pasibaigus apribojimams, o nepasinaudojus, kelionių organizatorius ne vėliau kaip per 14 dienų nuo šio laikotarpio pabaigos turi grąžinti vartotojui kupono vertę pinigais.

VVTAT primena, kad, atšaukus kelionę, vartotojams pirmiausia patartina kreiptis į kelionių organizatorių ir ieškoti galimybių kelionę nukelti vėlesniam laikui, pakeisti kelionės kryptį arba priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą.

„Jei kitos alternatyvos su kelionių organizatoriumi rasti nepavyksta, vartotojas turi teisę kreiptis į paslaugos teikėją raštu, prašydamas nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį ir grąžinti už kelionę sumokėtus pinigus, netaikant sutarties nutraukimo mokesčio, tačiau vartotojui nesuteikiama teisė papildomai gauti žalos atlyginimą“, – atkreipia dėmesį VVTAT.

Tarnyba atsakyme pabrėžia, kad ši rekomendacija galioja tik dėl tų kelionių, kurios atšauktos dėl ekstremalios situacijos, ir dėl kurių pateiktos Užsienio reikalų ministerijos rekomendacijos nevykti į užsienio valstybes.

„Pažymime, kad šioje situacijoje, sąlygotoje nenugalimos jėgos aplinkybių, nėra kelionių organizatorių kaltės, todėl svarbu išlaikyti protingą pusiausvyrą tarp vartotojų teisių ir verslo prisiimtų įsipareigojimų. Raginame vartotojus siekti taikaus šalių susitarimo ir įvertinti galimybes dėl sutarties pakeitimo, o sutarties nutraukimą naudoti tik kaip galutinę priemonę, neradus kitų bendrai priimtinų sprendimo būdų“, – sakoma tarnybos atsakyme.

Vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus išspręsti ginčo geranoriškai, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo alternatyvia, ne teismo tvarka.