Verslas

2020.04.21 13:40

Ką reiškia neigiama naftos kaina? Ne, degalinėje niekam niekada nebus primokėta už pasipildytą baką

LRT.lt 2020.04.21 13:40

Nežiūrint į tai, kad į istorines žemumas kritusi „West Texas Intermediate“ (WTI) naftos kaina pirmadienį tapo neigiama, niekas neturėtų tikėtis, kad artimiausioje ateityje degalinėse bus primokėta už pripildytą baką. Tiesą pasakius, apskritai niekada to nesitikėkite, rašo „CNN Business“.

Susidarė unikali situacija, dėl kurios pirmą kartą istorijoje naftos kainos nukrito žemiau 0 USD už barelį. Tačiau neverta pamiršti, kad žalios naftos kainos gali tik netiesiogiai paveikti mažmeninę degalų kainą.

Dėl COVID-19 protrūkio ir su tuo susijusio karantino bei rekomendacijų likti namuose reikšmingai sumažėjęs JAV sunaudojamų degalų kiekis per pastarąsias keletą savaičių smarkiai numušė kainą, nes susidarė perteklius. O vietos, kur galima būtų laikyti šį perteklių, kasdien vis labiau trūksta – tai yra viena iš priežasčių, dėl kurių naftos kaina pirmadienį tapo neigiama.

AAA duomenimis, vidutinė benzino kainą už galoną iki pirmadienio buvo 1,81 USD, 5 centais mažesnė nei prieš savaitę ir 36 centais mažesnė nei prieš mėnesį, kai buvo įvesti su karantinu susiję suvaržymai.

Taigi kuras nėra brangus, daugiau nei doleriu pigesnis nei tuo pačiu metu prieš metus, tačiau toli gražu ir ne 0 dolerių ar dar mažiau.

Pirmadienį užfiksuota neigiama žalios naftos kaina susidarė dėl tam tikros neįprasto dinamikos naftos rinkoje. Rekordiškai žemą „West Texas Intermediate“ kainą gegužės mėnesiui lėmė labai nedidelės prekybos apimtys. Taip yra dėl susirūpinimo, jog gali nebūti kur laikyti gegužį pristatytų barelių. Sutarties birželiui suma krito tik apie 10 proc., iki 22 USD už barelį.

Žalios „Brent“ naftos kaina krito vos 5 proc., iki 26,5 USD už barelį.

Vis dėlto naftos kontraktai pratęsiami kiekvieną mėnesį ir paprastai rekordinės žemumos juose nėra fiksuojamos.

„Pasibaigus būsimųjų sandorių galiojimo laikui, užprogramuotai prekybai ir pan., kainos gali vėl tapti nevaldomos, – sako „Oil Price Information Service“ vyriausiasis naftos analitikas Tomas Kloza. – Šiandien visa ekosistema yra nevaldoma.“

Žalios naftos kaina nėra geriausias mažmeninės degalų kainos indikatorius. Geriau vadovautis didmenine benzino kaina, apsprendžiančia, kiek degalinės mokės už įsigyjamą benziną.

„Didmeninės benzino prekybos būsimieji sandoriai ir žalios naftos būsimieji sandoriai be jokios abejonės yra tarpusavyje susiję, tačiau jie nebūtinai turi vienas kitą atspindėti tam tikrą konkrečią dieną,“ – sako Nacionalinės būtiniausių prekių parduotuvių asociacijos atstovas Jeffas Lenardas.

Tačiau net ir didmeninės benzino prekybos būsimieji sandoriai neapsprendžia, kokią kainą degalinė mokės už įsigyjamą produktą. Daugelis jų yra pasirašiusios sutartis, kurios nustato kainas, atsižvelgiant į galimus pokyčius.

Paėmus didmeninę benzino kainą, tenka prie jos pridėti ir visas kitas išlaidas, kurios sudaro galutinę kuro kainą, mokamą degalinėje.

JAV energijos informacijos administracija paskaičiavo, kad 2019 m., kai visų metų vidurkis siekė 2,6 USD už galoną, vidutinė benzino transportavimo ir rinkodaros kaina sudarė 39 centus už galoną. Dar vidutiniškai 34 centus pridėjo rafinavimo išlaidos ir pelnas.

Perpus ar dar daugiau sumažėjus parduodamo benzino apimtims, daugelis degalinių savininkų keliais centais už galoną pakėlė pelno maržą, kad bent tokiu būdu kompensuotų smarkiai sumažėjusią paklausą.

Bet nepamirškime ir mokesčių. Todėl net jei pirmadienį ir buvo galima įsigyti visą barelį naftos už ačiū, kiekvienas litras benzino degalinėje jums vis tiek paplonins piniginę.