Verslas

2020.04.18 07:00

Pandemija mažina „influencerių“ įkainius: įrašo kaina smuko, sutinka ir mainais gauti tik prekę vietoje pinigų

Jonas Deveikis, LRT.lt 2020.04.18 07:00

Koronaviruso ekonominiai padariniai įsivėlė ir į vadinamųjų influencerių verslus. Nors uždarbiais nesiskundžia, nuomonės formuotojai ir jų atstovai tikina, kad kai kurios reklaminės sutartys buvo atidėtos arba nutrauktos, reklamų kainos sumažintos, imta reklamuoti mainais į produktus arba visai už dyką. 

Nuo koronaviruso pradėjusi čiaudėti pasaulio ekonomika kiekvieną dieną susiduria su vis sunkesniais simptomais. Bedarbių skaičius kai kuriose šalyse kyla į neregėtas aukštumas, o verslai – užsidaro.

Su sunkumais susiduria ir reklamos rinka. Gelbėjimosi ratu, panašu, netaps net dviženkliais skaičiais augantys socialinių platformų lankytojų skaičiai. Pasaulinė tyrimus vykdanti įmonė „Omdia“ prognozuoja 25 proc. susitraukimą reklamos rinkoje. O tyrimų bendrovė „Kantar Media“ praneša, kad jau kovo 23 d. reklamos užsakymai JAV buvo sumažėję 8 proc., maisto reklamos – 21 proc., o kelionių bei turizmo reklamų – net 94 proc., rašo „Forbes“.

Su lėtėjančia reklamos rinka susiduria ir Lietuvos nuomonės formuotojai. LRT.lt kalbinti influenceriai teigia sulaukiantys mažiau užsakymų, todėl sutinkantys reklamuoti už mažesnę kainą arba net už dyką.

Užsakymų skaičius smuko apie 20–30 proc.

Daugiau nei 269 tūkst. sekėjų socialinio tinklo „Instagram“ paskyroje turinti stilistė Agnė Jagelavičiūtė teigia, kad reklamos užsakymų yra sumažėję apie 20–30 proc.

„Pirmą savaitę, kai prasidėjo karantinas, labai daug reklamų atkrito. Gal tiksliau būtų sakyti, kad tos reklamos buvo perkeltos į ateitį. (...) Taip pat matau, kad kai kurie influenceriai, kurie daug reklamuodavo, dabar iš viso nebereklamuoja ir tikrai ne todėl, kad jie patys to nenorėtų“, – pažymi A. Jagelavičiūtė.

Visų pirma, anot A. Jagelavičiūtės, buvo atsisakyta suplanuotų maisto reklamų. „Užsakovai pasakė – mums nereikia dabar reklamos, mus ir taip dabar šluoja. Tačiau, praėjus tai apsipirkimo bangai, reklamos užsakovai ir vėl sugrįžta, nes žmonės perka mažiau“, – pastebi stilistė.

Vis dėlto daugelis reklamų nutraukta pablogėjus įmonių finansinei padėčiai. „Didžioji dalis dėl to ir nusprendė atsisakyti, nes nežino, kaip reikės gyventi toliau, o jų veikla visiškai sustojo“, – priežastis, kodėl atsisakoma reklamos, vardija A. Jagelavičiūtė.

Kainas sumažino apie 20 proc.

Žinoma šalies nuomonės formuotoja pastebi ir dar vieną tendenciją – šiuo metu yra padažnėję įmonių prašymai atsiskaityti barteriu, kai influenceris nemokamai gauna produktą mainais į jo reklamą. Stilistė mano, kad tokias tendencijas lemia pajamų sumažėjimas įmonių sąskaitose.

A. Jagelavičiūtė sako, kad, siekiant padaryti reklamą prieinamesnę, reklamos kainos buvo sumažintos apie 20 proc. Tarkim, anksčiau vienas jos įrašas socialinėje paskyroje kainuodavo apie 600–700 eurų, o šiuo metu kainos siekia apie 460–500 eurų. Reklama socialinių tinklų „istorijos“ juostoje, kainavusi apie 350 eurų, dabar kainuoja apie 250 eurų.

Nors suplanuotų reklamų sumažėjo, A. Jagelavičiūtė pasakoja gaunanti neplanuotų reklamos pasiūlymų: „Yra tokių, kurie galbūt griebiasi šiaudo. Tai yra ne iš anksto sugalvotos reklaminės kampanijos, o spontaniškos, kadangi vienkartines reklamas vykdyti per influencerius yra paprasčiausia“, – svarsto stilistė.

Ji taip pat teigia šiuo metu nesusidurianti su finansiniais sunkumais, tačiau žmonių jai siunčiamos žinutės rodo, kad nerimo yra: „Aš neišgyvenu jokios krizės, bet aiškiai suprantu, kokią krizę išgyvena dauguma šalies žmonių. Kai tu esi nuomonės formuotojas, gauni informacijos, kurios kiti negauna. Išsigandusių žmonių, kurie nežino, ką daryti ir kaip reikės gyventi, žinučių gaunu tikrai labai daug“, – tikina A. Jagelavičiūtė.

Reklamuoja „už ačiū“

Žurnalistas, keliautojas, daugiau nei 100 tūkst. sekėjų „Instagramo“ paskyroje turintis Orijus Gasanovas sako kol kas nepastebintis reklamos užsakymų sumažėjimo, kadangi daugelis verslų perkėlė veiklą į internetą ir bando ją reklamuoti per socialinius tinklus.

Vis dėlto O. Gasanovas neneigia, kad, prasidėjus karantinui, buvo sustabdytos kelios reklaminės kampanijos, kurios jau buvo suplanuotos.

Vardydamas, kas pasikeitė influencerių reklamos rinkoje pastaruoju metu, O. Gasanovas pastebi, kad auditorija socialiniuose tinkluose tapo „jautresnė“, o reklamos užsakovai, reaguodami į tai, bando rodyti didesnį jautrumą.

„Yra pageidavimų, kad reklama turėtų ir socialinę žinutę. Verta pastebėti ir tai, kad didieji verslai pradėjo ne reklamuoti akcijas, bet viešina, kokią paramą jie suteikė. Socialiniai tinklai pradėti naudoti kaip komunikacijos, bet ne reklamos priemonė“, – mano O. Gasanovas.

Jis taip pat pažymi, kad, verslams susidūrus su sunkumais, atsiranda vis daugiau influencerių, kurie sutinka reklamuoti neatlygintinai jiems patinkančius produktus: „Užsisakau maistą į namus ir neprašytas reklamuoju kavines, kurios man patinka, kuriose aš įprastai valgydavau. Taip pat pastebiu, kad įvairūs verslai, kurie dabar yra uždaryti, jie skambina norėdami atsiųsti dovanų ir taip tikisi būti paminėti. Tai, mačiau, daro daugelis ir socialiniuose tinkluose kai kas pradėjo reklamuoti neatlygintinai“, – reklamos tendencijas socialiniuose tinkluose vardija O. Gasanovas.

Didieji užsakovai nenusigręžia

Vienas sėkmingiausių nuomonės formuotojų socialiniuose tinkluose Naglis Bierancas taip pat tikina pastebintis reklamos užsakymų sumažėjimą.

„Kai užklupo karantinas, prekių ženklai, su kuriais prieš tai buvo dirbama, jie sustabdė savo reklamines kampanijas, nes jiems galbūt patiems reikėjo pergalvoti savo strateginius planus, ką jie toliau darys. Tačiau smagu, kad tie, su kuriais aš dirbau, mano vadinamos ilgalaikės partnerystės, jos niekur nedingo ir toliau su tais prekių ženklais dirbu“, – pasakoja N. Bierancas.

Jis taip pat priduria, kad naujų, vienkartinių reklamos užsakymų, yra mažiau nei įprastai.

Žinomas šalies nuomonės formuotojas mano, kad koronaviruso padariniai jo veiklai internete didelių pasekmių neturės, o sumažėjęs užsakymų skaičius netgi leis kokybiškiau atlikti darbą.

„Labai daug apie ateitį negalvoju. Manau, kad didesnė rizika žlugti yra smulkiesiems verslams. Didieji prekių ženklai, kuriuos aš atstovauju, jie dirbs ir toliau, nes yra stiprūs, o mažesnėms įmonėms, kurios užsisakydavo vienkartinę reklamą, joms bus sunkiau. Tačiau man dėl to atsiranda daugiau laisvo laiko ir galimybė kokybiškiau atlikti darbus“, – sako N. Bierancas.

Didžiausi užsakymai iš vaistinių bei prekybos tinklų

Reklamos agentūros „Influenceriai.lt“ vadovė Laura Aleksandravičė pasakoja, kad komunikaciją nuomonės formuotojų kanaluose tęsia šiuo metu aktyviausiai dirbantys prekybininkai – vaistinės, prekybos tinklai, tačiau svarbu pastebėti, kad jie neskatina kuo dažnesnio apsipirkimo, o atvirkščiai – edukuoja vartotojus, kaip šiuo metu apsipirkti protingai, atsakingai ir saugiai.

Daugiausia naujų užsakymų nuo karantino pradžios, anot L. Aleksandravičės, sulaukiama iš įvairių el. prekybos atstovų – nuo platų asortimentą turinčių el. parduotuvių iki specializuotų. „Tie prekės ženklai, kurie uždarė fizines prekybos vietas, bet turi galimybę prekiauti internetu, adaptavo komunikaciją ir toliau sėkmingai tęsia darbą su nuomonės formuotojais, stengdamiesi nukreipti savo sekėjus į el. parduotuves“, – tikina L. Aleksandravičė.

Anot jos, kol kas nėra pastebima, kad prekės ženklai skubėtų nutraukti sutartis. Vis dėlto pažymima, kad dalis reklamos užsakovų atidėjo kampanijas, jas planuoja vykdyti pasibaigus karantinui.

L. Aleksandravičė mini, kad lėtėjančios ekonomikos padariniai neišvengiamai palies ir reklamos rinką, o reklamos užsakovai jau dabar iš influencerių tikisi mažesnių kainų.

„Todėl nuomonės formuotojų įkainius ši situacija palies lygiai taip pat kaip ir kitas reklamos priemones. Užsakovai jau tikisi nuolaidų, o nuomonės formuotojai, jausdami reklamos rinkos susitraukimą, siūlo mažesnius įkainius ar didesnį turinio vienetų skaičių už tą pačią kainą“, – pažymi reklamos agentūros vadovė.