Verslas

2020.04.02 12:43

Vilnietė mėgina susigrąžinti pinigus už atšauktą skrydį: specialistai įspėja, kad dėl koronaviruso teks palaukti

Aida Murauskaitė, LRT.lt 2020.04.02 12:43

Koronavirusas sujaukė ne vieno keliautojo planus. Vartotojų teisių gynėjai per pastarąjį mėnesį gavo 200 prašymų dėl negrąžinamų pinigų už atšauktas keliones. Specialistai pabrėžia, kad pandemijos sukelti trikdžiai nepanaikina turizmo įmonių prievolės grąžinti pinigus už neįvykusią kelionę, bet primena, kad gali tekti apsiginkluoti kantrybe ir pinigų palaukti.

Vilnietė Irma su šeima, infekcijai pradėjus grėsmingai plisti, poilsiavo Tenerifėje. Lietuviai nutarė nedelsdami keisti planus ir grįžti namo, bet kelionių organizatoriaus rengiamas skrydis buvo atšauktas, tad teko pirkti naujus bilietus. Šeima siekia susigrąžinti pinigus už prarastą skrydį, tačiau tai nėra taip paprasta.

LRT.lt primena, kad šią savaitę Vyriausybė patvirtino galimybę turizmo organizatoriams pasiūlyti keliautojams kelionės kuponus, kurie galėtų būti panaudojami vėliau. Kad tai įsigaliotų, tam turės dar pritarti Seimas.

Teko suktis iš padėtiems patiems

Vilnietė Irma su šeima į Tenerifę išskrido vasario 28-ąją. Skydžio, kurį rengė kelionių organizatorius „Tez Tour“, bilietus trims šeimos nariams ji įsigijo iš kelionių agentūros „Vilniaus kelrodis“. Poilsiaujant Ispanijai priklausančioje saloje šeimą pasiekė žinia – dėl plintančios infekcijos skrydis atgal į Vilnių atšaukiamas.

Dar prieš atšaukiant skrydį, šeima kovo 10 dieną kreipėsi į kelionių organizatorius, norėdama pasikeisti bilietus iš kovo 20 dienos į kovo 13 dieną, tačiau sulaukė neigiamo atsakymo.

Kovo 13 dieną Irma pati parašė laišką kelionių agentūrai „Vilniaus kelrodis“ norėdama pasitikslinti, ar vis dėl to bus skrydis kovo 20 dieną. Po kurio laiko gavo atsakymą, kad išties skrydis namo kovo 20-ąją bus atšaukiamas.

„Nepasiūlė jokių alternatyvų“, – sakė vilnietė.

Šeima nedelsdama kovo 14 dieną iš oro bendrovės „Ryanair“ nusipirko artimiausio skrydžio bilietus į Vilnių per Londoną kovo 19-ąją.

O tada trijulė sulaukė žinių iš Lietuvos konsulato Ispanijoje, kad organizuojamas parskraidinimas iš Tenerifės kovo 18 d.

„Sužinojome, kad šiuo skrydžiu rūpinasi „Tez Tour“. Suprantate, kaip pasipiktinome? Mums atšaukia skrydį, o po to prašo vėl susimokėti jiems. O „Vilniaus kelrodis“ („Atostogos Tenerifėje“) pasipustė padus“, – pasakojo Irma.

Nutarė susigrąžinti pinigus

Irma su vyru apsvarstė visus variantus.

„Vienas bilietas – 500 eurų. Mums trims, dukrai – aštuoni mėnesiai, kainuotų 1500 eurų. „Ryanair“ sumokėta 600 eurų už mus visus. Atšauktas skrydis atgal kainavo apie 600 eurų. Tad atgal kelionė, viską sudėjus, atsieitų 2700 eurų. Nusprendėme palaukti“, – pasakojo moteris.

Parsiradusi namo ir laikydamasi saviizoliacijos taisyklių šeima nutarė susigrąžinti pinigus už atšauktą skrydį.

„Kelionių agentūra pasakė, kad ji niekuo dėta, turime pinigus atgauti už neįvykusį skrydį iš „Tez Tour“. Kelionių organizatoriui parašėme laišką kovo 23 dieną, bet nesulaukėme atsakymo“, – pasakojo moteris.

Tiesa, jau vėliau Irma informavo, kad, dar kartą išsiuntus užklausą kovo 31 dieną, iš „Tez Tour“ atėjo žinia, kad šeimos raštas gautas.

Tokioje situacijoje atsidūrė pirmą kartą

„Tez Tour“ patvirtino, kad gavo keliautojos Irmos kreipimąsi.

„Atsakymai keliautojams yra pateikiame per 14 kalendorinių dienų, tad atsakymą keliautoja dar gaus.

Akivaizdu, kad pandemijos situacija yra neeilinė, sukelia daug iššūkių tiek keliautojams, tiek turizmo paslaugų tiekėjams. Nepriklausomai nuo to, visuomet teisės aktų nustatytais terminais ir tvarka komunikuojame su keliautojais ir atsakome į visus jų raštus, nors jų srautas šiuo metu yra išaugęs daug kartų.

Į kiekvieną situaciją yra žvelgiama ir analizuojama individualiai ir, nepriklausomai nuo to, kad kelionės tikslo vietos apibrėžimas ir jos teisinis reglamentas tarp skirtingų subjektų sukelia daug ginčų ir nuomonių skirtumų, visais atvejais stengiamės keliautojui pasiūlyti jam palankiausią sprendimą“, – LRT.lt aiškino „Tez Tour“ atstovė Inga Aukštuolytė.

Ji pabrėžė, kad skrydžiai buvo atšaukti dėl valstybės institucijų sprendimų, o ne dėl kelionių organizatorių valios.

„Esant tokiai situacijai, pasiūlytas kelionės keitimas negali būti vertinamas kaip sutarties sąlygų keitimas kelionių organizatoriaus iniciatyva, suponuojantis teisę reikalauti sumokėtos kelionės kainos grąžinimo.

Atsižvelgiant į teisinius niuansus, su kuriais kelionių organizatoriai visoje Europoje iki šiol nebuvo susidūrę, pinigų grąžinimo klausimo specifika šiuo metu analizuojama tiek nacionalinėse, tiek Europos Sąjungos institucijose. Situacijai tapus aiškesnei, apie tai keliautojai bus informuojami papildomai.

Nuoširdžiai norime padėkoti keliautojams ir visiems turizmo rinkos dalyviams už jų kantrybę ir bendradarbiavimą“, – aiškino I. Aukštuolytė.

Paslaugos teikėjas gali atidėti prievolės vykdymą

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba ( VVTAT) pastaruoju metu sulaukė daugiau nei 200 vartotojų prašymų dėl ginčų su kelionių organizatoriais ir kelionių agentūromis.

„Atšaukus kelionę lėktuvu, vartotojas pirmiausia turėtų sekti paslaugų teikėjų viešai skelbiamą informaciją apie atšaukiamas arba atidedamas paslaugas bei pinigų grąžinimą.

Vartotojas turėtų kreiptis į paslaugos teikėją, su kuriuo buvo sudaryta sutartis, dėl galimybės atidėti kelionę, pakeisti kelionės kryptį ar priimti kitą kompensacijos pasiūlymą, jei paslaugos teikėjas numato tokią galimybę.

Vartotojui ir paslaugų teikėjui neradus kitos alternatyvos, vartotojas turi teisę susigrąžinti pinigus arba gauti nukreipimą kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą. Pažymėtina, kad paslaugų teikėjas, remdamasis nenugalimos jėgos aplinkybėmis, gali nukelti prievolių vykdymą, t. y. pinigų grąžinimą, iki kol pasibaigs nenugalimos jėgos aplinkybės“, – aiškino VVTAT atstovai.

Jie pabrėžė, kad toks įvykis kaip koronavirusas, kuris sukelia kelionių nesklandumus, yra priskiriamas ypatingosioms aplinkybėms, kurių paslaugų teikėjai negali kontroliuoti.

Tad skrydžio atšaukimo ar jo atidėjimo dėl ypatingųjų aplinkybių atvejais kompensacija, kuri yra įtvirtinta Reglamente Nr. 261/2004, keleiviams gali būti neišmokama.

Kai atidėtas arba atšauktas skrydis turėjo vykti iš Lietuvos, vartotojas turėtų kreiptis į Lietuvos transporto saugos administraciją.

Lietuvos transporto saugos administracijai nustačius, dėl kokių priežasčių buvo atšauktas skrydis ir ar keleiviui priklauso kompensacija ir/ar žalos atlyginimas, tačiau Lietuvoje registruotam paslaugų teikėjui nesutinkant ginčo spręsti taikiai, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT (www.vvtat.lt), kuri nagrinės tarp vartotojo ir paslaugų teikėjo kilusį ginčą ne teismo tvarka.

Jei paslaugos teikėjas registruotas kitoje Europos Sąjungos šalyje, Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje, vartotojas turi teisę kreiptis nemokamos pagalbos į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (www.ecc.lt, tel. 8 659 71 837, el. p. ECCNET-LT@ec.europa.eu).

Pasiūlė ir kuponus

Kaip skelbė BNS, siekiant išsaugoti turizmo verslą ir keliautojų lėšas dėl koronaviruso krizės atšaukus keliones jų organizatoriai galės siūlyti klientams metus galiojantį kuponą.

Jo vertė turės būti ne mažesnė, nei už kelionę sumokėta suma.

Tokiam Ekonomikos ir inovacijų ministerijos siūlymui keisti Lietuvos turizmo įstatymą trečiadienį pritarė Vyriausybė. Galutinį sprendimą priims Seimas.

Laikinai ekonomikos ir inovacijų ministro pareigas einantis energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas sako, jog tai leis susitarti, kad turistai neprarastų sumokėtų pinigų, o agentūros išsaugotų darbo vietas, išvengtų bankroto ar nemokumo.

Siūloma, kad žmogui nepanaudojus kupono per 12 mėnesių, kelionių organizatorius privalės per 14 dienų grąžinti sumokėtus pinigus.

Lietuvoje įsigaliojo karantinas – 7 trumpi patarimai, padedantys išvengti koronaviruso plitimo