Verslas

2020.03.05 14:44

Teismas: įmonė „Pigu“ besikartojančiomis akcijomis klaidino vartotojus

atnaujinta 15.22
LRT.lt2020.03.05 14:44

Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo (LVAT) teisėjų kolegija atmetė apeliacinį bendrovės „Pigu“ skundą ir paliko galioti Vilniaus apygardos administracinio teismo sprendimą, kuriuo buvo patvirtinta, kad Konkurencijos taryba pagrįstai skyrė 4 500 Eur baudą už klaidinančios reklamos skleidimą.

Konkurencijos taryba nustatė, kad nuo 2017 m. gegužės 15 d. iki liepos 7 d. svetainėje pigu.lt kelioms buitinės technikos prekėms skelbtos riboto laikotarpio akcijos trukdavo 1, 2, 4 arba 5 dienas, kurioms praėjus, po kelių dienų ar netgi kitą dieną analogiški akcijų pasiūlymai buvo pradedami skleisti iš naujo. Tokios besikartojančios akcijos, pažymėtos mažėjantį laiką skaičiuojančiu laikrodžiu, skelbtos nuo 4 iki 9 kartų.

Išnagrinėjęs bendrovės skundą LVAT pritarė pirmosios instancijos teismo išvadai, kad „Pigu“ skleista reklama galėjo skatinti vartotoją įsigyti siūlomą prekę kuo greičiau ir ribojo jo galimybę priimti teisinga informacija paremtą sprendimą, todėl bendrovė pagrįstai nubausta už Reklamos įstatymo pažeidimą.

„Pigu“ argumentavo, kad reklamose nebuvo teiginių, jog prekėms taikomos nuolaidos ir kad vartotojai turėtų skubėti pasinaudoti galimybe įsigyti prekes mažesnėmis kainomis, o minėtu laikotarpiu buvo vykdoma „kainos užšaldymo akcija“, kuri reiškė, jog iki laikrodžiu pažymėto termino pabaigos kaina nedidės. LVAT atmetė tokius bendrovės argumentus ir pritarė Konkurencijos tarybos išaiškinimui, jog vidutinis vartotojas, matydamas žodį „akcija“ ir procento simbolį, galėjo manyti, jog siūlomų prekių kainos yra mažesnės, palyginti su įprastinėmis, o laikrodžio simbolis bei iki akcijos pabaigos likęs laikas sudarė pagrindą vartotojui vertinti, kad taikoma nuolaida yra terminuota ir kad pasibaigus jos galiojimui, prekės bus parduodamos už didesnę kainą.

Anot teismo, nustatydama tokius trumpus akcijos laikotarpius, bendrovė būtent ir siekė paskatinti pirkėjus sprendimą dėl prekės įsigijimo priimti spontaniškai ir kuo greičiau, o toks elgesys yra pakankamas konstatuoti tiek klaidinančiai reklamai, tiek nesąžiningai komercinei veiklai.

LVAT taip pat kaip nepagrįstus atmetė bendrovės „Pigu“ teiginius, jog komercinės veiklos klaidingumas turėtų būti vertinamas remiantis naujausiais elgesio ekonomikos tyrimų rezultatais. Teismas patvirtino jau anksčiau suformuotą praktiką nurodydamas, jog vidutinį vartotoją kontrolės institucijos ir teismai turėtų nustatyti patys, atsižvelgdami į tikėtinus vidutinio vartotojo lūkesčius ir, nesinaudodami ekspertų ataskaitomis ar vartotojų apklausų rezultatais, įvertinti bei nuspręsti, ar veikla gali klaidinti vidutinį vartotoją.

LVAT sprendimas yra galutinis ir neskundžiamas.

Konkurencijos taryba primena, kad nuo 2019 m. gegužės 1 d., įsigaliojus Reklamos įstatymo pataisoms, institucijos vykdytas klaidinančios ir lyginamosios reklamos priežiūros funkcijas perėmė Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Konkurencijos taryba iki 2019 m. pabaigos baigė vykdyti visus tyrimus dėl galimų Reklamos įstatymo pažeidimų ir šiuo metu tik atstovauja teismuose, kurie nagrinėja skundus dėl institucijos priimtų sprendimų.

Kaip teigiama įmonės atsakyme, kurdami reklamą vartotojams jie vadovaujasi įstatymais, reklamos priežiūros institucijų rekomendacijomis bei teismų ir pačių priežiūros institucijų formuojama praktika dėl reklamos rengimo.

„Internetinė prekyba Lietuvoje yra vis dar gana nauja sritis, pokyčiai joje vyksta ypač greitai, o reguliavimas ne visada spėja paskui. Ne pirmą kartą susiduriame su situacija, kai vartotojams reklamą kuriame neturėdami aiškių apibrėžimų ir taisyklių – jos atsiranda tik kartu su baudomis.

Šiuo atveju galime bent pasidžiaugti, kad mūsų patirtis padeda rinkai augti ir eiti į priekį. Teismo sprendimą gerbiame, bet laikomės savo nuomonės. Mūsų taikyta kainų užšaldymo akcija buvo kuriama remiantis vartotojų elgsenos tyrimais, jos tikslas buvo suteikti kuo daugiau aiškumo: būtent todėl akcijos metu pirkėjams skelbėme laikotarpį, kurį galime garantuoti, kad kaina nesikeis“, – teigiama pranešime.

Visgi įmonės atstovai teigia nesantys patenkinti dabartinėmis reklamos rengimo taisyklėms, susiformavusia, jų manymu, nepakankama teismų praktika.

„Patys imamės priemonių, kad mūsų skelbiama reklama būtų maksimaliai atitinkanti visus keliamus reikalavimus bei priežiūros institucijų požiūrį. Džiaugiamės, kad reklamos priežiūros kompetenciją perėmusi Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba yra linkusi bendradarbiauti ir maloniai konsultuoja reklamos rengimo klausimais. Tikimės, kad atviras priežiūros institucijų požiūris į bendradarbiavimą su verslu leis pasiekti teigiamų rezultatų siekiant reklamos rengimo taisyklių aiškumo daug greičiau nei iki šiol“, – teigiama oficialiame atsakyme.