Verslas

2020.02.21 12:21

Rekordiniai degalų kainų skirtumai – kai kur už litrą sumokama net 24 centais daugiau

Edita Vitė, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2020.02.21 12:21

Atsipalaidavimas – taip galima būtų apibūdinti pastarojo laikotarpio didžiųjų degalinių tinklų kainodarą, teigia degalinių kainų analizę atlikęs portalo Pricer.lt vadovas Arūnas Vizickas. Jo teigimu, išaugę degalų kainų skirtumai kelia nerimą.

Pigiausiai dyzelinu šį mėnesį prekiavo degalinė „Jozita“, kur litro kaina siekė vieną eurą, o brangiausias dyzelinas buvo parduodamas degalinėje „Circle K“, kur litras kainavo beveik 1,24 euro. Skirtumas tarp mažiausios ir didžiausios dyzelino kainos siekia 24 centus litrui. Tokio degalų kainų skirtumo nebuvo per trejus metus, stebisi Arūnas Vizickas.

„Tokie skirtumai iš tiesų kelia nerimą vartotojams ir mums. Tai yra įspūdingi skirtumai. Jeigu nuo litro galima sutaupyti 24 centus, padauginus iš pilno bako jau susidaro labai įspūdinga suma“, – atkreipia dėmesį A. Vizickas.

Anot A. Vizicko, koronaviruso epidemija Kinijoje smarkiai koreguoja žaliavinės naftos kainą, kuri krenta nuolat, tačiau Lietuvoje degalai nepinga, o priešingai – viršijo rekordus.

„Vieni žaidėjai reaguoja į rinką, o kiti tiesiog bando užsidirbti iš susidariusios situacijos. Įprastai skirtumas tarp kainų būdavo ne didesnis nei 16 centų, nors ir tai yra gana didelis skirtumas, bet 24 centai yra pirmą kartą“, – pastebi A. Vizickas.

Viena mažiausių degalų kainų siūlančio tinklo „Jozita“ vadovas Jonas Jokubauskas sako, kad jo degalai parduodami beveik už didmeninę kainą, nes mažas tinklas brangiais degalais vairuotojų nepriviliotų.

„Dedame mažiausią antkainį, pateikiame kiek įmanoma mažesnę kainą, kad žmonės galėtų įsigyti ir atvažiuotų. Jeigu brangiai prekiausime, niekas pas mus neatvažiuos“, – kalba J. Jokubauskas.

Tyrimą atlikę ekspertai dėl tokių kainų skirtumo siūlo suklusti patiems vairuotojams. Pasak jų, didieji degalinių tinklai prarado saiką. „Viada LT“ atstovas Vytautas Bacevičius tikina, kad pasauliniai įvykiai degalų kainas iš tiesų keičia, tačiau yra likučiai ir degalų kainų koreguoti kasdien neįmanoma.

„Mes visą laiką turime likučių. Kadangi esame didelis degalinių tinklas, perkame ir iš gamyklos, ir iš jūros, bet negalime sureaguoti kiekvieną dieną ir tą kainą mažinti ar didinti“, – teigia V. Bacevičius.

Pasirinkimas, o ne skriauda

Naftos produktų prekybininkų atstovė Daiva Jokšienė įsitikinusi, jog kainų skirtumas – tik pliusas, o kokius degalus ir kurioje degalinėje pilti, sprendžia tik vartotojas. Tai pasirinkimas, o ne skriauda, sako D. Jokšienė.

„Kartais skirtumai matomi net tame pačiame degalinių tinkle, kai kaina miestuose priklauso nuo konkurencijos. Aš tai matau kaip gerą dalyką, nes vartotojas turi teisę pasirinkti pagal savo prioritetus, ar jam svarbiau kaina, ar aptarnavimas“, – pažymi D. Jokšienė.

Degalų kainas pastarosiomis savaitėmis lyginęs A. Vizickas įžvelgia degalinių tinklų savivalę ir teigia, jog Valstybės kontrolė šiame sektoriuje turėtų būti. Tačiau V. Bacevičius sako, jog tokio dalyko, kad valdžia kontroliuotų verslą, neįsivaizduoja.

„Aš neįsivaizduoju tokio dalyko. Girdėjau tokius samprotavimus, bet mes vis dėlto esame pelno siekiančios organizacijos ir visą uždirbtą pelną investuojame. Mūsų kainodara yra labai skirtinga. Lietuvoje šiuo metu kainos išsiskiria gal dešimt ir daugiau centų“, – sako V. Bacevičius.

D. Jokšienė teigia, kad naftos kainos yra stabilios ir nekyla. Jeigu didmeninės kainos kris, anot pašnekovės, mažmena irgi kris, todėl po savaitės kainos skirtumas tarp degalų taip pat gali sumažėti.

Parengė Gabrielė Sagaitytė.