Verslas

2020.02.29 07:00

Papildoma garantija elektrotechnikai už pinigus – kas slepiasi po šiuo pardavėjų siūlymu

„Vos už keliolika eurų galite įsigyti papildomą garantiją“, – tokį pasiūlymą dažnas pirkėjas išgirsta elektrotechnika prekiaujančiose parduotuvėse. Parduotuvių atstovai tvirtina, kad tokį pasiūlymą renkasi vis daugiau pirkėjų, tačiau vartotojų teises ginanti tarnyba perspėja – skundų atkeliauja itin daug ir kartais dėl susidariusios situacijos kalti patys pirkėjai.

„Avitelos“ regiono vadovė Vaida Kučinskienė LRT.lt sako, kad dažniausiai garantiją pratęsti pirkėjai gali iki penkerių metų, todėl, skaičiuojant su dvejų metų garantija, kurią užtikrina įstatymai, garantija daiktui gali būti suteikiama net septyneriems metams.

V. Kučinskienės pastebėjimu, pratęstą garantiją klientai paprastai renkasi pirkdami didesnį ir brangesnį pirkinį: skalbimo mašiną, šaldytuvą, televizorių, įmontuojamą buities techniką.

„Jeigu daiktas sugenda, žmogus išsikviečia meistrą ir jam nereikia niekuo rūpintis, nes arba atvažiuoja meistras į namus, arba, jeigu prekė neremontuojama, ji pakeičiama nauja“, – sako V. Kučinskienė.

Anot V. Kučinskienės, pratęsta garantija galioja lygiai taip pat ir jos sąlygos lygiai tokios pačios, kaip dviejų metų garantijos. Tačiau, skirtingai nuo gamintojo garantijos, ją suteikia trečioji bendrovė.

„Tai yra servisų kontraktų centras ir jis rūpinasi tolesne garantijos eiga. Mes suteikiame tuos dvejus metus, o toliau jau yra servisų kontraktų centras, kuris rūpinasi – iškviečia meistrą į namus arba prekę keičia į naują“, – nurodo V. Kučinskienė.

Jos teigimu, vienintelis galimas šių garantijų sąlygų skirtumas – gamintojo garantija klientui paprastai nesuteikia pakaitinio prietaiso, kuriuo jis gali naudotis, kol atliekama ekspertizė ir remontas.

V. Kučinskienės pastebėjimu, neretai būna, kad pirkėjai, jau anksčiau pirkę prekę su pratęsta garantija ir ja pasinaudoję, tokią garantiją įsigyja ir vėliau, pirkdami kitus prietaisus.

Dėl taikomų sąlygų nesutinka

Tą patį teigia pastebinti ir bendrovės „Topo centras“ rinkodaros vadovė Raimonda Gudaitė. Jos teigimu, klientai vis dažniau susidomi pratęstos garantijos paslauga.

Kaip nurodo pašnekovė, jų tinkle papildomos garantijos pardavimas išaugo apie 30 proc. Šiemet panaši tendencija.

Vis dėlto, skirtingai nei V. Kučinskienė, R. Gudaitė teigia, kad papildoma garantija taikoma ne taip pat, kaip gamintojo garantija, ir, pasak jos, tai – keblus klausimas.

Paklaustos, kuo pratęsta garantija skiriasi nuo draudimo, LRT.lt pašnekovės akcentuoja, kad draudimas daikto savininką apsaugo paprastai tuo atveju, jei daiktas yra sugadinamas, pavyzdžiui, sudaužomas, apliejamas ar kitaip pažeidžiamas.

Pratęsta garantija tokiu atveju negaliotų, bet ji klientą apsaugo tais atvejais, kai prietaisas sugenda.

Už pratęstą garantiją pirkėjas papildomai susimoka paprastai nuo kelių iki keliolikos procentų. Tai priklauso nuo įsigyjamos garantijos laikotarpio, pirkinio vertės ir paties pirkinio.

Tikina – tai nėra pardavėjų triukas

Pigu.lt komunikacijos vadovė Baltijos šalims Raimonda Strauzdauskaitė LRT.lt taip pat sako, kad pratęsta garantija niekuo nesiskiria nuo gamintojo suteikiamos garantijos: „Klientas nepajaučia jokio skirtumo iš esmės tiek aptarnavimo, tiek taisymo atžvilgiu.“

R. Strazdauskaitės teigimu, netgi garantinio taisymo paslaugas teikiamos tokiu pačiu principu: sugedus daiktui, pirkėjas kreipiasi tiesiai į garantinio aptarnavimo servisą arba pardavėją. Pardavėjas nukreipia į autorizuotą servisą, kuriame prietaisas taisomas.

„Jeigu prekė turi gamyklinį broką, kreipiamės į gamintoją ir sprendžiame kartu su klientu, ką daryti: ar jis nori, kad prekė būtų pakeista analogiška, ar jis nori, kad už tą prekę būtų sugrąžinti pinigai, ar reikia papildomai tvarkyti. Niekas nesikeičia ir pratęsus garantiją – tie patys santykiai išlieka“, – tvirtina R. Strazdauskaitė.

Jos pastebėjimu, klientai vis dažniau domisi galimybe pratęsti garantiją – lyginant praėjusius ir šiuos metus, poreikis išaugęs dvigubai.

„Matydami tokį poreikį, praplėtėme asortimentą, kurioms prekėms kartu su partneriu siūlome įsigyti papildomą draudimą ar papildomą garantiją“, – sako R. Strazdauskaitė.

Ji nesutinka, kad siūlymas įsigyti papildomą garantiją – prekybininkų triukas. Kaip teigia pašnekovė, dabar pas visus namie vis daugiau išmaniųjų prietaisų, todėl patys klientai jaučia poreikį nesirūpinti kiekvieno daikto priežiūra.

Įžvelgia didėjantį pirkėjų sąmoningumą

Dvigubai augantį susidomėjimą papildoma garantija, lyginant 2018 m. su 2019 m., teigia pastebinti ir „Kesko Senukai Lithuania“ Paslaugų skyriaus vadovė Jovita Ribikauskė.

Jos tvirtinimu, tam įtakos turi ne tik tai, kad mūsų aplinkoje atsiranda vis daugiau prietaisų, bet ir didėjantis žmonių sąmoningumas.

„Didėjantį paslaugos populiarumą lemia ir augantis vartotojų sąmoningumas, skatinantis tvarų gaminių naudojimą. Juk sugedusią prekę remontuojant, o ne kaskart įsigyjant naują, tausojami mūsų planetos ištekliai“, – tvirtina J. Ribikauskė.

Jos aiškinimu, pirkėjui, įsigijusiam papildomą garantiją, taikomos tos pačios sąlygos, kaip ir turint gamintojo garantiją. Ši sutartis įsigalioja pasibaigus gamintojo garantijai ir gali būti įsigyjama nuo vienų iki penkerių metų laikotarpiui.

Dvejų metų garantija taikoma visada

Vis dėlto Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič atkreipia dėmesį, kad situacija nėra tokia paprasta, kaip ją pateikia prekeiviai.

Kaip nurodo N. Jarmulkovič, VVTAT dažnai sulaukia vartotojų skundų dėl elektrotechnikos prekių kokybės ir dėl įsigytos papildomos garantijos.

Vadovaujantis Civiliniu kodeksu, pardavėjas visais atvejais garantuoja daiktų kokybę. Tai – garantija pagal įstatymą.

Civilinis kodeksas taip pat nustato dviejų rūšių daiktų garantiją – garantiją pagal įstatymą, kuri galioja dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos, ir sutartinę arba komercinę – kokybės – garantiją.

Kokybės garantija, kuri laikoma papildoma garantija, suteikiama pardavėjo šalia garantijos pagal įstatymą.

Be to, kad ir kokios trukmės garantiją nustato pardavėjas, pirkėjas visais atvejais į pardavėją dėl atsiradusių prekės trūkumų gali kreiptis per dvejų metų laikotarpį. Tai užtikrina garantija pagal įstatymą, jei pardavėjas nenustato ilgesnio garantinio termino.

„Svarbu tai, kad prieš įsigydamas papildomos garantijos paslaugą, vartotojas turėtų atidžiai susipažinti su papildomos garantijos sąlygomis ir jose numatytomis vartotojo teisėmis sugedus elektrotechnikos gaminiui. Pavyzdžiui, ar vartotojas turės teisę prašyti grąžinti sumokėtus pinigus, ar tik remontuoti prekę“, – atkreipia dėmesį N. Jarmulkovič.

Jos paaiškinimu, kadangi, pasibaigus įstatymo užtikrinamai garantijai, papildomas garantinis aptarnavimas suteikiamas pardavėjo ar gamintojo nuožiūra, jo sąlygos gali būti ne tokios pačios, kaip ir įstatymo užtikrinamos garantijos.

„Tarnyba pastebi, kad vartotojai ne visada atidžiai susipažįsta su papildomos garantijos sąlygomis, ir tarnyba vis dažniau sulaukia nepagrįstų vartotojų prašymų“, – sako N. Jarmulkovič.

Įsigijus internetu grąžinti lengviau

VVTAT atstovė akcentuoja: jeigu pardavėjas atsisako vykdyti savo įsipareigojimus per nustatytą garantinį laikotarpį, vartotojui pirmiausia reikėtų kreiptis į pardavėją raštu ir nurodyti savo reikalavimą.

Jei per 14 kalendorinių dienų nuo vartotojo raštiško kreipimosi gavimo dienos pardavėjas nepateikia motyvuoto atsakymo arba atsisako vykdyti vartotojo reikalavimą, vartotojas turi teisę kreiptis į tarnybą dėl ginčo sprendimo alternatyvia, ne teismo, ginčų nagrinėjimo tvarka.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad kiekvienas atvejis vertinamas individualiai, atsižvelgiant į šalių pateiktus įrodymus ir kitas svarbias aplinkybes.

Vis dėlto, jeigu pirkėjui buvo parduota nekokybiška prekė, jis savo pasirinkimu turi teisę reikalauti iš pardavėjo nemokamai pašalinti daikto trūkumus, t. y. pataisyti daiktą, reikalauti nemokamai pakeisti netinkamos kokybės daiktą kitu, reikalauti iš pardavėjo atitinkamai sumažinti kainą arba vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtą sumą.

Nutraukti sutarties pirkėjas negali tik tuo atveju, jeigu daikto trūkumas yra mažareikšmis.

Jeigu elektrotechnikos prekė yra tvarkinga, ji gali būti grąžinama tik pardavėjui geranoriškai sutikus.

Jeigu prekė buvo įsigyta internetinėje parduotuvėje, vartotojas turi teisę nenurodydamas priežasties ir nepatirdamas kitų, negu numato Civilinis kodeksas, išlaidų per 14 dienų nuo prekės gavimo dienos atsisakyti nuotolinės sutarties.

Pažymėtina, kad šiuo atveju prekės turi būti nenaudotos ir nepraradusios prekinės išvaizdos, o vartotojas privalo turėti prekės įsigijimą patvirtinantį dokumentą.