Verslas

2020.02.10 13:30

Interneto garsenybių reklamos socialiniuose tinkluose – dažna apgaulė vartotojui

„Reklama visur yra reklama, nepriklausomai nuo jos pateikimo formos“, – teigia advokatas Stasys Drazdauskas. Anot advokato, nuomonių formuotojai naudojasi reklamos galimybėmis socialiniuose tinkluose, o vartotojai, neatpažindami tokių reklamų, kenčia labiausiai.

S. Drazdauskas pripažįsta, kad reklamas socialinėje erdvėje atpažinti yra sunkiau. Pasak advokato, vartotojas susiduria su klausimais „Ar tas garsus asmuo įtaką daro iš tiesų sakydamas, kad jam labai patinka tas produktas, ar jam buvo už tai sumokėta?“

Advokatas nurodė, kad ilgą laiką nebuvo nurodyta, kaip žymėti reklamą socialiniuose tinkluose, tačiau dabar yra sukurtos gairės ir reklamą žymėti yra privaloma.

S. Drazdauskas papasakojo, kaip įvairiose socialiniuose tinkluose turi būti žymima reklama. Pavyzdžiui, „Youtube“ platformoje „pradėjus rodyti reklamą, jeigu ji trunka ilgai tas klipas ir kelis kartus, reikėtų tiek garsu, tiek raštu, tiek ir vaizdžiai parodyti, kad tai yra reklama.“

„Instagram“ platformoje turi būti uždėta grotažymė su žodžiu reklama, o jeigu produktas gautas nemokamai iš prekybininko ar tiekėjo, turi būti nurodyta, kad tai yra dovana. „[Reikia – LRT.lt] tokių žodžių ieškoti, kurie atskleistų aiškiai, jog šitos informacijos teikimo tikslas yra būtent reklama“, – pabrėžė advokatas.

Advokatas pabrėžė, kad pačios garsenybės, skleidžiančios informaciją apie prekę ar paslaugą, žino ar jiems buvo atsilyginta. Dėl to, anot advokato, „bent jau žodį reklama po įrašu būtina uždėti“.

Pasak advokato, sunkiausia yra vartotojams. „Patys vartotojai šiuo metu nematydami tinkamai pažymėtos informacijos gali nesuprasti visais atvejais, kad produktas yra reklamuojamas, o ne tiesiog jisai patiko garsenybei, kuri tą produktą pristato“, – teigia S. Drazdauskas.

Kalbant apie tokios reklamos žalą, advokatas prisiminė festivalį „Fyre“. Šis festivalis, kurį gausiai reklamavo garsenybės, pasirodė esąs apgaulė. „Matydami garsenybes žmonės yra, matyt, labiau paveikūs“, – pastebi advokatas.

Tačiau nuramino, kad Lietuvoje reklamuojami dažniausiai realūs produktai.

Dėl reklamos nuslėpimo advokatas pasakojo, kad fiziniams asmenis gręsia administracinė atsakomybė, bauda siekianti kelis šimtus eurų. O jei įmonės užsakytoje reklamoje nėra nurodyta, kad tai yra reklama, baudos gali siekti net šimtus tūkstančių.