Verslas

2020.02.05 12:12

„Ryanair“ gavo per nagus dėl reklamos, kad bendrovės oro linijos išmeta mažiausiai teršalų

LRT.lt2020.02.05 12:12

Jungtinės Karalystės reklamos priežiūros institucija uždraudė „Ryanair“ skleisti reklamoje naudojamus teiginius apie anglies dvideginio emisijas, informuoja BBC.

Pagal pervežamų keleivių skaičių didžiausia Europos oro transporto bendrovė pasiskelbė esanti „mažiausiai teršalų išmetančiomis oro linijomis“ ir „nedidelėmis CO2 emisijomis pasižyminčiomis oro linijomis“.

Tačiau Reklamos standartų institucija nustatė, kad spaudos, televizijos ir radijo reklamoje skelbiami „Ryanair“ teiginiai yra nepagrįsti.

Bendrovė „Ryanair“ kirto atgal pareikšdama, kad vartotojai gali perpus sumažinti paliekamą anglies dvideginio pėdsaką, rinkdamiesi jos siūlomas paslaugas.

Praėjusiais metais pasirodžiusioje reklamoje Dubline įsikūrusios oro linijos teigia, kad jų „anglies dvideginio emisijos kur kas mažesnės nei kitų stambiausių oro bendrovių“ ir kad jos yra „mažomis kainomis ir nedidelėmis CO2 emisijomis pasižymintis oro vežėjas, užimantis pirmą vietą 27 Europos oro linijų sąraše.“

Jungtinės Karalystės reklamos standartų institucijai (ASA) pateiktuose skunduose teigiama, kad tokia reklama yra klaidinanti, joje skambančių teiginių neįmanoma pagrįsti. Kritikų manymu, pagal savo veiklos pobūdį oro linijos negali užtikrinti nedidelių emisijų.

Paprašyta įrodymų, bendrovė „Ryanair“ ASA teigė, kad nurodytas ekologines charakteristikas gali pagrįsti tuo, jog jos parką sudaro naujausi orlaiviai, aprūpinti taupiausiais varikliais ir kad jų reisų užpildymas vidutiniškai siekia 97 proc.

„Ryanair“ taip pat aiškino, kad jos teikiama informacija grindžiama Europos aviacijos organizacijos „Eurocontrol“ duomenimis ir anglies dvideginio bei energijos sunaudojimo skaičiavimus pateikiančio „Brighter Plant“ paskelbtais duomenimis.

Ir „Clearcast“, ir „Radiocentre“, į kuriuos bendrovės kreipiasi prieš viešai paskelbdamos naują reklamos kampaniją, palaiko oro vežėją.

Visgi ASA užkliuvo tam tikri skaičiai ir „stambiausių oro linijų“ apibrėžimas, emisijų lyginimo tikslais.
„Ryanair“ naudotas oro linijų efektyvumo reitingas sudarytas 2011 m., todėl, ASA teigimu, „yra mažai vertingas, pagrindžiant 2019 m. atliktą palyginimą.“

„Dėl šios priežasties mes padarėme išvadą, kad teiginiai „Mažiausiai teršalų išmetančios oro linijos Europoje“ ir „Nedidelėmis CO2 emisijomis pasižyminčios oro linijos“ yra klaidinantys,“ – aiškina reklamą reglamentuojanti institucija.

Reklama negali būti skelbiama „tokia forma, kokia yra dabar,“ nusprendė ASA, pridurdama, kad „įspėjo „Ryanair“ įsitikinti, jog jos skelbiamuose su aplinkosauga susijusiuose teiginiuose būtų tik adekvati, pagrindžiama informacija ir kad būtų aiškus šių teiginių pagrindas.“

Bendrovė „Ryanair“ paskelbė, kad laikysis šių nurodymų, tačiau savo pareiškime dar kartą pabrėžė, kad jos paslaugomis besinaudojančių klientų emisijos yra 25 proc. mažesnės vienam keleiviui, lyginant su „kitomis stambiausiomis oro linijomis.“

Oro vežėjas taip pat pridūrė, kad „Ryanair“ yra patenkinta naujausia aplinkosaugine reklamos kampanija, kurioje skelbiama kiekvienam keleiviui itin svarbi žinutė.

„Svarbiausias dalykas, kurį gali padaryti kiekvienas klientas, siekiantis perpus sumažinti paliekamą anglies dvideginio pėdsaką, yra pradėti naudotis mūsų siūlomomis paslaugomis.“

Oro vežėjas taip pat teigė pakeisiantis tekstus savo tinklalapyje, kurio turinį reglamentuoja ne Jungtinės Karalystės, o Airijos reklamos standartų institucija (ISAI).

Savo pareiškime ISAI teigė, kad „šiuo metu atliekamas aptariamos reklamos vertinimas ir kol vyksta procesas, nuo tolesnių komentarų šiame etape jie susilaikys.“

Aviacija yra tapusi aplinkosaugos aktyvistų taikiniu ir jau pastebimi požymiai, kad taip vadinamas „gėdinimas dėl skrydžių“ po truputį ima keisti žmonių keliavimo įpročius.

Atsižvelgiant į šias aplinkybes, oro vežėjai vis aktyviau rodo iniciatyvą ir vis aiškiau demonstruoja veiksmus, kurių imamasi paliekamam anglies dvideginio pėdsakui mažinti.

Pirmadienį grupė, pasivadinusi „Sustainable Aviation“ (Tvari aviacija), kuriai priklauso tokios bendrovės kaip „Heathrow“ oro uostas, „British Airways“, „EasyJet“, „Rolls Royce“, „Airbus“ ir skrydžių kontrolės įmonė „Nats“, pasižadėjo iki 2050 m. savo anglies dvideginio emisijas sumažinti iki nulio.

2018 m. „Ryanair“ pradėjo taikyti savanorišką anglies dvideginio išmetimo schemą, oro linijų tinklalapio duomenimis, leidusią surinkti 2,5 mln. eurų. Šios lėšos investuojamos į aplinkosauginius projektus Airijoje ir kitose šalyse.

Tačiau praėjusį balandį, remiantis ES transporto ir aplinkosaugos grupės duomenimis, „Ryanair“ buvo vienintelis oro vežėjas, pakliuvęs į dešimties stambiausių teršėjų Europoje sąrašą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt