Verslas

2019.12.31 13:37

Batus grąžinti norėjusi vilnietė sulaukė akibrokšto – batai tokie patys, tačiau buvo pareikalauta primokėti

Vaida Kalinkaitė-Matuliauskienė, LRT.lt2019.12.31 13:37

Įsigijote batus su nuolaida, bet pasimatavę dar kartą namuose nusprendėte, kad vis dėlto reikėtų kito dydžio. Sugrįžtate į parduotuvę prašydami batus pakeisti, bet išgirstate, kad to parduotuvė nedarys, nes, nors tokiems patiems batams tebetaikoma nuolaida, jie vis dėlto kainuoja brangiau. Su tokia situacija susidūrė vilnietė Karina.

Pasidalinusi batų nuotrauka socialiniame tinkle Karina teiravosi, ar taip iš tiesų gali būti. „Batai pirkti gruodžio 18 d., bet nekeičiami į kitą dydį, nes 23d. jau kainuoja 10–20 eurų brangiau“, – stebėjosi Karina.

„Užkliuvo tai, kad to paties modelio, to paties dydžio batai, paženklinti skirtingu brūkšniniu kodu ir turi skirtingą kainą. Tokių batų, po to pastebėjau, yra ne viena pora. Jeigu, pavyzdžiui, nusipirkai batus ir nusprendei pasikeisti į kitą dydį, tau grąžina pinigus, bet nekeičia į kitą porą“, – LRT.lt pasakojo Karina.

Jos teigimu, parduotuvė suteikė galimybę batų dydį pakeisti tik tuo atveju, jeigu ji sutiktų susimokėti kainų skirtumą.

„Prieš pirkdama peržiūrėjau gal keturias identiškas skirtingų dydžių poras, kaina buvo ta pati“, – prisiminė Karina.

Kaip teigė pašnekovė, darbuotojai paaiškino, kad gauta nauja batų siunta, todėl, nors ir tokio paties modelio, batai kainuoja brangiau.

Vis dėlto pasistengus jai pavyko batus pakeisti į kitą dydį. Kadangi batų prekybos tinklas „Batų kalnas“, kuriame ir buvo įsigyti batai, suteikia galimybę batus grąžinti bet kurioje jų tinklo parduotuvėje, apsilankiusi keliose parduotuvėse Karina pastebėjo, kad batų kainos skiriasi ir ten.

„Pravažiavau per visas parduotuves ir radau tinkamą dydį už tą pačią kaina, tik reikėjo pavargti per šventes“, – sakė pašnekovė.

LRT.lt dėl komentaro kreipėsi ir į „Batų kalną“, tačiau atsakymo negavo.

Teisės aktai nenumato išimčių daiktams, įsigytiems su nuolaida

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, komentuodama situaciją, nurodo, kad atsisakyti pakeisti prekės parduotuvė negali. Tarnybos Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyriausioji specialistė Natalija Jarmulkovič tvirtina, kad šiuo atveju pirkėja turi teisę prašyti pakeisti įsigytus batus į kito dydžio tokius pačius, tačiau už kainų skirtumą vis dėlto turi susimokėti.

Kaip nurodo specialistė, teisės aktai nenumato draudimo grąžinti ar pakeisti prekes, įsigytas su nuolaida.

Tačiau tokiu atveju vis dėlto būtina padengti atsiradusį kainų skirtumą. Kadangi kito dydžio batai keitimo dieną buvo brangesni, šiuo atveju pirkėja, norėdama pakeisti batus, turėtų primokėti susidariusį skirtumą.

Atkreipus dėmesį, kad pakeisti į kito dydžio batus neprimokant vis dėlto pirkėjai pavyko, nes kitoje parduotuvėje jų kaina skyrėsi, Valstybinė vartotojų teisių tarnyba paaiškina – jeigu prekės ir paslaugos nėra reguliuojamos valstybės, veikia rinkos kainos ir tarifai. Tai reiškia, kad kiekvienas pardavėjas ar paslaugų teikėjas nustatydamas prekių ar paslaugų kainas, tai daro individualiai.

„Tačiau verslininkui keliama pareiga tinkamai ir aiškiai informuoti vartotoją apie galutinę prekės ar paslaugos kainą ir parduoti prekes ar paslaugas už tą kainą, kuri buvo nurodyta.Skirtinguose parduotuvės padaliniuose prekių kaina gali skirtis, pavyzdžiui, dėl skirtingų tiekėjų, skirtingos prekės būklės ir pan. Taigi pardavėjas gali laisvai nusistatyti prekės kainą, o vartotojas savo nuožiūra gali rinktis pardavėją, atsižvelgdamas į teikiamą prekių kainą ir kitus vartotojui svarbius aspektus“, – priduria N. Jarmulkovič.

Daiktas privalo būti nepraradęs prekinės išvaizdos

Civiliniame kodekse numatyta, kad pirkėjas, jeigu pardavėjas nenumato ilgesnio termino, turi teisę per 14 dienų nuo ne maisto prekių perdavimo jam pakeisti nusipirktus daiktus. Tai padaryti galima pirkimo ar kitoje pardavėjo numatytoje vietoje.

Be to, prekes keisti galima analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais.

Jeigu keičiant daiktus susidaro kainų skirtumas, pirkėjas su pardavėju privalo atsiskaityti pagal perskaičiuotas kainas – priklausomai nuo situacijos pardavėjas privalo grąžinti dalį pirkėjo prieš tai sumokėtų pinigų arba primokėti privalo pirkėjas.

Jeigu pardavėjas neturi pakeitimui tinkamų daiktų, pirkėjas turi teisę per 14 dienų grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą.

Svarbu nepamiršti, kad pirkėjo reikalavimas atgauti pinigus gali būti tenkinamas tik tuo atveju, jeigu daiktai nebuvo naudojami, nėra sugadinti, nėra praradę prekinės išvaizdos.

Pirkėjas taip pat privalo turėti įrodymus, kad jis daiktus pirko būtent iš to pardavėjo, kuriam juos bando grąžinti. Tokiu įrodymu gali būti pirkimo čekis arba banko sąskaitos išrašas.

Kaip nurodo N. Jarmulkovič, norint grąžinti ar pakeisti prekę, pirkėjas turėtų pateikti rašytinį prašymą, kuriame turėtų nurodyti priežastį, dėl kurios įsigyta prekė jo netenkina ir vieną iš reikalavimų – ar jis reikalauja prekę pakeisti kita, ar grąžinti pinigus.

Prie prašymo turėtų būti pridedamas prekės pirkimą-pardavimą patvirtinantis dokumentas.

Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba primena, kad tokiu atveju pardavėjas privalo patenkinti pirkėjo prašymą arba jį raštu informuoti, kodėl prašymas nebus tenkinamas.

Kilus ginčui vartotojai gali kreiptis į tarnybą, kur kiekviena ginčo situacija yra vertinama individualiai.

Jeigu tarnyba nustato, kad pardavėjas klydo, jam nurodoma tenkinti pirkėjo reikalavimą.