Verslas

2019.12.15 19:38

Narkevičius „Lietuvos geležinkelius“ kaltina tarsi iš Verslo konfederacijos prezidento rašto

Joana Lapėnienė, LRT TELEVIZIJOS laida „Savaitė“, LRT.lt2019.12.15 19:38

Valdemaras Tomaševskis pareiškė, kad susisiekimo ministras neleis pasirašyti ir „Lietuvos geležinkelių“ elektrifikavimo konkurso, tačiau įdomus sutapimas – ir V. Tomaševskio, o paskui jį ir susisiekimo ministro Jaroslavo Narkevičiaus argumentai analogiški, kuriuos dėsto Verslo konfederacijos prezidentas raštuose, išsiuntinėtuose prezidentūrai, Vyriausybei ir Seimui.

Opozicija baisisi, kad ministras viešai kloja argumentus, kurie konkurso nelaimėjusiai bendrovei atveria konfidencialius duomenis ir palengviną kelią į teismą.

Ministro nuomonė apsisuko 180 laipsnių

Prieš pustrečios savaitės prezidentas pareikalavo, kad susisiekimo ministras J. Narkevičius trauktųsi. Tą kartojo ne vieną kartą, pridėdamas, kad tai V. Tomaševskis nenori jo keisti, nes esą šis ministras yra lengvai tampomas už virvučių ir labai patogus. Ir tikrai: V. Tomaševskis sako, kad reikia įkurti valstybinį banką, o „Lietuvos pašto“ pastatai labai tiktų jo funkcionavimui užtikrinti. Ministras J. Narkevičius išvaiko nepriklausomą „Lietuvos pašto“ valdybą, kuri buvo nusprendusi parduoti aukcione Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos centrinių paštų pastatus.

Naujoji, iš ministro pavaldinių sudaryta, valdyba sustabdė aukcionus Kaune ir Klaipėdoje, nors pastatų remontui reikia daugiau nei 3 milijonų eurų, kurių paštas neturi. Vilniuje aukcionas įvyko – centrinis paštas parduotas už daugiau kaip 11 milijonų eurų.

Lapkričio 13-ją pranešta, kad pagrindinę Lietuvos geležinkelių magistralę elektrifikuos ispanų „Elecnor“ su partneriais. Anot „Lietuvos geležinkelių“, tai labai svarbus Lietuvos valstybei projektas.

„Šis projektas sukurs daugiau kaip 0,5 milijardo eurų ekonominę vertę, nes elektriniais traukiniais važiuoti yra daug pigiau“, – aiškina „Lietuvos geležinkelių“ generalinis direktorius Mantas Bartuška.

Тą pačią dieną išplatintame pranešime susisiekimo ministras J. Narkevičius projektą gyrė ir tikino, kad ateityje elektrifikuotais geležinkeliais bus vežama 70 proc. krovinių. Tačiau praėjus dviem savaitėms ministro nuomonė apsisuko 180 laipsnių.

Tomaševskis prezidentui aiškina esą Advento metu negalima spausti Narkevičiaus – reikia jam atleisti

Pasiekė V. Sutkaus raštas

LRT TELEVIZIJOS laidos „Savaitė“ duomenimis, lapkričio 26 dieną susisiekimo ministrą pasiekė Verslo konfederacijos prezidento Valdo Sutkaus raštas. Dokumentas nukeliavo ir į Vyriausybę. Analogiško turinio, tik pažymėti skirtingais registracijos numeriais išsiųsti prezidentui Gitanui Nausėdai, taip pat Seimo Biudžeto ir finansų bei Ekonomikos komitetams.

Rašte tvirtinama, kad „Lietuvos geležinkeliai“ neskaidriai, pažeisdami konkurenciją, vykdė pagrindinės geležinkelių magistralės Vilnius–Klaipėda elektrifikavimo konkursą, laimėtojo pasiūlymas brangesnis 40 milijonų eurų. „Lietuvos geležinkeliai“ atremia, kad įvertino ne tik projekto įgyvendinimą, bet ir išlaikymo sąnaudas ateityje.

„Mes nenorime pastatyti pačios pigiausios infrastruktūros, bet vėliau mokėti dvigubai brangiau už išlaikymą“, – aiškina M. Bartuška.

Į Verslo konfederacijos raštą gruodžio 4 dieną Seimo Ekonomikos komiteto posėdyje sureagavo Lenkų rinkimų akcijos atstovas Zbignevas Jedinskis, du kartus primygtinai reikalaudamas išklausyti Verslo konfederacijos prezidento V. Sutkaus informaciją. Tam pasipriešinusi opozicija teigė, kad tokie svarstymai gali būti vertinami kaip kišimasis į dar nepasibaigusį konkursą.

Tą pačią dieną, kai Seimo komitete planuota išklausyti Verslo konfederacijos prezidento informaciją, Lenkų rinkimų akcijos lyderis V. Tomaševskis pareiškė, kad jo partijos deleguotas susisiekimo ministras J. Narkevičius nepalaimins konkurso laimėtojo. Kai kurie V. Tomaševskio argumentai labai panašūs į tuos, kurie išdėstyti Verslo konfederacijos prezidento dokumente.

„Antra įmonė konkurse pasiūlė 40 milijonų eurų mažiau ir konkurso nelaimėjo, ir ministras turėjo pasirašyti būtent tokius sprendimus ministerijos, buvusio ministro komandos darbus. Akivaizdu, kad tokio sprendimo ministras negali pasirašyti“, – aiškina V. Tomaševskis.

Po dienos, gruodžio 5 dieną, prieš kameras stojęs susisiekimo ministras J. Narkevičius ilgai skaitė argumentus, kodėl jis negali palaiminti šio konkurso rezultatų. Ir vėl jie lyg nusižiūrėti iš verslininkų rašto.

„Nugalėtojas, su kuriuo ruošiamasi pasirašyti sutartį, siūlė 363 milijonus eurų, kitas, jei neklystu, 41 milijonu eurų mažesnę kainą“, – dėsto J. Narkevičius.

Konkursą pralaimėjusi ispanų įmonė pateikė pretenziją

Trečiadienį Ekonomikos komitetas vėl grįžo prie „Lietuvos geležinkelių“. Opozicijos atstovai apkaltino susisiekimo ministrą J. Narkevičių, kad šis, viešindamas konfidencialius duomenis, įduoda į rankas ginklą konkurso nelaimėjusiai ispanų bendrovei.

Konkursą pralaimėjusi ispanų įmonė lapkričio 29 dieną pretenziją pateikė „Lietuvos geležinkeliams“, šie į ją atsakė. Ieškinys teismą gali pasiekti iki gruodžio 20 dieną. Seimo narys Eugenijus Gentvilas sako, kad jam protu nesuvokiami tokie susisiekimo ministro elgesio motyvai.

„Noriu pasakyti, kad ministras pagal įstatymą yra įmonės savininko funkcijas vykdantis asmuo ir štai šitas savininkas galimai žlugdo savo įmonę – „Lietuvos geležinkelius“. Kai prasidės teisminis procesas, aš neabejoju, kad antrą vietą konkurse užėmusi ispanų kompanija tikrai pasirems šiais išpuoliais, kuriuos padarė Lietuvos lenkų rinkimų akcijos-Krikščioniškų šeimų sąjungos (LLRA-KŠS) politikai V. Tomaševskis ir J. Narkevičius“, – sako Seimo ekonomikos komiteto narys E. Gentvilas.

„Aš prisiimu atsakomybę už tai, kad informacija būtų ta, kuri yra viešai paskelbta, būtų pateikta. O dėl pačio konkurso vertės yra skelbę „Lietuvos geležinkeliai“, – paklaustas, ar prisiima atsakomybę, atsakė J. Narkevičius.

Į įvairias institucijas išsiuntinėtame rašte V. Sutkus paaiškina, kodėl rūpinasi elektrifikavimo konkursu: esą siekiant didinti konkurenciją, konkursą buvo galima išskaidyti į tris etapus, kad juose galėtų dalyvauti ir Lietuvos įmonės.

„Lietuvos geležinkeliai“ aiškina, kad grėsė nesuderinamumas, o elektrifikavus tik dalį ruožo jis stovėtų nenaudojamas. Nors V. Sutkus nemini konkrečios lietuviškos įmonės, LRT šaltiniai sako, kad yra bent viena tokia.

Elektrifikuojamas geležinkelių ruožas priklauso IXB koridoriui. Tai pagrindinė magistralė, kuria keliauja baltarusiški kroviniai į Klaipėdos uostą, tranzitas į Kaliningradą. Verslo konfederacijos prezidentas ragina „Lietuvos geležinkelius“ atsisakyti krovinių gabenimo verslo.

„Tai čia yra klasikinis interesų konfliktas. Kad to nebūtų, yra paprastas dalykas: išskaidomi geležinkeliai į keletą dalių, ta įmonė, kuri veža krovinius, galėtų būti parduota aukcione už didžiausią kainą, tie pinigai paimti į valstybės biudžetą ir išmokėti pensininkams, ir viskas“, – teigia V. Sutkus.

Verslo konfederacijos prezidentas „Savaitei“ yra pripažinęs, kad gina savo organizacijos narių interesus. Viena iš jų – Klaipėdos uoste veikiantys „Gargždų geležinkeliai“. Jie pasirengę gabenti baltarusiškas trąšas į Klaipėdą. Čia jas perkrauna „Birių krovinių terminalas“. Abiejų šių įmonių akcininkas – klaipėdietis Igoris Udovickis.

Prezidento tonas – dar griežtesnis

Premjero patarėjas Skirmantas Malinauskas sako, kad „Lietuvos geležinkeliai“ – viena sėkmingiausiai veikiančių valstybinių įmonių, krovinių gabenimas – pelningiausia jos veiklos sritis ir valstybė neketina sekti Latvijos ar kitų kaimynių pavyzdžiu bei verslui perleisti krovinių gabenimą.

„Pirmiausiai, tai yra labai svarbi sritis Lietuvai nacionalinio saugumo požiūriu. Antras dalykas – „Lietuvos geležinkeliai“ šiuo metu yra labai sėkmingai, pelningai veikianti. Be jokios abejonės, mes matome Latvijos pavyzdį, mes matome kitų valstybių pavyzdį, kas atsitiko atiduodant dalį tų srautų, kokios paskui lieka problemos valstybei ir kokia „grietinėlė“ nusigriebiama privačių įmonių“, – aiškina S. Malinauskas.

Prezidentas G. Nausėda ne kartą raginęs J. Narkevičių atsistatydinti, šią savaitę LRT TELEVIZIJAI tą pakartojo jau griežčiau.

„Nematau perspektyvų tam žmogui dirbti, nes jis yra ne ministro lygio žmogus. Problema ta, kad tiesiog kitas žmogus turėtų užimti šitą postą, ne toks lengvai valdomas. Žmogus, kuris gali atlikti strateginius, vizionieriškus darbus. Žmogus, kuris yra lengvai tampomas, įkalbinėjamas arba už jį priimami sprendimai, neturėtų būti ministru“, – ketvirtadienį LRT TELEVIZIJOS laidoje „Dienos tema“ sakė G. Nausėda.

Prezidento kritikuojamą susisiekimo ministrą gina valdančiosios Valstiečių žaliųjų sąjungos lyderis Ramūnas Karbauskis, o J. Narkevičių delegavusios LLRA-KŠS pirmininkas V. Tomaševskis prezidentui aiškina, esą Advento metu negalima spausti ministro, reikia atleisti.