Verslas

2019.12.12 09:48

ES institucijos pasiekė preliminarų susitarimą dėl reikalavimų vilkikų vairuotojams

papildyta 10.39
Paulius Viluckas, BNS, Mindaugas Laukagalis, LRT RADIJAS, LRT.lt2019.12.12 09:48

Europos Sąjungos (ES) institucijos ketvirtadienį pasiekė preliminarų susitarimą dėl vadinamojo Mobilumo paketo, kuris gali sugriežtinti taisykles vilkikų vairuotojams.

Apie pasiektą susitarimą su Europos Parlamentu pranešė ES pirmininkaujanti Suomija.

„Ką tik pasiekėme preliminarų susitarimą dėl Mobilumo paketo I su Europos Parlamentu“, – teigiama ketvirtadienio rytą tviteryje išplatintoje Suomijos žinutėje.

Susitarimo turinys kol kas neatskleidžiamas, jį dar turės patvirtinti valstybės narės.

Lietuva ir kitos Vidurio bei Rytų Europos šalys kritikavo siūlymus privalomai periodiškai grąžinti vilkikus į registracijos šalį ir apriboti tolimųjų reisų vairuotojams poilsį kabinoje.

Rytų europiečiai sako, kad Mobilumo paketu vakarų europiečiai siekia juos išstumti iš rinkos.

Vakarų europiečiai teigia, kad griežtesnes taisyklės užkirs kelią piktnaudžiauti ir pagerins darbuotojų padėtį.

Tikina – darbo netektų tūkstančiai

Šalies vežėjai jau daugiau nei metus kovoja prieš Europos Komisijos (EK) rengiamą Mobilumo paketą, kuriame – griežtesnė vilkikų vairuotojų poilsio tvarka, apribotas krovinių gabenimas užsienyje ir reikalavimas kas keturias savaites grąžinti sunkvežimį į registracijos šalį. Kad šios taisyklės skirtos išstumti iš rinkos Rytų Europos įmones, yra sakę ne tik verslininkai, bet ir premjeras Saulius Skvernelis.

Tačiau anksčiau užtarusi vežėjus, Vyriausybė dabar pati susirūpino vairuotojų darbo sąlygomis ir jiems pakėlė minimalų atlyginimą. Mainais į tai, verslininkai pristatė analizę, kuria pasidalino ir su LRT RADIJU – esą jei įsigaliotų ir Mobilumo paketas, ir padidėtų minimali alga, darbus prarastų dešimtys tūkstančių vairuotojų.

Anot vežėjus vienijančios asociacijos „Linava“ atstovo Tomo Garuolio, įmonėms tai būtų finansiškai per sudėtinga.

„Buvo paimta imtis, tie sprendiniai, tiek Mobilumo paketas, tiek pakeitimai mokestinėje aplinkoje, nukreipti prieš mažesnes įmones“, – tvirtina T. Garuolis.

Analizėje nurodoma, kad vien padidinus minimalią algą, darbo netektų 22 tūkst. transporto sektoriuje dirbančių žmonių, o, jei kartu pradėtų galioti ir Mobilumo paketas, – beveik 35 tūkst. arba maždaug ketvirtadalis.

Anot tyrimą atlikusios įmonės, valstybė dėl to negautų daugiau kaip 100 mln. eurų. Dar tiek pat reikėtų sumokėti be darbo likusiems žmonėms.

Šis tyrimas buvo pristatytas ne tik Seime, bet ir Trišalėje Taryboje. Vairuotojų profsąjungos vadovė Jovita Jančauskienė jį vadina blefu – esą neseniai pristatyta panaši Lietuvos banko analizė rodo, kad mokėti didesnius atlyginimus įmonės yra pajėgios.

Panašu, kad algos vairuotojams kitais metais tikrai kils, nebent Vyriausybė apsigalvos. Anot profsąjungos, tai sumažins dienpinigių dalį atlyginimuose, taigi reikš didesnes išmokas ligos atveju ar sulaukus pensijos.