Verslas

2019.12.09 10:47

Teks įprasti dažniau naudotis bankomatu – bankų skyriai grynųjų pinigų paslaugų atsisako

Vaida Kalinkaitė-Matuliauskienė, LRT.lt2019.12.09 10:47

Nors dalis žmonių vis dar linkę dėl įvairių bankinių paslaugų vykti į banko padalinį, operacijas, susijusias su grynaisiais, teks išmokti atlikti patiems. Šias paslaugas bankai vis labiau veja iš savo padalinių – greitai jos nebebus teikiamos beveik visuose bankuose. Tiesa, klientams bankai stengiasi suteikti alternatyvų, norint išsigryninti pinigų, keliauti galima ne tik prie bankomato.

Praėjusį pirmadienį grynųjų pinigų oficialiai nebeliko SEB banko padaliniuose. Bankas „Swedbank“ grynųjų pinigų užsienio valiuta paslaugų nebeteiks nuo gruodžio 9 d., o „Luminor“ grynuosius jau seniai pamiršo – klientų aptarnavimo centrai su grynaisiais nebedirba jau nuo liepos.

Visų šių bankų klientai, norėdami išsiimti ar į sąskaitą įsidėti grynųjų, turės keliauti prie bankomatų.

Tiesa, operacijos su grynaisiais pinigais ir toliau bus atliekamos banko „Swedbank“ padaliniuose, tačiau ne visuose. Iš 58 padalinių tokią paslaugą gauti šiuo metu galima 28-iuose.

„Valiutų keitimo operacijų skaičius „Swedbank“ per trejus pastaruosius metus sumažėjo tris kartus. Klientų elgsena keičiasi dėl euro zonos plėtros ir vis dažniau naudojamų mokėjimo kortelių, viešint užsienio šalyse. Be to, užsienyje atsiskaityti mokėjimo kortele yra saugiau negu grynaisiais“, – sprendimo priežastis nurodo „Swedbank“ atstovas Saulius Abraškevičius.

Jo teigimu, daugelyje šalių mokėjimo kortele galima atsiskaityti įvairiose prekybos ir paslaugų teikimo vietose, o nedidelę grynųjų pinigų sumą galima išsikeisti atvykus svetur arba išsiimti iš bankomato toje šalyje.

Vis dėlto S. Abraškevičius mini, kad kol kas bankas neturi planų visiškai atsisakyti grynųjų pinigų paslaugų teikimo.

Tikina: jau dabar beveik visi klientai grynųjų operacijas atlieka patys

Panašias priežastis nurodo ir jau nuo liepos grynųjų pinigų paslaugų neteikiančio banko „Luminor“ viešųjų ryšių vadovė Giedrė Bielskytė. Anot jos, visos finansinės paslaugos klientų konsultavimo centruose yra skaitmeninės. Taigi įdėti ar išsiimti grynųjų klientai gali bankomatuose. Taip pat – „Perlo“ terminaluose.

„Tokį sprendimą priėmėme, nes matome, kad didžiausią dalį operacijų klientai atlieka skaitmeninėje erdvėje. Didelė dalis paslaugų teikėjų suteikia galimybę susimokėti už prekes ir paslaugas kortele. Savo klientus, kurie nedrįsta pradėti naudotis interneto banku ar kortele, apmokome, kaip tai daryti, ir mūsų klientų konsultavimo centruose, ir telefonu“, – atkreipia dėmesį G. Bielskytė.

SEB Baltijos šalių tarnybos mažmeninės bankininkystės vadovė Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė taip pat tvirtina, kad kelerius pastaruosius metus bankas stebėjo sparčiai besikeičiančius klientų įpročius, kai vis rečiau dėl kasdienių paslaugų klientai užsuka į banko skyrius.

Vietoje to klientai vis dažniau pasirenka naudotis banko paslaugomis savarankiškai elektroniniame banke arba savitarnos erdvėse. Pastarosios dažniausiai veikia visą parą, todėl klientams tai gana patogu – nebereikia taikytis prie banko darbo valandų.

„Jau dabar tokiu būdu mūsų klientai atlieka beveik 100 proc. kasdienių bankininkystės operacijų. Taip klientai reikalus gali susitvarkyti ne tik greičiau ir patogiau, bet ir pigiau. Savitarnos priemonės (bankomatai, interneto bankas, mobilioji programėlė) yra pigesnė alternatyva operacijoms, atliekamoms tarpininkaujant banko skyriaus darbuotojui“, – akcentuoja S. Gutauskaitė-Bubnelienė.

Vietoj banko padalinių siūlo alternatyvas

Visi LRT.lt kalbinti bankų atstovai tikina – jeigu klientas nėra pratęs naudotis savitarnos sprendimais, jiems pagelbės banko darbuotojai.

Taip pat akcentuojama, kad kai kurie bankai Lietuvoje sudaro galimybę klientams atlikti momentinius tarpbankinius mokėjimus. Kitaip tariant, pervedant pinigus iš vieno banko į kitą savaitgalį, šventinę dieną ar netgi naktį, nebereikia laukti – pinigai į sąskaitą atkeliauja iš karto.

„Ką ši galimybė reiškia klientui? Kai atsiskaitymas vyksta tarp fizinių asmenų, pvz., įsigyjant pirkinį per skelbimo portalą ar perkant automobilį turguje, pardavėjai nori lėšas gauti tuojau pat, todėl pirkėjas dažnai neturi kito pasirinkimo ir moka grynaisiais pinigais. Momentiniai mokėjimai šį klausimą efektyviai išsprendžia“, – įsitikinusi S. Gutauskaitė-Bubnelienė.

Ji priduria, kad SEB banko klientai nuo vasario mėnesio gali nemokamai išsiimti grynųjų bet kuriame Lietuvos ar užsienio bankomate. Tiesa, ši paslauga turi limitą, kuris priklauso nuo kliento turimo plano.

Panašia linkme pasuko ir bankas „Luminor“. Nors banko padaliniai grynųjų pinigų operacijų nevykdo jau nuo liepos, bankas pertvarkė bankomatų tinklą ir šiuo metu klientai gali nemokamai išsigryninti pinigų iš 190 bankomatų.

„Manome, kad bankomatų tinklas šiuo metu yra optimalus. Taip pat grynuosius pinigus padėti į sąskaitą ar išgryninti už papildomą mokestį galima visuose „Perlo“ terminaluose“, – sako G. Bielskytė.

Į „Perlo“ terminalus kreiptis siūlo ir „Swedbank“. Šio banko klientai grynųjų išsiimti gali ir nuėję į „Narvesen“ parduotuves bei „Lietuvos spaudos“ kioskus. Tiesa, norint pastarosiose vietose išsigryninti pinigų, privalu apsipirkti.

„Suprantame, kad daliai gyventojų atsiskaitymas grynaisiais kartais vis dar yra neišvengiamas, todėl galimybė išsigryninti pinigų plačiame „Narvesen“ parduotuvių ir „Lietuvos spaudos“ kioskų tinkle užtikrins jiems sąlygas greičiau ir patogiau apsirūpinti grynaisiais“, – teigia banko atstovė.

Pirkdami bet kokią prekę, vieno pirkimo metu „Narvesen“ ir „Lietuvos spaudos“ tinkluose nemokamai išsigryninti ne didesnę nei 100 eurų sumą gali visų bankų klientai.