Verslas

2019.11.24 17:38

„Maisto pornografija“: iš kur atsirado užkandžių ir greito maisto hibridai, užkariaujantys socialinius tinklus?

Mindaugas Aušra, Jurgita Čeponytė, LRT RADIJO laida „PIN kodas“, LRT.lt2019.11.24 17:38

Greito maisto restoranai puikiai pagavo socialinių tinklų bangą. Gražiai atrodantį, tačiau labai riebų maistą įvairios greito maisto kavinės, užeigos ir restoranai iš esmės orientuoja į tūkstantmečio kartą, nes esą tai šaunu, patrauklu ir daugelis nori įsidėti nuotrauką, kurioje valgo tą neva „šaunų naują dalyką“.

Sėkmingiausia inovacija

2012-ais metais prasidėjo neįprasta greito maisto tendencija, kuomet greito maisto restoranai pradėjo savo maistą gaminti derinant su kitu greitu maistu arba su kaloringais užkandžiais. Pirmasis tai padarė Jungtinėje Karalystėje veikiantis amerikietiškas greito maisto restoranas „Taco Bell“.

Anglijoje esantis „Taco Bell“ pristatė „Doritos Locos Taco“ – tai tako (tradicinis Meksikos patiekalas, gaminamas iš kukurūzinės arba kvietinės tortilijos ir į ją susukto įdaro – LRT.lt), kurio apvalkas pagamintas iš vieno didelio kukurūzinio sūrinio traškučio.

Skamba viliojančiai? Kokia bebūtų jūsų reakcija, tokia kūryba, prasidėjusi prieš 7-erius metus, kol kas sulaukia didelio pasisekimo. Žiniasklaida šį hibridą vadino viena iš sėkmingiausių greito maisto inovacijų istorijoje! Per pirmus gamybos metus Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) tokių hibridų buvo parduota apie milijardą vienetų.

Tad nenuostabu, kad atsiranda vis daugiau kaloringų užkandžių ir greito maisto miksų. Praėjusį mėnesį amerikiečių greitojo maisto restoranų tinklas „Pizza Hut“ pristatė kalzonės picą (calzone pizza - LRT.lt), kurios pagrindą sudarė sūrio skonio krekeris. Kitas Amerikos greitojo maisto restoranų tinklas „KFC“ išleido keptos vištienos sumuštinį, prikimštą kukurūziniais sūrio traškučiais.

Italijoje – desertiniai mėsainiai

Didžioji dalis tokių prekių pasirodo tik trumpam laikui, tačiau jos visada sukelia didelius sočiųjų riebalų purslus – ypač socialiniuose tinkluose. Kaip mes priėjome iki to, kad greitojo maisto ir riebiųjų užkandžių maišymas tapo normaliu reiškiniu?

Dažniausiai greito maisto revoliucijos asocijuojasi su amerikiečiais, nes esą tik vakarietiškoje kultūroje yra daug perdirbto maisto. Žinoma, amerikiečiams tikrai patinka nesveikas maistas, tačiau perdirbto maisto šaknys yra pasaulinės: nuo druska užkonservuotos žuvies, rastos faraonų sarkofaguose, iki konservų išradimo XIX amžiaus Prancūzijoje.

Nenuostabu, kad tokie kūriniai, kaip sūrio traškučiais prigrūsti vištienos sumuštiniai, neapsiriboja vien Jungtinėmis Amerikos Valstijomis (JAV). Japonijoje „Kit Kat“ šokoladukai atsirado grietinėlės ir apelsinų žievelių sumuštiniuose. „Pizza Hut“ Australijoje pasiūlė picą, kurios padas pagamintas tik iš traškučių. O štai Italijos „McDonald's“ pristatė desertinius mėsainius su „Nutella“ (palmių aliejaus saldus užtepas, gaminamas iš lazdyno riešutų ir kakavos miltelių – LRT.lt).

„Veiperiams“ – „Instagramiškas“ maistas

Šie keisti kryžminimai galbūt ir skamba utopiškai, bet greito maisto tinklams nėra nieko efektyviau kaip išleisti naują produktą, kuris ir pažįstamas, ir naujas vienu metu. Tokie produktai, kaip aliejuje keptos makaronų su sūriu lazdelės, yra kruopščiai sukuriami ne tik fiziniam, bet ir skaitmeniniam vartojimui.

Jie puikiai pritraukia jaunesnę auditoriją, kuriems toks maistas baisiai „instagramiškas“. Ką tai reiškia greito maisto ateičiai? Jeigu viena bendrovė taip daro, o tai traukia žmones, to privalo imtis ir kiti – kitaip praras klientus.

Kaip pastebi ekspertai, greito maisto restoranai iš tiesų puikiai pagavo socialinių tinklų bangą. Jie tą labai riebų maistą iš esmės orientuoja į tūkstantmečio kartą, nes esą tai šaunu, patrauklu ir daugelis nori įsidėti nuotrauką, kurioje valgo tą neva „šaunų naują dalyką“. Beje, dažniausiai toks maistas orientuotas į 13-24-ių metų berniukus/vyrus – tą pačią auditoriją, į kurią orientuotas vadinamasis „veipinimas“ (elektroninių cigarečių rūkymas – LRT.lt) ir energiniai gėrimai.

Tad iš esmės tokio maisto kūrėjams sveikatos reikalai visiškai nerūpi. Svarbu - pristatyti naują „instagramišką“ produktą, kalbama laidoje.

Praspjovė net Beyoncé reitingus

Apskritai maistas socialiniuose tinkluose yra vienas iš pagrindinių žmonių dalinimosi objektų. Iš tiesų tik dėl socialinių tinklų atsirado maisto pornografijos sąvoka. Nors ji gimė ir ankščiau, bet išplito tik dėl instagramo ir feisbuko.

Grotažymės su šiuo terminu, pavyzdžiui #foodporn, instagrame turi daugiau kaip 212-ka milijonų nuotraukų!

Jeigu kalbėtume tik apie maisto grotažymes, tai daugiausia dėmesio susilaukia pica. Jos nuotraukų su grotažyme #pizza instagrame yra apie 43 milijonus! Tai daugiau nei Beyoncé ir Kim Kardashian grotažymių skaičius kartu sudėjus.

Trukdo skaniai pavalgyti

Kokią įtaką tai daro? Pirmiausia, nemažai influencerių dėl to maistą tiesiog reklamuoja. Bet kalbant apie paprastą verslą yra pastebima, kad restoranų šefai, galvodami apie naujus patiekalus, kurie turėtų atsirasti valgiaraštyje, privalo turėti omeny ir maisto išvaizdą bei kaip tas patiekalas atrodys nufotografuotas.

Iš tiesų maistas visada turėjo būti vizualus – gi yra posakis, kad iš pradžių valgai akimis. Tad gražus pateikimas buvo svarbus dar iki išmaniųjų telefonų ir socialinių tinklų.

Tačiau dauguma restoranų pradeda suprasti maisto nuotraukos vertę. Todėl jų tikslas – pateikti gerai atrodantį maistą, kad žmonės jį fotografuotų ir dalintųsi nuotrauka socialiniuose tinkluose. Kita vertus, mitybos specialistai pastebi, kad koncentracija į vizualumą pradeda žlugdyti valgymo malonumą.

LRT.lt informuoja, kad Instagramo vartotojų itin mėgstamas terminas „maisto pornografija“ yra itin vaizdingos, netgi glamūriškos maisto gaminimo, pateikimo bei valgymo nuotraukos. Tokiomis maisto nuotraukomis dažniausiai dalinamasi socialiniuose tinkluose, taip pat reklamose, informaciniuose skelbimuose, tinklaraščiuose, maisto gaminimo šou ar kitose vaizdo priemonėse. Maisto pornografijos ištakos siekia 1997 metus, susikūrus restoranų apžvalgos elektroninės komercijos platformai, pavadintai „Foodporn“. Trumpai tariant, maisto pornografija yra fotografijos apie maistą su stiliumi, kurios pateikia maistą provokuojančiai ir efektingai – tai nuotraukos, kuriose produktai ar patiekalai atrodo ypatingai skaniai, kad imame geisti juos paragauti, net nebūdami alkani.

Išsamiau – laidos „PIN kodas“ įraše.

Parengė Vismantas Žuklevičius


Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt