Verslas

2019.10.29 22:03

Kai telefonas tinka tik pramogai: po bankų bėdų internete, klientai skuba apsirūpinti grynaisiais

Pirmadienį dalis SEB banko klientų užklupusių problemų išspręsta tik antradienį apie pietus. Tada pranešta, kad daugiau nei parą neveikusios internetinės bankininkystės trikdžiai pagaliau pašalinti. Pats bankas sako, kad tiek ilgai be internetinių paslaugų jų klientai dar nėra buvę.

Anot Lietuvos banko, tai šiemet rimčiausias incidentas. Bet apskritai įvairių jau fiksuota beveik pusšimtis. Vartotojų atstovų teigimu, bankai siekia gyvenimo be grynųjų, bet gyvenimas rodo, kad jų būtina turėti.

Rimčiausias incidentas

Kai elektroninėje erdvėje problemos, tenka fiziškai eiti į skyrių. SEB banko skyriai šįryt atidaryti valanda anksčiau. Už lėšų pervedimą žmonėms nereikia mokėti. Taip bankas bando kompensuoti nepatogumus savo klientams.

O šių lyg tyčia ne vienas. Šeštadienį SEB interneto bankas trumpam strigo, o vakar vienu metu išvis nustojo veikti. Tie, kas reikalus norėjo susitvarkyti internetu, tematė banko atsiprašymą. Panašiai dar buvo ir šįryt. Žmonės prašyti kantrybės.

Problemas SEB šalino visą naktį ir kone pusdienį antradienį. Skundus, jei tokių gaus, sako nagrinės individualiai.

„Toks sutrikimas, kurio šalinimas mums užtruko daugiau nei vieną parą, tai pirmas mūsų banke. Galbūt tai susiję ir su mėnesio pabaiga. Mes tikrinome labai daug versijų, kibernetinės atakos versiją atmetė mūsų IT specialistai. Ir, pasak jų, tai problema susijusi su greitaveikos problemomis, kitaip tariant, pralaidumo problemomis“, – pasakoja SEB Baltijos šalių mažmeninės bankininkystės vadovė Sonata Gutauskaitė-Bubnelienė.

Kai telefonas tinka tik pramogai

Tai – ne pirmas kartas, kai telefonas tinka tik pramogai. Maždaug prieš mėnesį buvo sutrikusi „Smart-ID“ veikla; piktinosi visų didžiųjų bankų klientai, nors bankai sako, tai buvo ne jų kaltė. Kaip kitais atvejais, kai, pavyzdžiui, ryšio problemos arba globalios kredito kortelių VISA ir „Electron“ mokėjimo sistemų operatorių. Iš viso įvairių incidentų šiemet, anot Lietuvos banko, jau fiksuota beveik pusšimtis.

„Nuo metų pradžios incidentų buvo apie 40.IT sutrikimai, atliekant tam tikrus mokėjimus. Kartais kortele, kartais mobiliosios programėlės neveikia kažkurį laiką. Kartais, jeigu atsimenat buvo bankomatų sutrikimai, išėmimas pinigų arba įdėjimas į bankomatus, ir, aišku, internetinė bankininkystė“, – LB Riziką ribojančios priežiūros departamento direktorė Renata Bagdonienė.

Lietuvos bankas siūlo naudotis alternatyvomis, pavyzdžiui, elektroninių paslaugų įstaigomis. Žmonės sako, ne kiekvienas žino apie kitokias galimybes nei bankas, o šie jau mažai kur dirba su grynaisiais, be to, pačių skyrių sparčiai mažėja.

„Žodžiu, reikia grynų turėt einamiem reikalam“, – įsitikinusi LRT TELEVIZIJOS kalbinta moteris.

„Grynų pinigų iš kur gaut, jeigu neturi. Prie bažnyčios eit. Pasėdėt ir duos kas nors“, – piktinasi vyras.

Nebepasitiki bankais

Vartotojų teisių gynėjai sako, kai žmogus negali prieiti prie savų pinigų, kertama per pasitikėjimą visa bankų sistema.

„Jaučiasi turbūt labai nesaugiai, jie jaučiasi labai netvirtai, kai priėjimas prie jų pinigų yra užkertamas. Ir tai turbūt veda tik prie to, kad vieninteliu pinigų laikymo realiu būdu lieka grynieji. Nes žmonės nebepasitiki, jog bankai sugebės jų pinigus jiems bet kada leisti pasiekti“, – teigia Vartotojų aljanso viceprezidentas Kęstutis Kupšys.

„Viskas eina į priekį. Ir IT, ir, aišku, naujovės tam tikros, inovacijos, negalima sakyti, kad mes turim sustoti ir vėl grįžti tas, kas buvo prieš 10–15 metų. Tai iš esmės vis tiek judėjimas į priekį. O sutrikimų, aišku, būna, svarbu, kaip jie greit pašalinami“, – tvirtina Renata Bagdonienė, LB Riziką ribojančios priežiūros departamento direktorė.

Vartotojų atstovas sako, gerai, kad Lietuvoje dar nebuvo taip, kaip Skandinavijoje, kur prie bankų sistemos žmonės esą negalėjo prisijungti po dvi–tris dienas. Lietuvos banko teigimu, išvengti nesklandumų kol kas nepavyko nė vienam bankui pasaulyje.

Plačiau žiūrėkite reportaže nuo 17.04 min.:

Panorama. Gaisro Alytuje pasekmės: prekybos tinklai iš lentynų išima penkių Lietuvos gamintojų pieno produkciją