Verslas

2019.10.15 12:10

Vežėjų ir vėl netenkina planuojami pokyčiai – valdžią kaltina nesilaikant pažadų

atnaujinta 12.33
Vaida Kalinkaitė-Matuliauskienė, LRT.lt2019.10.15 12:10

Naujos su minimalia mėnesine alga (MMA) susijusios mokestinės taisyklės ypač skaudžiai palies vieną didžiausių mokesčių mokėtojų – vežėjų sektorių, kuris gali susitraukti perpus. Tokią ateitį prognozuoja Lietuvos vežėjai.

Lietuvos verslo konfederacija (LVK), Lietuvos nacionalinė vežėjų automobiliais asociacija „Linava“ ir Lietuvos vežėjų asociacija antradienį surengtoje konferencijoje perspėja, kad paskubomis priimamos mokesčių permainos ne tik neleidžia verslui pasiruošti naujoms sąlygoms, bet grasina masiniais bankrotais arba verslo iškėlimu į užsienį.

„Skaičiai, kuriuos suskaičiavo asociacija „Linava“, rodo, kad, jeigu bus įvestos tos mokestinės priemonės, kurios dabar pateiktos svarstymui, jos, paprastai tariant, suvalgys visą pelną. Sektorius liks nepelningas. Tada galima svarstyti, kas nutiks su šiuo sektoriumi: jis trauksis, iškels savo registracijos vietą kažkur kitur... Toli keltis nereikia – šalia yra Latvija, šalia yra Lenkija“, – tvirtina Lietuvos verslo konfederacijos prezidentas Valdas Sutkus.

Jo tikinimu, valdžios atstovai su verslininkais dėl planuojamų pokyčių nesitarė ir tai gali turėti didelės žalos. „Mes, kaip verslo organizacija, daug metų kalbame apie tai, deramės su valdžia ir bandome juos įtikinti, kad mokesčiai yra rimtas dalykas. [...] Mažiausiai, ką reikėtų padaryti, tai palikti laiko diskusijai“, – įsitikinęs V. Sutkus.

Tikina – valdžia nesilaiko duoto žodžio

Asociacijos „Linava“ generalinis sekretorius Mečislavas Atroškevičius antrina, kad Lietuvoje transporto sektorius itin svarbus, nes jis sudaro itin didelę dalį bendrojo vidaus produkto (BVP) ir Europos Sąjungos (ES) vidurkį viršija 2,5 karto.

„Transporto sektoriaus BVP vidurkis ES sudaro 4,7–4,8 proc. Net ir tokios valstybės, kaip Olandija, kuri turi savo uostą, turi panašius skaičius“, – sako M. Atroškevičius.

Jo vertinimu, ketinimas pakeisti mokestinę sistemą prilygsta peilio dūriui į nugarą, kai ES lygiu vis dar svarstomas ir kitas Lietuvos vežėjams nepriimtinas pasiūlymas – mobilumo paketas: „Kai šie klausimai nėra galutinai išspręsti, mes turime tokį, kaip kai kas pavadino, peilio dūrį į nugarą.“

M. Atroškevičius taip pat pabrėžia, kad priimant sprendimus dėl mokesčių didinimo su sektoriaus atstovais tartasi nebuvo. Jis taip pat priduria, kad valdžios atstovai iki kadencijos pabaigos žadėjo nebedidinti jokių mokesčių.

„Mes šiandien matome, kad valdžia nesilaiko duoto žodžio ir žaidimo metu keičiamos žaidimo taisyklės. Taip neturėtų būti ir ypač taip neturėtų būti versle. Suprantu, kad verslas negali būti nepelningas. Verslas natūraliai turi uždirbti pinigus. Jeigu verslas neuždirbs Lietuvoje, jis keis formas, savo sritį, valstybę. Kažkokie pokyčiai mūsų laukia. Mes negalėsime dirbti – tokiomis sąlygomis mes tampame nekonkurencingi“.

„Linava“ sektorius transporto politikai Tomas Garuolis priduria, kad didelės žalos Lietuvos vežėjams gali padaryti ir ES lygiu svarstomas mobilumo paketas. Anot jo, tokiu atveju nederėtų dairytis, pavyzdžiui, į kaimyninę Lenkija, nes jos situacija – visai kitokia.

„Jeigu kaimynai skaičiuoja, kad dėl to jų eksporto apimtys sumažės 20 proc., tai mums belieka konstatuoti, kad Lietuvoje tai bus apie 45 proc. Tai vien tik dėl tos aplinkybės [mobilumo paketo]. Čia turbūt galima kalbėti ne tik apie sektoriaus, bet ekonomikos destabilizaciją“, – sako T. Garuolis.

Per „Facebook“ apklausė vairuotojus: dalis jų pokyčių nenori

Lietuvos vežėjų sąjungos generalinis sekretorius Sigitas Žilius įsitikinęs, kad Lietuvos valdžia užsibrėžė įvykdyti vežėjų genocidą: „Lietuvos politikai dabar sugalvojo įvykdyti vežėjų genocidą. [...] Mes manome, kad politikams visiškai nesvarbi nei mūsų nuomonė, nei mūsų darbuotojų nuomonė. Apklausėme savo vežėjus, transporto įmones ir paprašėme paprognozuoti, kas bus.“

Anot jo, atlikus prognozes, remiantis praėjusių metų pelnu, buvo pastebėta, kad bendrovių balansas tampa neigiamas: „Gavome totaliai neigiamus balansus. Kaip suprantate, tai reiškia įmonių bankrotą.“

Anot jo, per socialinį tinklą „Facebook“ atlikta vairuotojų apklausa rodo, kad vairuotojai pokyčių taip pat nenori. Anot jo, net 75 proc. nelietuvių kilmės vairuotojų pasakė, kad iš Lietuvos jie išvyks, jeigu pokyčiai bus įgyvendinti.

„50 proc. Lietuvos piliečių [vairuotojų] atsakė, kad „ei, aš dabar auginu vaikus, dabar man reikia mokėti kreditus, mokėti už butą“. Vyresniems žmonėms, kurie jau užaugino vaikus, žinoma, nori socialinių garantijų. Todėl mes siūlėme lanksčią sistemą“, – sako S. Žilius.

Jo teigimu, buvo siūloma leisti vairuotojams patiems pasirinkti, ar jie nori geresnių socialinių garantijų, ar didesnių pajamų, panaikinant apribojimus.