Verslas

2019.09.23 16:06

Po „Thomas Cook“ žlugimo – tūkstančiai įsitrigusiųjų visame pasaulyje

dalis žmonių jau skraidinami namo; atnaujinta 18.51
Jolanta Paškevčiūtė, Justinas Vainilavičius, LRT TV naujienų tarnyba, LRT TELEVIZIJOS laida „Laba diena, Lietuva“, LRT.lt2019.09.23 16:06

Tikrą atostogų košmarą tenka išgyventi šimtams tūkstančių turistų po to, kai britų kelionių agentūraThomas Cook“ paskelbė bankrotą. Bendrovė paskelbė, kad vien šiandien ir rytoj grįžimo skrydžiams yra užsiregistravę daugiau nei 20 tūkst. žmonių, tačiau nėra jokių garantijų, kad jie galės grįžti.

Papildyta 18.50 val.

Dalis britų, įstrigusių užsienyje, jau skraidinami namo. Iš viso užsienyje liko daugiau kaip pusantro šimto tūkstančių britų turistų, kai vakar nustojo veikti juos atskraidinęs didžiausias britų kelionių organizatorius „Thomas Cook“.

Civilinės aviacijos administracijos teigimu, tai didžiausia Jungtinės Karalystės piliečių sugrąžinimo namo operacija per visą šalies istoriją taikos sąlygomis. Be darbo liks 22-u tūkstančiai žmonių, o „Thomas Cook“ žlugimas, pasak ekspertų, įtakos turės visai Europos rinkai.

„Thomas Cook“ veikla sustabdyta iš karto, kai įmonės atstovams nepavyko susitarti dėl dar vienos paskolos.

Žlugo viena seniausių bendrovių

Jungtinės Karalystės (JK) kelionių agentūra „Thomas Cook“ pirmadienį paskelbė bankrotą, nepavykus pasiekti paskutinės minutės susitarimo su investuotojais.

Paskutinė gebėjimo ratą bandė mesti Kinijos bendrovė, bet veltui. D. Britanijos Vyriausybė atmetė bendrovės prašymą sutekti 150 milijonų svarų paskolą. Tad prasideda didžiausia taikos metu grįžimo namo kampanija, kuri bus labai sudėtinga.

Taip pat skaitykite

Išgyvena košmarą

Šimtai žmonių nuo pat ankstaus ryto būriuojasi Maljorkos oro uoste, nežinodami, kada galės išvykti. Eilės ilgėja, tad turistams patariama geriau nevykti į oro uostus, kol neaiški išskridimo data.

Košmaras. Tiek tegalėjo pasakyti keleivis iš Didžiosios Britanijos, atostogauti išvykęs su dviem vaikais –12-kos metų ir 18 mėnesių.

„Košmaras, esame sukrėsti. Viena, ko dabar norėtume, tai būti namuose. Bet ką galime padaryti. Kitiems dar blogiau – neteko darbo“, – pasakoja keleivis.

Britanijos Vyriausybė nurodė civilinės aviacijos valdybai organizuoti „Thomas Cook“ klientų sugrįžimo namo programą, ji numatyta dviem savaitėms – iki spalio 6-os dienos. Bendrovė sako, kad 140 tūkstančių jos klientų iš Vokietijos įstrigę įvairiose pasaulio vietose. Daug jų Turkijoje, kurios vyriausybė įsipareigojo padėti dėl britų kelionių firmos bankroto nukentėsiančioms savo šalies įmonėms.

Pokyčių bus

Spėjama, kad įvairiose pasaulio vietose įstrigę apie 600 tūkstančių bedrovės „Thomas Cook“ klientų.

„Nors per pastaruosius mėnesius ėmėmės milžiniškų pastangų, nesugebėjome išgelbėti savo verslo. Žinau, kad tai sužlugdys daugybę žmonių, sukels baimės, sumaišties, tad noriu pirma atsiprašyti savo 21 tūkstančio kolegų, taip pat mūsų klientų, kurie dabar išvykę atostogų ar užsiregistravę artimiausiems mėnesiams“, – atsiprašo „Thomas Cook“ vadovas Peteris Fankhauseris.

Tad Vyriausybėms, draudimo ir kitoms bendrovėms teks koordinuoti milžinišką grįžimo turistų sugrįžimo namo operaciją.

Aviacijos ekspertas Simonas Bartkus LRT TELEVIZIJAI teigia, kad chaoso nebus išvengta, bet tai nėra pirmas kartas, kai JK teko pargabenti poilsiautojus, todėl matosi, kad situacijai yra pasirengta.

„Keliautojai tikrai susidurs su tam tikrais nesklandumais – jiems teks išskristi pusdieniu anksčiau arba vėliau, nei jie buvo susiplanavę. Yra pavyzdžių, kai JK Vyriausybės atstovai užsakė lėktuvus iš Malaizijos tam, kad jie atskristų į Europą ir parvežtų keleivius, kurie planavo grįžti su „Thomas Cook“ agentūra“, – sako specialistas.

S. Bartkaus teigimu, kompanija žlugo vasaros sezono pabaigoje, todėl žiemos sezoną kažkokių didelių pokyčių kelionių rinkoje neišvysime. Vis dėlto, anot jo, kas laukia kitą vasarą – sunku pasakyti.

„Pokyčių tikrai bus, nes vis dėlto ne tik Jungtinėje Karalystėje, bet ir kitose Europos vietose ta kompanija buvo didelė ir užėmė didelę rinkos dalį tiek pirkdama tuos pačius lėktuvus, tiek užsakinėdama viešbučius ir panašiai“, – sako ekspertas.

Pavėlavo įšokti į skaitmeninę erą

Viena seniausių britų bendrovių veikė nuo 1841 metų.

„Po Antrojo Pasaulinio karo ši bendrovė buvo vieną kartą nacionalizuota, valstybė tuo metu ją sujungė su Jungtinės Karalystės geležinkeliais. Ji jau tuo metu buvo gelbėta. Šiame amžiuje galima drąsiai teigti, kad ji bankrutavo ne todėl, kad žmonės skrenda mažiau atostogauti, priešingai – jų daugėja.

Apibendrinant norėčiau pasakyti, kad viena iš pagrindinių priežasčių yra ta, kad kompanija tapo per didelė ir nebuvo suvaldyta situacija, prisitaikant prie visų tendencijų, kurios yra rinkose, prie pokyčių, kurių laukia vartotojai“, – pasakoja aviacijos ekspertas.

Viešoje erdvėje ne vieną kartą buvo linksniuojama dar viena žlugimo problema – esą kelionių agentūra pavėlavo įžengti į skaitmeninę kelionių rinką.

„Taip, jie savo laiku šiek tiek pavėlavo. O būtent su internetine pardavimų banga jie nusipirko keletą kitų internetinių bendrovių, kurios buvo stiprios šiame sektoriuje. Internetinė banga yra vienas iš tų elementų, prie kurių tokio dydžio kompanija nesugebėjo prisitaikyti, kaip ir reaguoti į pasikeitusius keleivių norus“, – sako ekspertas.

Kaip pranešama, pavojaus varpais „Thomas Cook“ ėmė skambinti gegužę, kai paaiškėjo milžiniški nuostoliai, nes dėl „Brexito“ sėjamos nežinios klientai neskubėjo užsisakyti atostogų kelionių. Iki tol „Thomas Cook“ valdė viešbučius, poilsiavietes, skrydžių linijas. Bendrovės paslaugomis 16-koje šalių kasmet naudodavosi 19 milijonų žmonių. Šiuo metu jos skolos dabar siekia apie du milijardus eurų.