Verslas

2019.11.25 20:03

„Instagram“ naikinami patiktukai keičia verslo taisykles

Mindaugas Aušra, Jurgita Čeponytė, LRT RADIJO laida „PIN kodas“, LRT.lt2019.11.25 20:03

„Facebook“, „Instagram“ ir kitų nuotraukų dalinimosi tinklų patiktukai („laikai“) – šiandieninių internautų siekiamybė. Pasidalinus nuotrauka „Instagram“, kiekvienas tikisi sulaukti kuo daugiau „laikų“ ir pasijusti bent jau virtualiai įvertintais. Tačiau patiktukų gerbėjai, o ypač iš to gyvenantys nuomonių formuotojai gali sunerimti – nuotraukų ir kt. vaizdinio turinio dalinimosi socialinis tinklas „Instagram“ jau kuris laikas pradėjo slėpti patiktukus.

Iš pradžių patiktukai buvo slepiami 6 šalyse, tarp kurių: Australija, Naujoji Zelandija, Kanada, Brazilija, Italija, Japonija. Tačiau šiam eksperimentui pasibaigus pradėtas naujas, kuris palies ir Lietuvos „influencerius“ – patiktukai jau slepiami visose pasaulio šalyse, tačiau tik pasirinktiems vartotojams.

Kas tas „influenceris“?

„Influenceris“ arba lietuviškai nuomonės formuotojas – tai žmogus, kuris formuoja nuomonę apie tam tikrus produktus, prekės ženklus ar įvykius, vedamas specifinių paskatų. Tai žmonės, diktuojantys mados, kelionių, politikos ar valgio kultūros kryptis, ir tokiu būdu veikiantys eilinio vartotojo sprendimą, ką įsigyti, pasirinkti, manyti šiandien.

Verslas, matydamas nuomonės formuotojų galią, į šiuos žmones atsigręžia kaip į naują iki šiol mažai išnaudotą reklamos būdą. Galbūt todėl „influenceriai“ kartu vadinami ir rinkodaros įtakotojais.

Verslas perka nuomonės formuotojų eterį, prašydamas išsakyti teigiamą nuomonę apie jo produktus ar paslaugas. „Influenceriai“ yra sukūrę artimą ryšį su savo vartotojais ir įgiję jų pasitikėjimą. Tokiu būdu eilinis vartotojas mano, kad per nuomonės formuotoją yra patikimas būdas sužinoti apie tam tikrus produktus ar paslaugas.

Rinkodaros įtakotojai dažniausiai turi virš dešimt tūkstančių sekėjų – tai ataskaitinis skaičius, kurį pasiekęs, vartotojas yra laikomas turinčiu savo statusą socialinėje erdvėje. Taigi, toks viešinimo būdas yra labai artimas tradiciniam reklamos sklaidos būdui iš lūpų į lūpas.

Kurs mažiau slegiančią aplinką

Po patiktukų uždraudimo kai kuriose šalyse, vartotojai vis dar gali matyti, kiek jų nuotrauka yra surinkusi patiktukų, tačiau to vartotojo sekėjai jau nebegali matyti, kiek jo skelbiamos nuotraukos yra populiarios tarp kitų sekėjų. Nemaža dalis Australijos ir Kanados nuomonių formuotojų tokį „Instagram“ poelgį kritikuoja.

Kodėl iš „Instagram“ dingsta patiktukai? Pačio socialinio tinklo kūrėjai tokį savo žingsnį argumentuoja noru sukurti mažiau slegiančią aplinką ir pradėti spręsti vartotojų psichines sveikatos problemas, kurių didžiausia kaltininkė – patyčios.

Nors pasigirdo daug kalbų, kad dauguma nuomonės formuotojų praras savo duoną kasdieninę, tačiau nemaža dalis „influencerių“ džiaugiasi nauja „Instagram“ politika ir visiškai nesibaimina dėl nematomais tapusių patiktukų.

Užgauna pačių „influencerių“ ego

Kaip apskritai nuomonių formuotojai užsidirba „Instagram“ platformoje? Tarkim, „influenceris“ turi 100 tūkst. sekėjų. Jis iš reklamdavio gali paprašyti tūkstančio eurų už vieną reklaminę nuotrauką. Žinoma, pinigų suma gali skirtis, priklausomai nuo to, kiek tam tikra socialinių tinklų žvaigždė surenka patiktukų. Šiuo atveju, patiktukų uždraudimas tarsi atimtų uždarbį iš nuomonės formuotojų.

Tačiau nuomonės formuotojai, kurie turi milijonus sekėjų sako, kad patiktukai pastaruoju metu tapo labiau populiarumo varžybomis, nes reklamdaviams iš tiesų rūpi ne pačių patiktukų skaičius, o kaip sekėjai reaguoja į pačią nuotrauką, kiek kartų ji yra peržiūrėta, kiek dažnai ja buvo pasidalinta.

Tai reiškia, kad „Instagram“ keičiasi verslo taisyklės. Dabar jau neužteks tiesiog paprastos reklaminės nuotraukos. Užsienio reklamos ekspertai sako, kad dabar nuomonės formuotojams darant nuotraukas reikės labiau pasistengti – įdėti daugiau kūrybos ir fantazijos, tam, kad fotografija labiau atkreiptų vartotojų-sekėjų dėmesį.

Nuotrauka, pasak ekspertų, bus vertinama ne dėl surinktų patiktukų skaičiaus, o dėl savo turinio. Galiausiai prieinama prie išvados, kad patiktukų uždraudimas labiau kerta per pačių nuomonės formuotojų ego, negu verslo sandoriams.

Neliks „feikinių“ sekėjų

Pustrečio šimto tūkstančių sekėjų turinti Agnė Jagelavičiūtė socialiniuose tinkluose yra laikoma mados ir stiliaus ikona. Pagrindiniai produktai, kuriuos „influencerė“ apžvelgia savo socialiniuose tinkluose, yra produktai vaikams, grožio priemonės veidui, odai ir kūno priemonės, taip pat įvairios paslaugos. Pasak aktyvios nuomonės formuotojos, patiktukų uždraudimas jos verslo neįtakotų.

„Mane sekanti auditorija skiriasi nuo didžiosios dalies auditorijų, kurios seka jaunesnės kartos „influencerius“. Mane seka vyresni žmonės ir jie bet kokiu atveju „nelaikina“ (nededa patiktukų – LRT.lt) ir nededa širdelių po mano pranešimais“, – sako A. Jagelavičiūtė. Pašnekovė įsitikinusi, kad vyresnioji karta neturi laiko komentuoti ar dėti patiktukus po nuotraukomis ir pranešimais.

Stiliaus ikona laikoma moteris nesureikšmina fotografijos reikšmės ir sako, kad vyresniajai kartai labiau rūpi asmeninės patirties istorijos. „Į nuotrauką dėmesio daug nekreipiu. Tikrai neturiu laiko visą dieną kraipytis kažkur viešbučio tualete vien dėl to, kad gražiai nufotografuoti kremą, – netiesioginės kritikos kitoms „influencerėms“ negaili A. Jagelavičiūtė. – Aš gyvenu savo gyvenimą, o reklamuojami produktai yra tiesiog šalia. Mano stiprioji pusė yra tai, kad aš kalbu iš savo patirties“.

Nuomonės formuotoja džiaugiasi „Instagram“ sprendimu uždrausti matyti patiktukus ir dėl to turi svarų argumentą. „Daug „Instagram“ taip vadinamų žvaigždžių perka savo sekėjų auditorijas (netikrus, „feikinius“ vartotojus) ir taip iškreipia realius skaičius. Labai gerai, kad išgalvotos sėkmės nebus ir toliau bus sekami tie žmonės, kurie yra įdomūs, o ne tie, kurie perka išgalvotus sekėjus“, – naują „Instagram“ žingsnį teigiamai vertina A. Jagelavičiūtė.

Parengė Vismantas Žuklevičius.