Verslas

2019.08.11 18:31

Ginčai dėl kelio „Via Baltica“: žmonės baiminasi neteksiantys žemės, o kai kurie – ir namų

Rūta Lankininkaitė, Giedrius Vitkauskas, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.08.11 18:31

„Via Balticos“ rekonstrukcijos projektas nuo Marijampolės iki Lenkijos pasienio kelia gyventojų nepasitenkinimą. Žmonės baiminasi, kad neteks žemės, o kai kurie net namų. Kelių direkcija sako, kad magistralės rekonstrukcijos projektas derinimas su įvairiomis institucijomis, tačiau Kalvarijos savivaldybė ir vietos bendruomenės atkerta, kad į jų pasiūlymus neatsižvelgta.

„Žinokit, baisu. Įsivaizduokit, vilkikai pro pat langus važiuoja. Stabdyt mašinas galėsim iškišę per langą ranką“, – baiminasi Mokolų kaimo gyventoja Elena Tamaliūnienė.

„Neleidžia, vyras siūlė, griaunam tvartą, statom namą, mes apsauginėj zonoj gyvenam, mes jokių statybų negalim vykdyt“, – apie galimybę savo sklype statytis kitą namą, jeigu šį reikėtų nugriauti, pasakoja gyventoja Vilma Kuizinienė.

Nežino, kokios laukia kompensacijos

Gyventojai sako negalintys planuoti tolesnio gyvenimo, nežinia ir kokios bus kompensacijos. Kelių direkcijos atstovai sako, kad apie pinigines kompensacijas kalbėti per anksti, o šiuose namuose gyvenančios trys šeimos greičiausiai turės ieškotis kito būsto.

„Tas pastatas bus nugriautas. Kada bus pradėta visuomenei poreikio paėmimo procedūra žemės ir statinių, tik tuomet kiekvienas sklypas ar statinys bus įvertintas individualiai ir tik tada gyventojai sužinos savo turto tikrą vertę“, – ašikina Kelių direkcijos atstovas Aivaras Vilkelis.

Rekonstruojant automagistralę, bus nugriauti 52 pastatai, 12 jų – gyvenamieji. Namo ir dalies žemės neteks ir šalia Marijampolės – Vilkaviškio žiedinės sankryžos įsikūrę ūkininkai.

„Šiuo metu gavome atsakymą, kad jis bus griaunamas, nors mes bandėm dar jį saugoti, nes čia planuoja vaikai remontuotis. Jau trečią kartą nori nusavinti mūsų žemių plotelį, kurį nedidelį turim“, – apgailestauja Tarpučių kaimo ūkininkė Jolanta Senkuvienė.

Skundžiasi ir ūkininkai

Automagistralės 40 kilometrų rekonstrukcijai numatyta paimti 450 hektarų žemės. Ūkininkai nepatenkinti, kad magistralės trasa suprojektuota taip, kaip patogiau kelininkams.

„Ūkininkai skundžiasi, jeigu, pavyzdžiui, yra kažkoks tai sklypelis, atima du trečdalius sklypo, tai jie sako: paimkit ir šitą gabaliuką. Galiausiai, lieka 2–3 arai, jie nežino, ką jiem su tuo sklypeliu daryt“, – teigia Šunskų seniūnas Rimantas Lekeckas.

Jaunasis ūkininkas Tomas sako net sapne nesapnavęs, kad neteks 5 hektarų žemės iš 12. Laisvos žemės aplink nėra, todėl teks atleisti ūkyje dirbantį asmenį ir galbūt net atsisakyti ūkininkavimo.

„Kompensacija niekinga, kas girdėt iš atstovų, tai vidutinė rinkos vertė – apie 1300 eurų už hektarą, kas yra absurdas. Prieš pusę metų informavo, kad bus paimama žemė, ir galim savo klausimus siųsti raštu, jie atsakys per 10 dienų. Išsiuntėme gal prieš 4 mėnesius, bet jokio atsakymo negavome“, – pasakoja Kalvarijos savivaldybės ūkininkas Tomas Valenta.

„Šiuo metu konsultacijos gyventojams yra pasibaigusios. Dabar derinama su institucijomis, bet visada galima dėl papildomos informacijos kreiptis“, – tikina A. Vilkelis.

Nesulaukia atsakymų

Konkrečių atsakymų iš kelių direkcijos nesulaukia ir Kalvarijos savivaldybė, ir Trakėnų kaimo bendruomenė, pageidaujanti pėsčiųjų ir dviračių takų. Savivaldybė prašo ties Kalvarija įrengti 3 kilometrų ilgio apsauginę sienelę nuo triukšmo, tokia pat dėl saugumo reikalinga ir prie pietinės miesto dalies.

„Ten yra ir mūsų 2 įstaigos. Kur vaikšto vaikai, bus pagrindinis Alytaus plentas, kai įrengs ten žiedą, susijungimą su „Via Baltica“, padidės automatiškai mašinų srautas. Mums šiandien parašė, kad tai nėra „Via Balticos“ sprendimai“, – sako Kalvarijos savivaldybės atstovas Almantas Giraitis.

„Čia visas pagrindinis mašinų srautas važiuoja, mes prašėm, kad mums nutiestų dviračių taką. Šitas prašymas buvo atmestas“, – tvirtina Haroldas Arelis, Trakėnų kaimo seniūnaitis.

„Via Balticos“ rekonstrukcija nuo Marijampolės iki Lietuvos ir Lenkijos sienos atsies ne mažiau kaip 300 milijonų eurų. Numatyta, kad magistrale automobiliai 130 kilometrų greičiu galės vykti du tūkstančiai 25-aisiais.

Plačiau – reportaže.

Žinios. Ginčai dėl kelio „Via Baltica“: žmonės baiminasi neteksiantys žemės, o kai kurie – ir namų