Verslas

2019.07.10 13:40

Vilniečiai už šiukšlių išvežimą kitąmet mokės beveik 40 proc. brangiau: kokios kainų kilimo priežastys

taryba kainų didinimui pritarė; atnaujinta 17.08

Vilniaus gyventojams atliekų tvarkymas kitąmet turėtų pabrangti net 38 proc. Vilniaus miesto taryba trečiadienį po pateikimo pritarė kainų kilimą numatančiam projektui, o galutinai sprendimas turėtų būti priimtas po dviejų savaičių.

Pasak savivaldybės Atliekų tvarkymo programos įgyvendinimo skyriaus vedėjo Valdo Juodžio, atliekų tvarkymo kainos kyla, nes pernai per mažas kainas pasiūlę vežėjai nutraukė sutartis, nes konkurse neįvertino realių galimybių. Naujame konkurse, pasak jo, jie pateikė didesnes kainas.

„Kita priežastis – dėl konteinerių aikštelių teršimo patiriamos sąnaudos yra didesnės, nei buvo planuota ankstesniais sprendimais patvirtintoje rinkliavoje“, – Vilniaus miesto tarybos posėdyje trečiadienį sakė V. Juodis.

Ž. Šilgalis: viskas, iš ko galima uždirbti, atiduota verslui

Vilniaus miesto tarybos Žilvinas Šilgalis įsitikinęs – tam įtakos gali turėti ne tik nesąžininga rinka, bet ir karteliniai susitarimai.

Anot Ž. Šilgalio, šiukšlių išvežimo rinka dar labiau monopolizuojama. Jo teigimu, konkurse turėtų dalyvauti vos dvi bendrovės. Iki tol veikusios dar penkios iš konkurso buvo eliminuotos.

„Viskas, kur tik toje grandinėje galima uždirbti, atiduota verslui. [...] Kas yra sudėtinga, iš ko uždirbti negalima, lieka savivaldybės rankose“, – spaudos konferencijoje tvirtino Ž. Šilgalis.

Jo teigimu, šiukšlių tvarkymo ir išvežimo sistema turi nemažai trūkumų. Kaip pateikė pavyzdį tarybos narys, galimybę rūšiuoti turi tik 40 proc. vilniečių.

„Į modernius pusiau požeminius konteinerius per Vilniaus apskrities atliekų tvarkymo centrą investuojame Europos Sąjungos lėšas, bet iš to uždirba privatus verslas, kuris iš tų konteinerių ima atliekas ir tai, ką gali parduoti, parduoda“, – sakė Ž. Šilgalis.

Jis siūlė, kad vilniečiai galėtų sutaupyti, jei atliekų vežimą savivaldybė perimtų į savo rankas. Kaip tvirtina Ž. Šilgalis, tokiu keliu eina visos didžiosios Europos valstybės.

„Sako, neturime mašinų, neturime konteinerių. Konteinerius galime nusipirkti, mašinas galime nusipirkti lizingu. [...] Puikiausiai būtų galima tvarkytis“, – įsitikinęs Ž. Šilgalis.

Patvirtina – kainos kils, bet tikina – tai lemia ne karteliniai susitarimai

Vilniaus miesto savivaldybės administracijos vadovas Povilas Poderskis LRT.lt dar prieš savivaldybės balsavimą patvirtino, kad nuo 2020 m. šiukšlių tvarkymo ir išvežimo mokestis vilniečiams turėtų didėti.

„Nuo 2020 m. išvežimo kainos bus didinamos. Jos vis tiek nepasieks to, kas buvo iki reformos (dar daug truks) ir bus mažesnės nei kituose didžiuosiuose miestuose“, – LRT.lt sakė P. Poderskis.

Anot jo, skirtingose grupėse kilimas gali būti skirtingas, tačiau gyventojams šiukšlių išvežimo mokestis turėtų didėti maždaug 38 proc.

„Bet, jeigu žiūrėtume pamėnesiui, tas didėjimas nėra labai drastiškas“, – pridūrė P. Poderskis.

Paklaustas apie tokio kainų didėjimo priežastis, P. Poderskis teigė, kad jos yra trys: norima švaresnio miesto, buvo patikslinti ankstesni duomenys, dėl kurių kainos kito ir padidėjo vežėjų kainos.

„Mes norime švaresnio miesto, daugiau priežiūros, daugiau kontrolės. Tas papildomai kainuoja. Antra priežastis – ne viskas buvo įvertina pirmuoju reformos etapu, prisidėjo daugiau dalykų, už ką turime sumokėti. Tai buvo perskaičiuota dėl duomenų neatitikimo. Trečias aspektas, turintis mažiausiai įtakos, bet vis tiek jos turintis – didėjo vežėjų kainos“, – nurodė P. Poderskis.

Atkreipus dėmesį, kad būtent vertindamas vežėjų kainas Ž. Šilgalis teigė, jog galimai įtakos turi ir nesąžininga rinka bei karteliniai ir politiniai susitarimai, P. Poderskis tokius kaltinimus atmeta.

„Žilvinas Šilgalis gali kreiptis į tarnybas, jeigu įžvelgia kažką tokio. Kita vertus, tai yra tik jo nuomonė, kuri nėra teisinga“, – sakė P. Poderskis.

Jis neigiamai įvertio ir Ž. Šilgalio pasiūlymą šiukšlių išvežimo rinką perimti savivaldybei. Anot administracijos vadovo, tokias paslaugas rinkoje teikia privatus verslas, todėl valstybei nėra tikslo kištis.

„Tokias paslaugas galime įsigyti ir rinkoje. Jos yra rinkoje. Jos įperkamos ir jų dedamoji kainoje net nėra esminė dalis. Rinka šias paslaugas geba teikti, užtikrinti savalaikį sutarčių įgyvendinimą. Nereikėtų valstybei kištis ten, kur yra privatus verslas, kuris veikia“, – tvirtina P. Poderskis.

Tvarkytojai teigia kainas pakėlę dėl didesnių įsipareigojimų

Vien mišrių komunalinių atliekų surinkimo tarifas didės 2,5 karto iki 41,96 euro už toną, be to, beveik 8 kartus iki 21,4 euro už toną išaugs administravimo sąnaudos, į atliekų tvarkymo sąnaudas įtrauktas metinis faktinių sąnaudų išlyginimas – 13,43 euro už toną. Pasak opozicijos atstovų, toks mokestis atsirado dėl miesto valdžios laiku nepriimtų sprendimų.

Atliekų vežėjai teigia, kad kaina išaugs, nes pagal naujas sutartis jie prisiėmė daugiau įsipareigojimų.

„Naujose sutartyse numatomi didesni įsipareigojimai vežėjams, teikiant paslaugą gyventojams: detaliai apibrėžta aptarnavimo tvarka, sukonkretinti aptarnavimo veiksmai uždarose teritorijose, išplėstos individualių klientų galimybės, pavyzdžiui, jie gali dažninti aptarnavimą pagal individualų poreikį“, – BNS sakė atliekas Vilniuje vežančios įmonės „Ekonovus“ direktorius Romas Draskinis.

Atliekas Vilniuje tvarko dvi bendrovės – „Ecoservice“ ir „Ekonovus“, anksčiau šiemet užsitikrinusios 71,2 mln. eurų vertės užsakymą iki 2026 metų lapkričio.

Savivaldybė 2017 metų spalį buvo pasirašiusi 5 metų trukmės sutartis su konkursą laimėjusiomis įmonėmis „Ekonovus“, „Ecoservice“ ir „VSA Vilnius“, tačiau pernai liepą „Ecoservice” ir „VSA Vilnius“ pareiškė, kad jų veikla yra nuostolinga ir jos nebenori tokiomis kainomis tvarkyti atliekų.

Tuomet miesto valdžia ėmėsi iš naujo ieškoti atliekų tvarkytojų.