Klaipėdos suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) terminalo išlaikymo kaštų mažinimo planą teks koreguoti, teigia jo operatorė „Klaipėdos nafta“. Pasak jos, akcininkų susirinkime ketvirtadienį nesusirinkus kvorumui, nepriimti sprendimai dėl terminalo reguliuojamos veiklos perkėlimo į antrinę bendrovę SGD terminalas.
Operatorės teigimu, nors bendras tikslas išpirkti laivą-saugyklą, išdėstant jo išlaikymo kaštus per visą veiklos terminą nesikeičia, tačiau įgyvendinti sprendimus dėl saugumo dedamosios mažinimo vartotojams jau nuo liepos 1 dienos tampa nerealu.
„Buvome pasiruošę vykdyti turimą veiksmų planą, kuris būtų leidęs artimiausiu metu mažinti saugumo dedamąją. Reguliuojamos veiklos perleidimas į dukterinę bendrovę yra reikšminga viso projekto finansinio plano dalis. Tai, kad neįvyko mūsų akcininkų susirinkimas ir nebuvo priimti reikiami sprendimai, yra esminis nukrypimas nuo turėto plano, todėl projekto grafikas neišvengiamai koreguosis“, – pranešime sako „Klaipėdos naftos“ generalinis direktorius Mindaugas Jusius.
Bendrovė nurodė, kad visuotinis akcininkų susirinkimas neįvyko antrajam pagal dydį akcininkui ir didžiausiam dujų vartotojui šalyje koncernui „Achemos grupė“ prieš pat susirinkimą pateikus pretenziją dėl „Klaipėdos naftos“ planuojamo reguliuojamos veiklos perleidimo antrinei bendrovei.
„Artimiausiomis dienomis turėsime įsigilinti į savo antrojo pagal dydį akcininko gautą pretenziją ir papildomai įvertinti visus jų keliamus klausimus. Tuomet bus aiškiau, kaip keisis mūsų bendras planas ir kokiais terminais galėtų vykti saugumo dedamosios kaštų mažinimas vartotojams“, – teigia M. Jusius.
Bendrovės įstatuose nurodoma, kad visuotinis akcininkų susirinkimas gali priimti sprendimus ir laikomas įvykusiu, kai jame dalyvauja akcininkai, kuriems priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip pusę visų balsų. BNS skaičiavimu, tai reiškia, kad kvorumas nesusidarė nedalyvaujant pagrindinės akcininkės – Energetikos ministerijos – atstovams.
Energetikos ministerija BNS atsiųstame komentare patvirtino, jog kreipėsi į „Klaipėdos naftą“, kad būtų įvertinta smulkiojo akcininko koncerno „Achemos grupė“ pretenzija.
„Siekiant detaliai įvertinti mažojo akcininko pateiktą informaciją bei atsižvelgti į iškeltus klausimus, neįvyko birželio 27 dieną sušauktas neeilinis visuotinis akcininkų susirinkimas. (...) Ministerija ir toliau kryptingai bendradarbiauja su visomis susijusiomis pusėmis tam, kad šiandien nepriimti planuoti sprendimai turėtų kuo minimalesnį neigiamą poveikį kaip galima operatyviau sumažinti SGD dedamąją“, – rašoma ministerijos komentare.
Ministerija teigia, kad susirinkime planuota balsuoti dėl „Klaipėdos naftos“ antrinės bendrovės SGD terminalas steigimo, į ją perkeliant su terminalo valdymu ir aptarnavimu susijusią reguliuojamą veiklą. Pasak ministerijos, šios įmonės steigimas yra vienas būtinų žingsnių, kad nuo liepos 1 dienos būtų galima sumažinti SGD terminalo infrastruktūros dedamąją ir sumažinti kaštus visiems gamtinių dujų vartotojams.
Prieš akcininkų susirinkimą „Klaipėdos nafta“ per „Nasdaq“ Vilniaus biržą pranešė, kad „Achemos grupė“ pasigedo dalies atsakymų į jos klausimus ir dokumentų, taip pat mano, jog veiklos perkėlimas galimai pažeidžia teisės aktus.
„Klaipėdos nafta“ informavo pateikusi atsakymus į grupės klausimus, o akcininkams siūlomi sprendimai dėl terminalo turto perleidimo antrinei įmonei SGD terminalas yra teisėti.
„Klaipėdos nafta“ gegužės pabaigoje informavo, kad siekdama didesnio veiklos efektyvumo pradeda veiklos išgryninimo procesą. O sprendimas dėl terminalo veiklos perkėlimo yra susijęs su „Klaipėdos naftos“ pasirengimu užtikrinti ilgalaikį SGD importą į Lietuvą.
Į antrinę bendrovę numatyta perkelti visą su SGD veikla susijęs kilnojamąjį ir nekilnojamąjį turtą, esamas tikslines paskolas, laivo-saugyklos nuomos sutartį.
„Klaipėdos nafta“ bendrovę SGD terminalas įsteigė 2018 metų pabaigoje.
M. Jusius yra sakęs BNS, kad bendrovė turi „labai ambicingą tikslą“ nuo liepos 1 dienos sumažinti saugumo dedamąją. Šiuo klausimu ypač svarbus yra laukiamas Europos Komisijos pritarimas.
Kaip jau skelbta anksčiau, pasiskolinus lėšų iš bankų ir 25-iems metams – iki 2044-ųjų – išdėliojus terminalo kaštus, jo išlaikymas kasmet turėtų atpigti 23 mln. eurų.
Vyriausybė ir Seimas yra pritarę planui įsigyti terminalo laivą-saugyklą, kad terminalo kaštai optimaliai būtų išdėstyti nuo 2019 iki 2044 metų pabaigos.
Anksčiau pranešta, kad iki 148 mln. eurų „Klaipėdos naftos“ imama paskola bus skirta nuo šių metų liepos 40 proc. sumažinti SGD terminalo sąnaudas. Dar viena – 121-160 mln. eurų – paskola bus skirta SGD laivui 2024 metais įsigyti. Abiem paskoloms reikės valstybės garantijų.
Tačiau kai kurie stebėtojai sako, kad šis žingsnis tik nukels kaštus vėlesniam laikui ir ragina atidžiau įvertinti galimą dujų vartojimo mažėjimą.
Pernai gruodį priimtos įstatymų pataisos, atveriančios kelią Lietuvai iki 2024 metų pabaigos įsigyti dabar nuomojamą terminalo laivą-saugyklą (arba analogišką laivą). Iki 2024 metų pabaigos pasibaigs laivo nuomos iš Norvegijos bendrovės „Hoegh LNG“ sutartis.
Valstybei priklauso 72,32 proc. „Klaipėdos naftos“ akcijų, dar 10,41 proc. valdo koncernas „Achemos grupė“.