Verslas

2019.06.17 07:14

Išaugo darbuotojų skaičius, bet specialistai nerimauja: naujų darbo vietų sukūrė vos vienas sektorius

Irma Janauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.06.17 07:14

Dirbančių žmonių Lietuvoje dabar – daugiausia per visą po krizinį laikotarpį. Bet naujų darbo vietų daugiausia sukūrė tik vienas sektorius.

Darbuotojų skaičius Lietuvoje per metus padidėjo beveik 33 tūkst., arba beveik pustrečio proc. Dirbančių žmonių, „Sodros“ duomenimis, beveik milijonas 400 tūkst.

„Jeigu mūsų aplinkoje Europoje siaučia nedarbas, tai Lietuvoje siaučia darbas. Viskas priešingai. Nors rekordas žmonių, kure dirbo, buvo 2007–2008 m. prieš krizę, bet, galvojant apie tai, kiek tuo metu Lietuvoje buvo žmonių ir kiek jų dabar likę, tai iš tikrųjų tas procentas nuošimtis, kuris dirba, yra iš tikrųjų didelis“, – sako „Creditreform Lietuva“ direktorius Saulius Žilinskas.

„Ir dar vienas labai svarbus momentas – užimtumo lygis. Šiuo metu 72 proc. visų darbingo amžiaus gyventojų Lietuvoje jie turi darbą. Tai yra realiai užimti darbo rinkoje. Ir tai apskritai yra istoriškai geriausias skaičius Lietuvoje. Net gi prieš pasaulio finansų krizę užimtumo lygis Lietuvoje buvo tik 64 proc.“, – teigia „SME finance“ patarėjas ekonomikai Aleksandras Izgorodinas.

Tačiau, ekonomisto ir įmonių riziką vertinančio eksperto teigimu, optimizmą mažina tai, kad trečdalį visų naujų darbo vietų sukūrė tik vienas sektorius – transporto, kuris dabar labiausia plečiasi. Kiti dideli sektoriai žmonių įdarbino mažai arba net sumažino jų.

„Pramonėje tai susiję labiau su tekstilės problema ir su tuo, kad šiaip visas sektorius labai stipriai automatizuojasi. O prekyboje ir statyboje tą lemia, sakykime, du veiksniai. Pirmas dalykas, kad laisvų žmonių yra vis mažiau ir mažiau tiesiog apskritai“, – tikina A. Izgorodinas.

Kuria naujas darbo vietas – vien stambios įmonės. Smulkiosios esą neišgali konkuruoti atlyginimais ir lieka šeimos, giminių ir pažįstamų rato verslais.

„Kiek matosi iš Lietuvos ekonominės situacijos, didysis prieaugis yra iš eksporto. O eksportą daugiausia atlieka didžiosios įmonės. Tai jos eksporto sąskaita ir įdarbina“, – sako S. Žilinskas.

Tiesa, dirbančiųjų skaičių esą dar didintų duomenys, kiek jų Lietuvos verslas išsinuomoja iš aplinkinių šalių. Pavyzdžiui, fiziškai čia esantys statybininkai ukrainiečiai realiai yra Lenkijos įmonių darbuotojai. Ekspertai sako – transportininkų plėtrą gali pristabdyti Briuselio sumanytas vadinamasis mobilumo paketas. Lietuvos vežėjai jau yra sakę, kad nauji reikalavimai vairuotojams gali privesti įmones iki bankrotų arba joms teks keltis į aplinkines šalis.

Plačiau – reportaže.

Žinios. Protestai Honkonge tęsiasi: raginama neiti į universitetus, neatidaryti parduotuvių