Verslas

2019.05.28 18:11

Vairuotojų darbo sąlygų gerinimas stringa: su vežėjais nepavyko rasti bendros kalbos jau 14 metų

Jonas Deveikis, LRT.lt2019.05.28 18:11

Trišalėje taryboje buvo derimasi dėl kolektyvinės sutarties tarp vežėjų ir profesinių sąjungų sudarymo. Vežėjų atstovai teigia, kad derybos vyksta sklandžiai, tuo metu profesinių sąjungų atstovai mini, kad kalbama apie problemas, tačiau vežėjai nesiūlo jokių sprendimų.

Pastaruoju metu profsąjungos bando susitarti su vežėjais dėl kolektyvinės šakinės sutarties transporto sektoriuje, kurią sudarius – būtų pagerintos vilkikų vairuotojų sąlygos.

Susitikime dalyvavęs Lietuvos nacionalinės vežėjų asociacijos „Linava“ atstovas Tomas Garuolis teigė, kad derybos vyksta sklandžiai, o antradienį įvyko antrasis derybų susitikimas tarp vežėjų ir profsąjungų.

„Šiandien Linavos mokymų centre vyko derybų posėdis ir norėčiau pacituoti išrašas iš derybų protokolo. Posėdžio derybų šalys sutaria, kad derybos vyksta sklandžiai dėl šalims priimtino Vyriausybės nustatyto MMA koeficiento padidinimo. Taip pat derimasi dėl kitų sąlygų ieškant darbuotojų ir darbdavių pusiausvyros“, – teigė T. Garuolis, tačiau plačiau komentuoti atsisakė, kadangi yra susitarimas derybų detalių nekomentuoti.

Jis taip pat paminėjo, kad kitos derybos tarp profsąjungų ir vežėjų yra numatytos birželio 18 dieną. 

Derybose dalyvavusi Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos atstovė Jovita Jančiauskienė minėjo, kad buvo bandoma daug diskutuoti, problemos aiškios, tačiau jokio konkretaus sprendimo kol kas nėra.

Tuo metu Lietuvos kelių ir autotransporto darbuotojų profesinių sąjungų federacijos pirmininkas Bronius Bučelis minėjo, kad derybos su „Linava“ nevyko pastaruosius 14 metų, o imta derėtis tik tuomet, kada Vyriausybė prakalbo apie minimalaus mėnesinio atlyginimo (MMA) vežėjų srityje didinimą.

Anot jo, pagal 2004 metais Vyriausybės nustatytą tvarką, atlyginimai vairuotojams siekia 1,3 MMA koeficientą. Be to, yra mokami dienpinigiai. „Tačiau manau, kad per derybas aptarsime ir tas koeficientas bus didesnis nei 1,3“, – sakė B. Bučelis bei pridūrė, kad siekiama derybas užbaigti per vasarą, kad rugsėjo pradžioje jau būtų galima pristatyti parengtą šakinę kolektyvinę sutartį transporto sektoriaus darbuotojams.

Siūlo spartinti derybas

Replikuodama vežėjų atstovų pasisakymus, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Eglė Radišauskienė teigė, kad progresas, apie kurį kalba vežėjai, yra labai ribotas.

„Kol kas progresas yra labai ribotas ir gali reikėti greitesnių sprendimų. Taip pat siūlau įvertinti tai, ką siūlo Vyriausybė“, – derybų eigą kritikavo E. Radišauskienė.

Jai pritarė ir J. Jančiauskienė, kuri teigė, kad šalys trypčioja vietoje ir nieko reikšmingo nepadaro, nors ir turėjo pakankamai laiko.

„Jie turėjo spaudimą (vežėjai – LRT), tačiau nerodo iniciatyvos susitarti. Reikia spartinti procesus dėl šakinės sutarties. Vėl tempsime iki birželio, iki rudens, iki žiemos, ir nieko nesutarsime, kaip jau pastaruosius 14 metų“, – nuogąstavo J. Jančiauskienė.

Replikuodamos į jos pasisakymą T. Garuolis paprieštaravo bei minėjo, kad pradėjus kalbėtis su profsąjungomis buvo daug įtampos, tačiau jau pereinama į konstruktyvų etapą: „Reikėjo laiko, kad dialogas pereitų į darbinę vagą. Derybose tikrai nėra priešų, kalbama apie realias problemas ir niekas jų nevilkina“, – nuomonę išreiškė T. Garuolis

Jis taip pat pastebėjo, kad yra derimasi ne tik dėl darbuotojų atlyginimo didinimo,  bet ir dėl kitų aspektų, kad būtų užtikrintos geresnės sąlygos darbuotojams.

Siūlo didinti atlyginimą iki 2 MMA

Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis yra siūlęs, kad vežėjai darbuotojams galėtų mokėti dienpinigius tik tuomet, jei būtų mokamas 2 MMA darbo užmokestis.

Šiuo metu pagal 2004 metų Vyriausybės nutarimą, vilkikų vairuotojams yra mokamas 1,3  MMA koeficientą siekiantis darbo užmokestis.

„Linavos“ atstovas T. Garuolis anksčiau žiniasklaidai minėjo, kad vilkikų vairuotojų atlyginimo didinimas iki 2 MMA lemtų dalies vežėjų sektoriaus įmonių bankrotą.