Verslas

2019.04.23 16:06

Profsąjungoms raginant derėtis dėl vairuotojų algų, vežėjai skundžiasi esantys įsprausti į kampą

Jonas Deveikis, LRT.lt 2019.04.23 16:06

Antradienio popietę Trišalėje taryboje buvo diskutuojama dėl vežėjų socialinių garantijų bei kolektyvinės sutarties tarp vežėjų ir profsąjungų sudarymo. Profsąjungos skudėsi, kad vežėjai nesidera, o jei taip bus ir toliau, kreipsis į vyriausybę dėl vežėjų atlyginimo kėlimo iki 2 minimalių atlyginimų dydžio.

Lietuvos profesinių sąjungų konfederacijos pirmininkė Inga Ruginienė pastebi, kad vežėjai nesidera jau beveik dvejus metus.

„Galiu atsakingai pareikšti, kad profesinė sąjunga kvietė deryboms praėjusiais ir net anksčiau, tačiau derybų procesas neprasidėjo. Tai protu nesuvokiama situacija ir nerasite jokio kito sektoriaus, kur būtų tokia padėtis“, – teigia I. Ruginienė.

Vis dėlto, ji sako, kad po praėjusią savaitę Seime vykusio susitikimo iš „Linavos“ gavo kvietimą susitikimui, tačiau ne deryboms.

 „Susitikti mes nenorime, norime derėtis. (...). Reikia sėstis prie derybų stalo ir pradėti kolektyvines derybas“, – sako I. Ruginienė.

Jis taip pat priduria, kad jei „Linava“ ir toliau ignoruos derybas, bus prašoma vyriausybės, kad jie pradėtų procesą dėl vairuotojų atlyginimo kėlimo iki 2 MMA.

„Jei nepavyks susitarti, prašysime vyriausybės įsikišimo. Jau antras trišalės tarybos posėdis, kai čia esu, ir kalbama apie ta patį. Kalbėjo praėjusiais metais, kad viskas gerai, tuoj pradėsime derybas, tuoj pradėsime derėtis (...). Tačiau dar nebuvo nei vieno derybinio susitikimo“, – sako I. Ruginienė.

Vežėjų pelno marža siekia tik 3 proc.

Tuo metu buvęs „Linavos“ pirmininkas Erlandas Mikėnas klausia, ar yra atlikta studija, kaip atlyginimo kėlimas iki 2 MMA paveiks transporto sektorių.

„O kodėl ne 1,5? Kaip tai paveiks vežėjus?“ – retoriškai klausė E. Mikėnas.

Anot jo, yra meluojama, kad įmonės vairuotojams mokama minimalų atlyginimą, kadangi jie gauna 1,3 MMA, o ne minimumą. 

E. Mikėnas sako, kad derėtis reikia, tačiau nereikia sakyti, kad transporto sektorius lobsta iš pervežimų, kadangi sektoriaus pelningumas 2017 metais vidutiniškai siekė tik 3 proc. 

Jis taip pat viešai perskaitė jam atsiųstą vežėjo laišką, kuriame taigiama, kad verslininkas uždirba tik 300 eurų. 

„Pakėlė 2017 metais pelno mokesčių deklaraciją. Dirbau su 2 vilkikais. Per metus uždirbau tik 3,6 tūkst. eurų. Gerai, kad jau esu pensininkas. Jau dabar dirbu tik dėl vairuotojų atlyginimo ir pats uždirbu tik 300 eurų per mėnesį. Tegul ponas L. Kukuraitis nors metus padirbėja vietoje manęs su tokiu atlyginimu. Aš jam nemokamai paskolinsiu savo transportą, kad jis pamatytų, kokiomis sąlygomis tenka dirbti smulkių įmonių vežėjams“, – E. Mikėnas vardina laiško turinį. 

Vežėjai nesutinka su profsąjungų pozicija

„Linavos“ atstovas Tomas Garuolis pastebi, kad vežėjai jau pradėjo tartis dėl derybų, todėl netikslinga teigti, kad nesiderama.

„Išsiuntėme laiškus ir pakvietėme susitikit pas mus“, – pasiūlymą įvardino T. Garuolis.

„Linavą“ atstovaujantis advokatas Justinas Usonis sako, kad profesinė sąjunga klaidina žmones. 

„Jūs pradedate tuos žaidimus, kad nenorite sėsti prie bendro stalo sėstis ir derėtis. Jūs kaip norite, tai ir pavadinkite, ar susitikimu, ar derybomis. Nežiūrėkite atgal ir nesiskųskite“, – sako J. Usonis bei tvirtina, kad tai profsąjungos vilkina derybas.

„Sakyti, kad nėra skirtumo tarp susitikimų ir derybų, yra gėda“, – replikavo I. Ruginienė.

J. Usonis pažadėjo, kad profsąjungoms išsiųs laišką su kita formuluote, kuriame bus kviečiama derėtis dėl kolektyvinės sutarties.

Lietuvos vežėjai skundžiasi esantys įsprausti į kampą

Praėjusią savaitę Socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis minėjo, kad jei vežėjai nesusitars su profesinėmis sąjungomis dėl vilkikų vairuotojų socialinių sąlygų gerinimo, ministerija yra pasiruoši priimti įstatymą, kuris darbuotojui leistų mokėti dienpinigius tik tuomet, jei vairuotojų atlyginimas siektų 2 MMA.

„Linavos“ atstovas T. Garuolis tuo metu teigė, kad  toks sprendimas daugelį įmonių privestų prie bankroto, kadangi jau dabar vežėjų pelno marža siekia vos 3 proc.

Pastaruoju metu kilusių diskusijų dėl vairuotojų socialinių garantijų priežastis – Europos Parlamente priimtas Mobilumo paketas. Jei teisės aktas bus priimtas, prognozuojama, kad Lietuvos vežėjai bankrutuos arba bus priversti savo verslus perkelti į kitas šalis.