Verslas

2019.04.21 21:37

Susiginčijo, kas svarbiau: išlaikyti vežėjus Lietuvoje ar užtikrinti vairuotojų socialines garantijas

Irma Janauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.04.21 21:37

Transporto įmonių savininkai, profsąjungų lyderiai ir politikai susiginčijo, kas šiuo metu svarbiau – padidinti dešimtmetį nejudintus vairuotojų atlyginimus ar naujų reikalavimų vežėjams numatantis Europos Parlamente inicijuotas Mobilumo paketas.

Profesinės sąjungos atlygį dienpinigiais ir bendrą situaciją rinkoje vadina moderniąja vergyste. Susisiekimo viceministras sako, kad dabar svarbiausia – kad vežėjų verslas apskritai išliktų Lietuvoje, o susivienijus dėl to, imtis vairuotojų socialinių garantijų.

Vilkikų vairuotojų Lietuvoje, skaičiuojama, yra 73 tūkst. ir uždirba jie vos daugiau nei po minimalią algą. Visa kita atlygio dalis, anot profsąjungų, mokama dienpinigiais, nes jie neapmokestinami.

Profsąjungos reikalauja derybų dėl vairuotojų apmokėjimo už darbą. Bet Seime suabejota, ar tai dabar svarbiausia.

Susisiekimo viceministras sako, kad pirmiau reikia vieningos pozicijos dėl Mobilumo paketo, kuris vežėjams būtų smūgis. Dokumentas reglamentuotų vairuotojų poilsį, vilkikų grįžimą po mėnesio į registracijos šalį. Privertus dabar kelti algas, pačių darbo vietų esą gali nelikti.

„Tos rizikos yra tokios, kad verslas gali pradėti iš Lietuvos trauktis. Tai tada mes neturėsim nei apie ką kalbėti, nei su kuo kalbėti, – sako susisiekimo viceministras Ričardas Degutis. – Tai pirma mes pasirūpinkim, kad tos darbo vietos būtų, o paskui jau rūpinkimės klausimais, kurie susiję su socialiniais dalykais.“

Taip pat skaitykite

Profesinių sąjungų aljanso vadovas Audrius Cuzanauskas nesutinka. Dabartinę padėtį jis vadina moderniąja vergyste.

„Nė vienas darbuotojas negauna atlyginimo priskaitymo lapelio. Visas sektorius transporto išeina neapmokamų atostogų ir niekam nekyla jokių klausimų. Kitas dalykas, nė vienas darbuotojas nemato komandiruotės įsakymų, tai yra manipuliuojama tuo, tau bet kada gali imti ir pratęsti. Apie ką mes kalbam? Mes kalbam apie moderniąją vergystę“, – sako A. Cuzanauskas.

Profsąjungų teigimu, vairuotojams gaunant mažą sodrinę algą, nukenčia būsima jų pensija, kitos išmokos, kyla daugybė problemų susirgus, bankai neduoda kredito.

Vežėjų teigimu, neįmanoma įsipareigoti dėl didesnių algų, kai neaišku, kiek kainuos įgyvendinti Mobilumo paketą, dėl kurio jau piketuota Briuselyje.

Taip pat skaitykite

Bet Socialinės apsaugos ir darbo ministras siūlo leisti vairuotojams dienpinigius mokėti tik tuo atveju, jeigu jų atlyginimas sieks bent dvi minimalias algas. Dabar tai būtų apie 1 100 eurų popieriuje.

„Mūsų ministerija yra parengusi projektus, kad tai būtų nuo dviejų minimalių mėnesinių algų. Aš suprantu, kad dvi minimalios algos, o ne 1,3 yra ir kolektyvinės susitarimo turinys. Tada tik klausimas, kada bus kolektyvinė sutartis. Jeigu jos nebus, bus reguliacinis sprendimas“, – sako socialinės apsaugos ir darbo ministras Linas Kukuraitis.

„Staiga kažkas numetė ant stalo tokį pasiūlymą – du. Ir mes apie jį šnekamės, – stebisi „Linavos“ sekretorius transporto politikai Tomas Garuolis. – Tai rimtos įmonės, sakykim, jos iš karto įsivertins kaštus, yra pelnas ar nėra pelno, ar įmanoma išgyvent. Už kiekvieno tokio sprendimo turėtų būt kažkoks vertinimas. Mes jo nematėm. Tai mes čia galim šnekėti apie du, kažkas pasiūlys tris ir kas tada? Praktiškai įmonės neišliks tada.“

Vežėjai, skaičiuojama, sukuria 6 proc. Lietuvos BVP.

Plačiau – „Panoramos“ reportaže

Panorama. Popiežius reiškė užuojautą Šri Lankai ir meldėsi už taiką pasaulyje (su vertimu į gestų k.)