Mokesčių inspektoriai atkreipia dėmesį į nuomonės formuotojus, vadinamuosius „influencerius“, kurie gauna pajamų socialiniuose tinkluose, reklamuodami prekes ir paslaugas. Inspektoriai primena, kad net ir nedaug sekėjų turintys socialinių tinklų veikėjai, gaunantys pajamų iš reklamos, turi susimokėti mokesčius.
Kai kurie ekspertai sako, kad šiais laikais, kai daug veiklų yra vykdomos internetu, mokesčių mokėjimo sistemą reikėtų supaprastinti.
Viešosios nuomonės formuotojas Naglis Bierancas socialiniame tinkle „Instagram“ turi daugiau nei 200 tūkst. sekėjų. Pagal lietuviškos auditorijos dydį, jis – antras Lietuvoje. Trečioje vietoje – stilistė Agnė Jagelavičiūtė. Juos lenkia tik Karolina Meschino, turinti beveik 250 tūkst. sekėjų būrį.
Fotografas ir šokėjas N. Bierancas savo paskyrą pasitelkia reklamuoti telefonus, prekybos tinklus, šokoladus ir kitas prekes ar paslaugas. Jis sako, kad veikla taip išsiplėtė, jog prireikia ir buhalterės pagalbos. Mokesčių inspektorių teigimu, vadinamieji nuomonės formuotojai privalo deklaruoti pajamas, gautas už reklamą.
„Visą laiką anksčiau darydavau deklaraciją, kažkaip pats stengdavausi užpildyti. Padarydavau ir nežinodavau, ar gerai, ar negerai. Tada lauki tų atsakymų. Praėjusiais metais jau ėjau pas buhalterę, nes pradėjau vykdyti keletą veiklų, dirbau pagal individualią veiklą. Man dabar kažkaip paprasčiau – aš nusamdau žmogų, pats tvarkingai vedu žurnalus, dokumentus, ji viską sužiūri, sutikrina ir man nebereikia rūpintis, – LRT TELEVIZIJAI sako N. Bierancas.
Mokesčių inspekcija primena, kad net ir gana nedidelį sekėjų būrį „Instagrame“ turintys bei kuklų atlygį už reklamas gaunantys žmonės turi mokėti mokesčius.
„Jeigu gyventojas savo valia socialiniuose tinkluose reklamuoja įvairias prekes, teikia paslaugas, jis kaip ir vykdo veiklą. Jeigu ta veikla yra tęstinė, jis galbūt ne vieną kartą pareklamavo prekę ar paslaugą, tai prilyginama kaip veiklą vykdančiam asmeniui, jis turi įregistruoti veiklą ir deklaruoti pajamas iki kitų metų gegužės 2 d.“, – teigia Vilniaus apskrities mokesčių inspekcijos viršininkė Virginija Ginevičienė.
Kai kurie ekspertai pastebi, kad šiuo metu vis daugiau veiklų yra perkeliamos į elektroninę erdvę, todėl reikėtų ieškoti paprastesnių būdų, kaip sumokėti mokesčius.
„Nuomonės formuotojai yra tokia pirma kregždė tų, kurie išsikelia į elektroninę erdvę, ir jų negalime priskirti tiesiog samdomam darbuotojui, nes jie nėra samdomi darbuotojai, jie labiau panašūs į smulkius verslininkus. Todėl panašu, kad mokesčių sistema ateityje turi evoliucionuoti“, – sako Laisvosios rinkos instituto ekspertė Ieva Valeškaitė.
Pasaulinės Socialinių tinklų žvaigždės modelio Kylie Jenner pajamos iš reklamos socialiniame tinkle „Instagram“ – milijoninės. Brangiausiai įvertinto jos įrašo kaina siekia milijoną dolerių.
Lietuvoje įkainiai, kaip ir rinka, nepalyginamai mažesni. Vidutiniškai už reklaminį įrašą apie 100 tūkst. sekėjų turintis žmogus gali uždirbti nuo 600 iki 800 eurų. Dar galimi ir barteriniai mainai, kai už paslaugas atsiskaitoma konkrečiais daiktais. Pasak mokesčių inspekcijos atstovų, ir tokius mainus būtina deklaruoti.
Lietuvoje apie 350 vadinamųjų influencerių gauna pajamų iš reklamos socialiniuose tinkluose.