Verslas

2019.04.11 23:15

„INFOBALT“ direktorius: „Google Pay“ išsikėlė ne į Lietuvą, nes neleidome žmonių atpažinti pagal vairuotojo pažymėjimą

Irma Janauskaitė, Aistė Valiauskaitė, LRT TV naujienų tarnyba, LRT.lt2019.04.11 23:15

Seimas, užuot apsisprendęs, ar Europos Sąjungoje išduotą vairuotojo pažymėjimą prilyginti tapatybės kortelei, nutarė laukti specialiųjų tarnybų vertinimo.

Greita fotosesija iš 3 bandymų. Tuoj po to suraitytas parašas ir vairuotojo pažymėjimas – jau beveik kišenėje. „Regitros“ teigimu, tai – ne asmens dokumentas, jo tikslas – vien patvirtinti teisę vairuoti, bet laisvai galėtų tokiu būti.

„Jokių trūkumų nėra, jisai saugus, naudotinas, saugos priemonių kiekis tikrai yra pakankamas ir šiai dienai, galiu pasakyti, kad jis visiškai pagal saugos reikalavimus atitinka asmens tapatybės kortelę“, – teigė „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas .

Seimas, turėjęs balsuoti, ar ES šalyse išduotą vairuotojo pažymėjimą arba kitą dokumentą, kuriame nenurodyta pilietybė, pripažinti tinkamu žmogaus tapatybei nustatyti, nutarė prašyti Specialiųjų tyrimų tarnybos įvertinimo atikorupciniu požiūriu. To siekė valdantieji „valstiečiai“.

Pataisų šalininkai, kurių Seime yra beveik pusšimtis, ne vien iš opozicinių frakcijų, sako, kad Lietuva turi šansą pritraukti iš Jungtinės Karalystės dėl „Brexito“ į kitas šalis bėgančias finansinių paslaugų teikėjas, vadinamąsias fintech įmones, kurios galėtų čia kurti darbo vietas. Jų turimų klientų tapatybė identifikuota būtent pagal vairuotojo pažymėjimą.

„Jeigu mes norime bent vieną banką iš Didžiosios Britanijos privilioti į Lietuvą, kad sukurtų konkurenciją skandinaviškiems bankams, mes turime užtikrinti galimybę, kad jų klientai, kurie buvo identifikuoti su vairuotojo pažymėjimu, būtų pripažinti čia“, – kalbėjo Seimo Biudžeto ir finansų komiteto narys Mykolas Majauskas.

Komerciniai bankai Lietuvoje vairuotojo pažymėjimo nelaiko tinkamu žmogaus tapatybei nustatyti. Bet 7 ES šalyse jo visiškai pakanka, norint gauti finansines paslaugas. Persikėlusios į čia finansų technologijų įmonės turėtų iš naujo įsitikinti, kad kiekvienas klientas yra tikrai tas, kas teigė esąs pagal vairuotojo pažymėjimą. O tokių klientų, anot pataisų rėmėjų, yra milijonai, todėl skaičiuojantis, kiek tai kainuotų, verslas mato – mažiau vargo tiesiog neiti į Lietuvą.

„Mes galim daryti prezumpciją, kad būtent praeitos savaitės naujiena, jau „Google Pay“ savo veiklą iškėlė iš JK į Airiją, o ne į Lietuvą yra būtent su tuo susijusi, kad mes neturėjome šitos pataisos ir neleidome žmonių atpažinti naudojant ES išduoto vairuotojo pažymėjimo“, – teigė asociacijos „INFOBALT“ direktorius Paulius Vertelka.

Bet dalis valdančiųjų atstovų aiškina, kad pataisa gali atverti duris pinigų plovimui.

„Vairuotojo pažymėjimas, atidarant sąskaitą, finansų įstaigose, berods, galioja 7 ar 9 šalyse ES šalyse, tame tarpe tose šalyse – Danijoj, Švedijoj, Estijoj, kur skamba stambiųjų bankų pinigų plovimo skandalai. Tai vairuotojų pažymėjimas, yra dar nestandartizuotas dokumentas. Reikalavimai saugumo prasme Lietuvoje yra pakankami. Bet kur nors kitoje šalyse, atsidaręs iš kitos šalies – Azerbaidžano, Irano, Afganistano ar dar koks nors pilietis – mes neturėsim pilietybės požymių, kurie leis įvertinti riziką“, – nuogąstavo Seimo Biudžeto ir finansų komiteto pirmininkas Stasys Jakeliūnas.

Didžiausia grėsmė, anot S. Jakeliūno, – dėl banko licenciją jau gavusio britų finansų startuolio „Revolut“. Jei ne jis, anot Jakeliūno, būtų galima diskutuoti apie tai, kad vadinamosios teisės taptų lygiavertės asmens tapatybės dokumentams.

Panorama