Veidai

2019.04.04 07:13

Algirdas Kaušpėdas apie 12 „frontmeno“ taisyklių

LRT RADIJO laida „Tuzinas“, LRT.lt2019.04.04 07:13

Jeigu nesijaudini eidamas į sceną, nesi pasiruošęs, scenai parodai nepakankamai pagarbos, LRT RADIJO laidoje „Tuzinas“ kalbėdamas apie tai, kokių taisyklių turi laikytis „frontmenas“ (grupės lyderis), teigia garsus architektas, visuomenės veikėjas, muzikantas bei dainininkas, legendinės grupės „Antis“ lyderis Algirdas Kaušpėdas. Jis įsitikinęs, kad geras grupės lyderis turi gebėti sukurti personažą – kiekviena daina personažo lūpose tampa ypatinga, įtaigi ir autentiška, nes būtent jis atliko tą dainą.

Anot A. Kaušpėdo, grupėje „frontmenas“ – žmogus, gaunantis daugiausia publikos dėmesio, tarsi „laikantis frontą“, pavyzdžiui, pasaulyje žinomi ir mylimi „frontmenai“ – tai Freddie`s Mercury`s, David`as Bowie`s, Mick`as Jagger`is. „Turėti grupėje gerą „frontmeną“ yra labai didelis dalykas, be jo grupė neturi smaigalio, kuriuo gali durti“, – sako jis ir pateikia 12 „frontmeno“ taisyklių, kurios, pasak A. Kaušpėdo, universalios.

1. Kelias į tikslą

„Kas svarbiau – procesas ar rezultatas? Visada koncertuodamas turi subalansuoti šiuos du dalykus“, – teigia pašnekovas.

Anot jo, koncertas nėra vien sėkminga jo baigtis – be įspūdžio, kurį paliko koncertas, lygiai taip pat svarbus muzikavimas: „Buvimas scenoje visą laiką turi būti džiugus – nereikia scenoje kentėti ir kankinti kitų.“

2. Niekas už tave nepadarys tavo darbo

Scenoje – tarsi skaistykloje – viską turi padaryti pats: nėra nei sekretorės, nei dublerio, negali savo darbo deleguoti kitam arba kažką apkaltinti, tikina muzikantas.

„Iškyla nuoširdūs klausimai – ką tu moki daryti gerai, labai gerai ir geriausiai? Tai asmeninio indėlio dalykas. „Frontmenas“ turi būti kietas, stiprus asmeniškai. Jeigu tu nesi gana geras, nelipk į sceną, nes tai bus labai matoma“, – pažymi A. Kaušpėdas.

3. Vaidmenį turi mokėti taip, kad jį galėtum atlikti bet kada ir bet kur

„Scenoje nėra laiko galvoti apie turinį – jis turi lietis automatiškai. Turinys turi sėdėti taip giliai, kad netrukdytų. Tai antrinis dalykas, pagrindinis dalykas – forma, santykis su klausytojais, kaip tu tai ištransliuosi. Todėl visada einant į sceną reikia labai gerai pasiruošti: mokėti tekstus, melodijas, visus kontrapunktus“, – aiškina žinomas atlikėjas.

Turi kurti pridėtinę vertę, nes tai, kad privalai būti paruošęs gerą turinį, yra savaime suprantama, priduria jis. „Scenos žmogaus gyvenimas yra nepaprastai sunkus – jeigu atrodo, kad žmogui scenoje viskas sekasi lengvai, vadinasi, jis labai gerai pasiruošęs“, – tikina A. Kaušpėdas.

4. Scenoje sėkmę lemia sinergija

„Frontmenas“ turi būti sinergijos smaigalys – viskas aplinkui yra nepaprastai susiję: pavyzdžiui, kai groji su ansambliu, turi jausti ansamblio skambesį, taip pat visada turi jausti ir žiūrovus, ir aplinką.

Anot atlikėjo, nėra net dviejų vienodų salių ar auditorijų: „Kiekvieną kartą kitas kontekstas, proga, laikas. Geras artistas visada šiuos dalykus įvertina.“

5. Būk sąmoningas ir iniciatyvus

„Scenoje reikia save stebėti lyg iš šalies: kaip tu veiki, atrodai, judi, kas su tavimi vyksta. Tai turi būti įprotis – pavojinga, kai scenoje tave nuplauna emocinė banga, pats save užvedi taip, kad nebežinai, kas su tavimi darosi. Tai, manau, neprofesionalu“, – kalba pašnekovas.

Tai ir yra sąmoningumas bei iniciatyvumas – savęs, publikos stebėjimas ir kontroliavimas: „Publika dažnai provokuoja, trukdo, daug žmonių ateina išreikšti save, jie būtinai tave sutrikdys, jeigu nebūsi tam pasiruošęs. Turi žinoti, kad tai yra tavo šou ir neturi jo niekam atiduoti.“

Pasak muzikanto, publika nemėgsta silpnų „frontmenų“, kurie yra neužtikrinti ir nežino, ko nori.

6. Sudomink žmones, kurk dramą

Scenoje turi būti daug adrenalino – jis lėtina laiką, gerina smegenų darbą: „Manęs dažnai klausia – ar jūs jaudinatės prieš koncertą? Aš visada jaudinuosi ir žinau, kad reikia jaudintis. Jeigu nesijaudini, vadinasi, nesikoncentruoji, eini į sceną nepasiruošęs, scenai parodai nepakankamai pagarbos. Jaudinimasis – nusižeminimas prieš sceną ir žiūrovus. Tik to, kuris iš tiesų yra susikoncentravęs, bus geras koncertas.“

Pasak A. Kaušpėdo, gerti alkoholį prieš einant į sceną negalima. „Buvo visaip, neneigsiu, tačiau galų gale supratau, kad jokiu būdu nereikia savęs tonizuoti. Man tai dabar tik trukdo – prarandu dalį savo gebėjimų ir savikritikos, nebetenku kontrolės“, – tikina pašnekovas.

Taip pat jis pabrėžia, kad kuriant dramą visuomet reikia pirma pateikti blogas naujienas, o vėliau – geras: „Pradžioje gali atlikti sunkesnę muziką, kur reikia daugiau klausyti, suprasti. O gale reikia atlikti šlagerius. Žmonės – paslapčių ir nuotykių mėgėjai, tačiau jie nori, kad viskas baigtųsi gerai.“

7. Kalbėk suprantamai, prasmingai ir šmaikščiai

Per koncertą reikia kalbėti ar ne? Pasak A. Kaušpėdo, yra nemažai atlikėjų, kurie geriau nekalbėtų – tokie atlikėjai, jo manymu, sugadina koncertą.

„Jei nežinai, ką nori pasakyti, geriau tylėk. Dažnai atlikėjai subuitina euforiją, kurią sukuria daug subtilesnė muzika. Jeigu nori kalbėti, reikia pasiruošti kiekvieną kartą, ką, kada ir kaip kalbėsi“, – tikina muzikantas.

8. Žinok, kas esi scenoje, pažink savo personažą

Scena nekenčia buities. Anot pašnekovo, jei sakoma: „Aš toks esu ir toks lipu į sceną, priimkite mane tokį, koks aš gyvenime“ – tai neįdomu ir banalu.

Jo teigimu, meninės erdvės reikalauja koncepcijos ir personažo, kuris per save perleistų dainą ir pridėtų jai vertės. „Kiekviena daina personažo lūpose tampa ypatinga, įtaigi ir autentiška, nes jis atliko tą dainą“, – priduria A. Kaušpėdas.

9. Kalbėjimas yra dainavimas ir atvirkščiai

Anot muzikanto, mūsų kalbėjimas labai dainingas – kalbame taikydami tam tikrą intonaciją, ritmą, tempą, darome pauzes, akcentuojame ir pakartojame tam tikrus dalykus. Tad dainuojant taip pat reikia ieškoti kalbėjimo.

„Jeigu supranti, kad dainuodamas kalbi, tu pasakai ir tave išgirsta, tai ne šiaip sau bukas tekstas, o įtaigiai praneši tai, ką nori pasakyti, naudodamas melodiją, ritmą, intonaciją, kaip priemones dainos žinutei sustiprinti“, – sako pašnekovas.

10. Saikas geriau už perteklių

Natūraliai siekiame kuo daugiau, tačiau reikia suprasti, tyla – taip pat muzika: „Pauzės turi savo milžinišką magiją. Geriau pagroti mažiau, negu daugiau – nereikia permaitinti klausytojo, reikia išmokti naudotis tyla. Tikri artistai pauzės magiją labai gerai išnaudoja.“

11. Kalbėk kūnu

Žmonės sunkiai priima turinį, nes nėra kompiuteriai – jei pateikiama per daug informacijos, jie ima užsiblokuoti. Dėl to, pasak A. Kaušpėdo, svarbu turinį pateikti kuo daugiau formų: šokiu, kostiumais, grimu, scenografija, efektais, šviesomis, vaizdo grafika. Tada ima dirbti visos pojūčių sistemos.

12. Nebijok klaidos

Kiekviename gyvame koncerte būna nesusipratimų, jų neišvengsi, dėl to turi būti budrus ir pasiruošęs: „Pavyzdžiui, šokdamas pasisukai ir ištraukei iš gitaros laidą – nedaryk iš to problemos, nepulk ant žemės ieškoti to laido, o pradėk ploti. Visada klaidą galima paversti privalumu.“

A. Kaušpėdas įsitikinęs – jeigu bijome klaidų – bijome gyvenimo, juk tik jos mus moko, o kartodami teisingą save nesivystome: „Klaidas, net nelaimes reikia priimti kaip dovaną. Jos grūdina, verčia elgtis nestandartiškai, būti išradingiems, empatiškiems, adekvatiems.“

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.


 

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt