Veidai

2019.03.28 07:12

Mykolas Pleskas apie 12 „memų“ ir virusinių vaizdo įrašų, pakeitusių pasaulį

LRT RADIJO laida „Tuzinas“, LRT.lt2019.03.28 07:12

Prajuokinantys ir erzinantys, suburiantys ir supriešinantys žmones, gelbėjantys gyvybes ir griaunantys gyvenimus – kasdien internetu mus pasiekia vis nauji kultūriniai vienetai: „memai“, virusiniai vaizdo įrašai („viral`ai“), judėjimai ar kitos iniciatyvos, kurias perdirba ir atkartoja daugybė žmonių, ir tai pasklinda po visą pasaulį. „Daug kas tai darydami net nesupranta, kodėl tai vyksta ir kam tai reikalinga, bet savo darbą tai vis tiek atlieka“, – LRT RADIJO laidoje „Tuzinas“ sako garsus internautas, provokatorius, rinkodaros specialistas Mykolas Pleskas (Kleckas) ir primena 12 interneto sensacijų:

1. Ledinio kibiro iššūkis (Ice Bucket Challenge)

Pasak M. Plesko, šį iššūkį inicijavo ALS asociacija – JAV veikianti ne pelno organizacija, skleidžianti žinią apie amiotrofinę lateralinę sklerozę (ALS), renkanti pinigus šiai ligai gydyti, skatinanti šios ligos tyrimus.

„Sergant šia liga vyksta neuronų degeneracija: neuronai miršta, smegenys nebegali kontroliuoti raumenų, prasideda paralyžius ir visa kita. ALS organizacija sugalvojo šį iššūkį, jis ėmė ir išplito“, – kalba pašnekovas. Anot jo, dauguma tokių virusinių vaizdo įrašų išplinta atsitiktinai.

Atlikdami šį iššūkį žmonės pildavosi sau ant galvos šalto vandens kibirus. M. Plesko teigimu, ALS organizacija dėl šio iššūkio surinko apie 150 mln. dolerių aukų.

„Galiausiai atsitiko taip, kad viename Amerikos universitete buvo atrastas genas, atsakingas už šią ligą, ir dabar yra daug prošvaisčių, kad ši liga bus išgydyta. Žmonės pilasi ant galvų vandenį, juokiasi, bet šis dalykas padėjo pasistūmėti gydant šią ligą“, – pažymi jis.

2. „It Gets Better“

M. Plesko teigimu, šis judėjimas buvo labai populiarus JAV. Jis atsirado po labai daug savižudybių tarp LGBT žmonių, įvykusių dėl patyčių.

„Dar prieš šį judėjimą perskaičiau vieno žurnalisto labai gražią frazę, kuri mane itin paveikė. Ji yra angliška: „I wish I could have talked to this kid for 5 minutes, I wish I could have told, that it gets better.“ Aš savo gyvenime patyriau, kad kartais pašneki su žmogumi 5 minutes ir išgelbėji jį nuo išėjimo iš šito pasaulio. Šis judėjimas buvo skirtas būtent tam“, – pasakoja pašnekovas.

Jo teigimu, šie virusiniai vaizdo įrašai labai greitai išplito visame pasaulyje, prisidėjo ir buvęs Amerikos prezidentas Barakas Obama, kiti žinomi „influenceriai“ ir žvaigždės: „Tai skatino tiek garsius, tiek negarsius žmones – gėjus, lesbietes, transeksualus – atsisėsti prieš kamerą ir papasakoti savo istoriją, kaip jiems palengvėjo ir kaip jų gyvenimas tęsiasi toliau. Tai padėjo daug žmonių išvengti mirties.“

3. Arabų pavasaris

„Tai labiau judėjimas. Egipto valdžia iškart blokavo protestų filmavimą, uždarė „Al Jazeera“ naujienų portalą, kad jie negalėtų rodyti, kas vyksta šalyje, su žmonėmis buvo žiauriai dorojamasi“, – sako rinkodaros specialistas.

Anot jo, arabų pavasaris buvo pirmas toks stiprus pavyzdys, kaip veikia žmonių žurnalistika: „Visų žmonių su telefonais neuždarysi į kalėjimą. Visi skatino vieni kitus filmuoti ir dalytis. „Al Jazeera“ kitose šalyse ėmė naudoti tik kitų žmonių siųstą medžiagą ir žinia apie arabų pavasarį pasklido. Žmonės užsikrėtė noru pranešti pasauliui žinią.“

4. Boratas

„Jį galima pavadinti „memu“, nes iš paprasto personažo išsivystė milijonas visokiausių dalykų: vaizdo medžiagos, paveiksliukų, politinių sprendimų“, – tikina M. Pleskas.

Pasak jo, Borato sklidimo galia buvo tokia didelė, kad Kazachstanas su Rusija tokiam srautui atsilaikyti nesugebėjo – Rusija šį filmą uždraudė, o Kazachstanas visus, kurie dalyvavo filmavime, padavė į teismą.

„Po 10 metų Kazachstano ambasadorius oficialiai pasakė „ačiū“ Boratui, nes turizmas per kelis metus išaugo 10 kartų“, – pažymi pašnekovas.

5. Jessi Slaughter ir Amanda Todd

„Tai pavyzdžiai, kaip „memai“ gali sugriauti gyvenimus. Jessi Slaughter sugalvojo pakovoti su labai populiariu „trolių“ fabriku „4chan“. Ji išleido vaizdo įrašą, kuriame juos sukritikavo. Tie visi „troliai“ pradėjo ją pulti, kurti paveiksliukus, daryti nesąmones“, – kalba garsus internautas.

Vėliau įsikišo ir jos tėvas, tačiau savo juokingu amerikietišku akcentu prišaukė dar daugiau bėdos. „Galų gale merginą ėmė persekioti. Tai tapo taip nevaldoma, kad ši nepilnametė mergina prasigėrė, pradėjo vartoti narkotikus, o jos tėvas gavo širdies smūgį ir mirė“, – tikina M. Pleskas.

Amandą Todd privačiame pokalbyje nepažįstamas žmogus išprovokavo parodyti krūtinę, vėliau terorizavo, kad rodytų daugiau. Ji nesutiko ir viskas išplito „memų“ pavidalu. Šią merginą ėmė žiauriai atakuoti iki tokio lygio, kad ji išsikraustė į kitą miestą. Tačiau ir naujame mieste jai nepavyko nuo to pasislėpti, o galų gale ji nusižudė.

„Tai buvo įvykis, kuris labai stipriai sujudino valstybines institucijas ir visuomenę, prasidėjo daug kriminalinių tyrimų. Tai išgąsdino „trolius“, jie apsikarpė sparnus, nes internete pasislėpti nėra taip lengva“, – pasakoja žinomas rinkodaros specialistas.

6. Pirmojo pasaulio problema (First World Problem)

„Tai pasiturinčiai, normaliai gyvenančių žmonių „problemos“. Vienas juokingesnių pavyzdžių – mano ranka per stora, kad galėčiau ją įkišti į „Pringles“ dėžutę. Arba – šiandien per daug privalgiau ir esu labai pavargęs“, – kalba pašnekovas.

Pasak jo, jei palyginame tokias problemas su trečiuoju pasauliu, kur žmonės tikrai vargsta, tai pakeičia požiūrį: „Šio „memo“ atmainų yra daug, pavyzdžiui, Afrikos vaikai, kurie klausia: „Pas tave nėra karšto vandens vieną savaitę per metus? Pas mus išvis nėra vandens.“ Toks požiūris priverčia žmogų permąstyti savo požiūrį, racionalumą į tam tikrus dalykus.“

7. „The Man with the Golden Voice“

„Vienas benamis Amerikoje prašydavo išmaldos prie sankryžų. Benamį atradęs žmogus nufilmavo, kaip važiuoja ir sako: „Noriu jums parodyti vieną žmogų.“ Sustoja prie to žmogaus ir sako: „Ar gali ką nors pasakyti?“ Ir tas apskuręs benamis prašneka tobuliausiu radijo balsu pasaulyje: giliu, skambiu balsu, tobulu tarimu“, – kalba M. Pleskas.

Anot jo, šis benamis daugybę metų gyveno gatvėje, buvo alkoholikas, o išplitus nufilmuotai vaizdo medžiagai sulaukė darbo pasiūlymo radijuje. „Jis tapo labai laimingas, po 17 metų pertraukos susitiko savo mamą, su ja susitaikė. Buvo didžiulis ažiotažas, kaip žmogaus gyvenimas gali pasikeisti. Tokie pavyzdžiai vėliau persirito per pasaulį, žmonės tiesiog norėjo padėti benamiams. Kiekvienas pavyzdys užkrečia. Tai ir keičia pasaulį“, – tikina rinkodaros specialistas.

8. „Success Kid“

Tie, kas internete žiūrinėja paveiksliukus, tikriausiai žino nuotrauką, kurioje maždaug dvejų metų laimingas, labai patenkintas, kad jam pavyko, vaikas stovi jūros fone sugniaužęs kumštį – jį vadina „Success Kid“, pasakoja M. Pleskas.

„Vaiko, esančio nuotraukoje, tėvas buvo arti mirties ir jam reikėjo inksto persodinimo. Šeima pasitelkė šį „memą“, kad surinktų pinigų. Reikėjo apie 100 tūkst. dolerių ir jie galų gale surinko tuos pinigus“, – sako žinomas internautas. Jo teigimu, žmonės ėmė dalytis padarytu „memu“ ir aukoti pinigus, nes buvo sužavėti, kad prie nelaimės buvo prieita linksmai per „memą“. Taip kvailas paveiksliukas, kuris neturėjo jokios reikšmės, išgelbėjo gyvybę.

9. „Ylvis“ – „What Does the Fox Say?“

Tai smagi norvegų grupės „Ylvis“ istorija – du charizmatiški humoristai per vieną vaizdo įrašą išgarsėjo taip, kad apie juos sužinojo visas pasaulis. „Kartais atsitinka taip, kad žmonės eina savo keliu, daro, kas jiems atrodo juokinga, ir kažkas užkabina žmones“, – kalba M. Pleskas.

10. „Planking`as“, arba „rąstgula“

Tai virusinės nuotraukos, kuriose žmonės būdavo nufotografuojami įvairiausiose vietose atsigulę kaip rąstai: įsitempę, priglaudę rankas prie šonų. „Lietuvoje tai pervadinome į „rąstgulą“, sukūrėme grupę. Man tai patiko, nes buvo absoliučiai absurdiška, neturėjo jokio tikslo, buvo tiesiog linksma. Atsimenu, važiavau su įmone į Turkiją, tai „rąstgulaudavome“ vidury parduotuvės“, – prisimena M. Pleskas.

Anot jo, ne viskas turi būti rimta, ir internete gausu vadinamųjų „viral`ų“, kuriuos tiesiog smagu daryti su draugais, gerai praleisti laiką ir juokinti kitus.

11. Rebecca Black – „Friday“

„Tai visiškai absurdiška, kvaila paauglės daina. Tačiau šis vaizdo klipas susijęs su Lietuva. Tuo metu, kai šis vaizdo klipas buvo itin populiarus, vyko vieno alaus gamintojo rungtynės, kaip pavadinti naujo alaus rūšį. Buvo visokiausių variantų, bandėme nubalsuoti, kad alus būtų pavadintas „Golden Shower“, kas reiškė šlapimą. Bet kadangi reikėjo nekalto pavadinimo, sakome, pavadiname „Friday“. Tūkstančiai žmonių nubalsavo už šį pavadinimą ir daug metų turėjome lietuvišką alų, kuris buvo pavadintas pagal amerikietiško „viral`o“ pavadinimą“, – linksmą istoriją pasakoja žymus internautas.

12. Šypsenėlės („emotikonai“)

„Labai banalus ir nuobodus, bet apibrėžtas kokiais 1962 m. ir, manau, stipriausiai pakeitė pasaulį. Tai – šypsenėlės, „emotikonai“. Jie buvo apibrėžti kaip paveiksliukai: geltoni skrituliukai su dviem akimis ir šypsena“, – teigia M. Pleskas.

Anot jo, šypsenėlės taip prigijo, kad tapo bendravimo forma, ir dabartinės kartos bendrauja nebe tekstu, o šypsenėlėmis. „Mano nuomone, tai labai stipriai sugadino bendravimą ir jaunesnių žmonių sugebėjimą bendrauti tekstu. Bet šypsenėlės turi tokią galią, kad jokia programėlė be jų nebeįsivaizduojama“, – priduria pašnekovas.

Plačiau – laidos įraše.

Parengė Indrė Česnauskaitė.