captcha

Jūsų klausimas priimtas

LRT veidai. V. Savukynas: svarbiausia, kad kiekvienas lietuvis galėtų pasakyti, jog jam negėda būti lietuviu

Tapatybė nėra duotybė, tai yra kūryba, ir kiekviena karta turi kurti savo tapatybę teigia istorikas, kultūros antropologas, žurnalistas V. Savukynas. „Tai nereiškia, kad reikia atmesti tai, kuo tikėjo tėvai ar seneliai. Bet kiekviena karta turi įnešti ir savo indėlį, nes tik tada tapatybė bus gyva“, – mano jis.
Vytenio Radžiūno (LRT.lt) nuotr.
Vytenio Radžiūno (LRT.lt) nuotr.

Tapatybė nėra duotybė, tai yra kūryba, ir kiekviena karta turi kurti savo tapatybę teigia istorikas, kultūros antropologas, žurnalistas V. Savukynas. „Tai nereiškia, kad reikia atmesti tai, kuo tikėjo tėvai ar seneliai. Bet kiekviena karta turi įnešti ir savo indėlį, nes tik tada tapatybė bus gyva“, – mano jis.

Jau 20 metų lietuvių tapatybės raišką tyrinėjantis istorikas ja susidomėjo nuvykęs į etnografinę ekspediciją Šiaurės Lietuvoje ir pamatęs, kad yra žmonių, savo tapatumą apibrėžiančių visai kitaip. 

V. Savukynas pasakoja žinojęs, kad šalia Latvijos gyvena latviai ir lietuviai ir esama skirtingų konfesijų: katalikų, liuteronų ir reformatų. Jis teigia susidomėjęs tarpkonfesiniais, etnokonfesiniais santykiais, t.y. kaip  žmonės apibrėžia savo santykius. 

„Žinoma, važiavau su tokia mintimi, kad lietuvis yra tas, kuris kalba lietuviškai, o latvis, – kuris kalba latviškai. Viskas lyg ir gerai, bet į ekspedicijos pabaigą supratau, kad kažkas čia vis dėlto yra ne taip“, – atsimena istorikas. Jis sako likęs nustebintas, kai pamatė, kad pagrindas atskirti savą nuo svetimo yra ne kalba, o konfesija.  

„Lietuviai valstiečiai lenkus laikė labai artimais, tarsi broliais, nes juos jungė viena religija. O, tarkim, lietuviškai kalbantys reformatai nebuvo laikomi lietuviais, latviškai kalbantys katalikai nebuvo laikomi latviais. Supratau, kad tapatybė nėra kažkas, kas duota natūraliai, iš prigimties, ji gali būti konstruojama ir gali keistis“, – pasakoja V. Savukynas.

Žurnalistas prisipažįsta, kad paaiškinti tapatybės sampratą nėra taip paprasta: „Tapatybė skiriasi nuo tokių daiktų, kaip kėdė, stalas ar kompiuteris. Štai yra kompiuteris, mes galime jį pačiupinėti, galime labai aiškiai pasakyti, kaip jis atrodo. O kas yra tapatybė?“ V. Savukyno teigimu, tapatybė – nematoma, neapčiuopiama, bet iš tiesų yra, nes žmonės ją suvokia ir taip atskiria savus nuo svetimų.

Apie šiandien išgyvenamą lietuviškos tapatybės krizę prabilęs žurnalistas laidai „Tapatybė.LT“ teigia, kad daug tapatybės problemų išsispręstų, jei kiekvienas lietuvis pasakytų, jog jam nėra gėda būti lietuviu, ir į savo tapatybę imtų žvelgti kūrybiškai. „Tapatybė nėra duotybė, ji yra kūryba. Kiekviena karta turi kurti savo tapatybę. Tai nereiškia, kad reikia atmesti tai, kuo tikėjo tėvai ar seneliai. Bet kiekviena karta turi įnešti ir savo indėlį, nes tik tada tapatybė bus gyva“, – mano žurnalistas.

Anot jo, sustabarėjusi tapatybė miršta. V. Savukynas tikisi, kad jaunoji karta bus daug kūrybingesnė už jo kartą ir iškels tapatybės klausimą, ką reiškia būti lietuviu tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje. 

„Galbūt emigravusiems lietuviams tai padaryti yra lengviau, nes išvažiavęs lietuvis gyvena kitoje kultūroje ir jam natūraliai iškyla klausimas, kas jis yra. Tad galbūt iš čia galėtų kilti lietuviškos tapatybės permąstymas“, – kalba televizijos ir radijo laidų vedėjas V. Savukynas.

„Tapatybė.LT“ – jau šį šeštadienį per LRT Lituanicą 23 val. 15 min. Laidą tiesiogiai galima matyti ir portale LRT.lt.

Komentarai

Spausdami siųsti mygtuką sutinkate su Taisyklėmis ir atsakomybe

Tavo LRT

 

Susiję įrašai

 
Visi įrašai
Kraunasi ...
 
GrojaraštisIrašaiKeisti
Kraunasi ...
  
VartotojasPašalinti
Kraunasi ...