Tavo LRT

2018.10.04 22:00

R. Maskoliūnas apie A. Hitchcocko filmų ciklą LRT: sukurti tokią įtampą yra menas

Režisierius Alfredas Hitchcockas sukūrė filmus, iki šiol neprarandančius meninės vertės ir įtampos, o aukštą kūrėjo lygį liudija ir kone 50 „Oskaro“ nominacijų, portalui LRT.lt sako kino ekspertas Rolandas Maskoliūnas. Kaip teigia jis, nuo spalio mėnesio LRT PLIUS žiūrovai išvys net 8 A. Hitchcocko filmus – tikimasi, kad vyresnio amžiaus žiūrovams tai bus proga prisiminti šį kūrėją, o jaunesni galės susipažinti su kino klasika.  

– Spalį LRT PLIUS žiūrovams pradedamas rodyti režisieriaus Alfredo Hitchcocko filmų ciklas. Kodėl sezonas pradedamas būtent A. Hitchcocko kūryba?

– Viena vertus, tai legendinis režisierius, padaręs didžiulę įtaką kino istorijai ir trilerių stilistikai. Kadangi esame sudarę nemažą kontraktą su Holivudo kompanija „NBCUniversal“, galėjome iš jos turimo asortimento rinktis įvairių laikotarpių, skirtingų režisierių filmų. Formuojant LRT kino filmų programą, visuomet norisi rasti tai, kas vertinga kino istorijos požiūriu ir gali būti patrauklu žiūrovams. „NBCUniversal“ turi teises į kelis A. Hitchcocko filmus, todėl pagalvojome, jog tai puiki proga jo darbus parodyti per LRT PLIUS rubrikoje „Kino žvaigždžių alėja“. Vyresni žiūrovai galės prisiminti šio režisieriaus kūrinius, jaunesni – su jais susipažinti.

– Kokius žiūrovus turėtų pritraukti šis filmų ciklas?

– Sunku pasakyti, pamatysime gavę duomenis. Tačiau aišku, kad šie filmai patiks klasikinių detektyvų ir trilerių mėgėjams. Kaip žinome, kai kurie A. Hitchcocko filmai pasižymi siaubo elementais („Psichopatas“, „Paukščiai“). Režisierius labai kruopščiai kurdavo kiekvieno filmo scenarijų, tiksliai nusipiešdavo kadruotes, daug dėmesio skyrė apšvietimui, kameros judėjimui. Tai nenuostabu, kadangi jis mokėsi iš vokiečių ekspresionistų, karjeros pradžioje dirbo kartu su F. W. Murnau („Nosferatu“) ir F. Langu („Metropolis“).

Sakoma, kad pakadriui įsivaizduodamas būsimą filmą, A. Hitchcockas vėliau net per daug nesirūpindavo pačiu filmavimo procesu. Režisierius sakydavo, kad įdomiausia sustyguoti scenarijų ir nupiešti visą seką. Vėliau, perkeltas į kino juostą, tobulas filmas tampa ne tokiu tobulu.

Jei prisimintume kino istoriją, A. Hitchcockas sukūrė daugiau nei 50 filmų, dirbo trijose šalyse, jo kūriniai pelnė kone 50 „Oskaro“ nominacijų ir laimėjo šešias šių apdovanojimų statulėles. Tai liudija, kad bendras režisieriaus kūrybos lygis buvo labai aukštas, o stilistika vientisa. Tai klasika – filmai, nepraradę įtampos, meninės vertės ir morališkai nepasenę.

– Ar norėjosi naują LRT PLIUS sezoną pradėti nuo stiprios ir geros produkcijos?

– Visuomet norisi pradėti kokiu nors geru akcentu. Žiūrovų laukia du mėnesiai su aštuoniais A. Hitchcocko filmais, o po jų visi norintys galės pamatyti 2015 m. sukurtą dokumentinį filmą „Hičkokas ir Triufo“. Jo scenarijaus pagrindas – žymaus prancūzų režisieriaus François Truffaut pokalbis su A. Hitchcocku, trukęs kelias dienas, atsakant į 500 klausimų. 1966 m. buvo išleista šio milžiniško interviu knyga. Teksto apdorojimas ir pasirengimas filmavimui truko net ketverius metus. Juostoje žymiausi pasaulio režisieriai dalijasi ir savo įspūdžiais apie A. Hitchcocko kūrybą, jos poveikį jų filmams.

– Kuo jus patį žavi A. Hitchcockas?

– Turiu ir labiau mėgstamų režisierių, bet A. Hitchcockas imponuoja savo profesionalumu, išlaikytu visus 50 kūrybos metų. Jis dirbo labai nuosekliai, tai verta pagarbos. Režisierius buvo inovatyvus, labai kruopštus ir puikiai valdė žiūrovų emocijas. Dėl šių ir kitų savybių A. Hitchcockas buvo pastebėtas ir pakviestas į Holivudą.

– Kaip manote, kokie kūrybos aspektai lėmė, kad A. Hitchcockas kino mylėtojus žavi iki šiol?

– Jis originalus režisierius, sugebantis žiūrovą paversti stebėtoju. Ne žiūrovu, o būtent aktyviu stebėtoju ir net dalyviu. Sukurti įtampą, naudojant garso efektus, kadruotes, montažą, dozuojant informaciją ir taip priversti žmones įsijausti duota ne kiekvienam. Bet kokio žanro filmas, sukeliantis reikiamas emocijas, iš esmės yra sėkmingas. Be to, kalbant apie A. Hitchcocką, negalima pamiršti jo ironijos ir autoironijos. Pats režisierius mėgdavo trumpai šmėkštelėti beveik visuose savo filmuose. Tai atsispindi ir jo citatose.

– Ar, stebėdamas šiuolaikinį kiną, pastebite tam tikras detales, inspiruotas A. Hitchcocko?

– Pavyzdžiui, jam priklauso garsusis „neteisingai apkaltinto herojaus“ motyvas. Šį motyvą lengvai atrasite kai kuriuose brolių E. ir J. Coenų filmuose („Didysis Lebovskis“). Tiesą sakant, pastaraisiais metais originalių filmų pasirodo palyginti nedaug. Jų autoriai įprastai yra nepriklausomo kino kūrėjai. Kino ekranuose dominuoja tęsiniai, perdirbiniai (sequels, requels ir pan.), vulgarokos komedijos, komiksai, siaubo filmai. Mat dėl didžiulių biudžetų stengiamasi žiūrovams siūlyti patikrintą, kuo labiau komercinę produkciją.

Šiuo metu daugiausia inovacijų (ypač scenarijų prasme) gimsta televizijoje. Turiu omenyje mini serialus. Puikus originalaus detektyvinio trilerio pavyzdys – pirmasis TV antologijos „True Detective“ sezonas, kuriame pateikta įtraukianti kriminalinė mįslė. Tai daroma kitaip nei A. Hitchcocko filmuose, bet irgi įtaigiai ir profesionaliai. Be abejo, būtina paminėti ir šiuo metu pasaulyje itin sėkmingus skandinaviškus detektyvus, vadinamus Nordic Noir terminu.

– Nuo kokio filmo žiūrovai turėtų pradėti pažintį su A. Hitchcocku?

– Be abejo, taip, kaip yra suplanuota programoje – nuo ankstyviausių filmų. Jeigu reikia pasiūlyti tik labiausiai žinomus, tuomet rekomenduočiau pažiūrėti bent „Psichopatą“ ir „Paukščius“.

– Ar verta režisieriaus gyvenimu ir kūryba domėtis daugiau, nei tik žiūrint filmus?

– Visuomet verta, ypač jei kalbame apie retrospektyvą. Yra režisierių, prancūziškai vadinamų terminu auteur – tai tikri autoriai, turintys savo stilių, motyvus, temas. Jie yra daugiau nei režisieriai, kadangi valdo visą kūrinio gimimo procesą. Žinant daugiau detalių apie kūrėją, galima geriau interpretuoti tai, kas matyti ekrane. Tai akivaizdu ir A. Hitchcocko filmuose, kur galima išvysti jo fobijų, psichologinių problemų atspindžius. Papildomos žinios visuomet suteikia ryškesnių spalvų, emocijų pačiam kino stebėjimo procesui.