Tavo LRT

2018.02.06 11:16

Klausiate – atsakome. Kaip teisingai reaguoti paskambinus telefoniniam sukčiui?

Nesistengiame į situaciją pažvelgti plačiau, o tai trukdo ją spręsti, apie telefoninių sukčių apgavystes kalba psichologas Gediminas Navaitis. Anot jo, jei paskambino sukčius ir prašo greitai pervesti pinigų, reikėtų reaguoti ramiai ir pateikti logišką atsakymą: „Ačiū už informaciją, galime susitikti pas notarą ir sudaryti sutartį“. Taip sukčiams nebelieka erdvės veikti.

LRT RADIJO klausytoja atkreipia dėmesį, kad telefoniniai sukčiai daro didelę žalą garbaus amžiaus žmonių sveikatai, todėl ši problema turėtų būti nušviečiama plačiau.

„Neseniai buvo toks įvykis. Turiu globojamą 90-metę, jos dukra gyvena užsienyje. Paskambino sukčius ir prišnekėjo, kad dukra ligoninėje ir jai blogai. Gerai, kad pinigų neatidavė, bet [moteriai] pasidarė taip bloga, kad neapsiėjo be medicininės pagalbos. Tada man tapo aišku, kad ne vieną tokio amžiaus moterį gali ištikti ir insultas ar infarktas“, – nuogąstauja klausytoja.

Anot psichologo G. Navaičio, nesistengiame į šią situaciją pažvelgti plačiau, o tai trukdo ją spręsti.

Dažniausiai skambinantis sukčius praneša apie įvykius, dėl kurių reikėtų skubiai duoti pinigų, netiesiogiai prašoma kyšio. Jei įvyko avarija ir reikia greitai sumokėti, tai, akivaizdu, policininkui tai būtų kyšis, teisėjui – tuo labiau. Jei sumokėti reikia žmogui, kuris nukentėjo, su žmogumi reikėtų sudaryti sutartį, kad nebūtų daugiau kriterijų.

„Logiškas atsakymas būtų: „Ačiū už informaciją, galime susitikti pas notarą ir sudaryti sutartį“. Taip sukčiams nebelieka erdvės veikti“, – teigia G. Navaitis.

Panašiai reikėtų reaguoti ir tada, kai pranešama, kad per sąskaitą plaunami pinigai. Reikėtų pasiaiškinti, ką reiškia žodis „plaunami“.

„Pinigai – ne nešvarūs skalbiniai, kuriuos reikėtų plauti. Koks bus [sukčiaus] atsakymas: kad į jūsų sąskaitą kažkas perveda pinigus? Tada reikia sakyti: „Ačiū labai, tegul perveda kuo daugiau“. O jei iš jūsų sąskaitos kažkam kitam perveda pinigus, tai bankas daro nusikaltimą, nes perveda be jūsų nurodymo, ir už tai turės atlyginti“, – sako psichologas.

Pasak specialisto, jei tai, kaip reikia elgtis susidūrus su telefoniniu sukčiumi, būtų plačiau aiškinama žmonėms, sukčiams liktų mažiau galimybių veikti. Vienas iš sukčių tikslų – išgąsdinti, sukelti emocinį šoką, tada žmogus nebesugeba racionaliai samprotauti, yra paveikiamas. Daugelis skambinančių stengiasi padaryti būtent tokį poveikį.

„Tačiau jei bus žinoma, kaip reikia atsakyti į žinias apie nelaimes, už kurias reikia sumokėti, ar apie mįslingas banko sąskaitas, kurių kodus reikia atiduoti, tada nebus ir tokio stipraus šoko, žmonės sugebės išvengti sukčių pinklių“, – pataria G. Navaitis.