Tavo LRT

2017.04.16 17:59

Vaizdo tinklaraštininkai dalija grožio patarimus, bet įtaka nenusileidžia politikams

Karina Urbanavičiūtė, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2017.04.16 17:59

Šiandien įmanoma užsidirbti vien filmuojant savo dieną nuo ryto iki vakaro, pasakojant apie kosmetiką ar kompiuterinius žaidimus – svetainėje „YouTube“ vaizdo įrašais besidalijantys tinklaraštininkai griauna stereotipus ir net leidžia knygas, kosmetikos ar aksesuarų linijas, rengia pasaulinius turus. Daugiatūkstantines žiūrovų minias pritraukia ne tik užsienio, bet ir Lietuvos vaizdo tinklaraštininkai.  

Užsidirbti filmuojant savo dieną nuo ryto iki vakaro, pasakojant apie mėgstamiausią kosmetiką arba kompiuterinius žaidimus – prieš penkerius metus tai būtų atrodę neįmanoma. Tačiau šiandien įtakingiausių asmenų sąrašuose prie politikų, kino ir muzikos žvaigždžių patenka ir vadinamieji vaizdo tinklaraštininkai.

„YouTube“ vaizdo įrašų platformoje ir kituose socialiniuose tinkluose milijonus sekėjų turintys turinio kūrėjai (angl. content creators) praktiškai nenutrūkstamą savęs filmavimą sugebėjo paversti visaverčiu darbu. Nors tinklaraštininkai dažnai susiduria su stereotipu, kad savęs filmavimas negali tapti rimtu darbu, rezultatai sako ką kita. Dauguma svetainės „YouTube“ veikėjų išleidžia knygas (net po kelias), savo suvenyrų, kosmetikos, aksesuarų linijas, rengia pasaulinius turus, kad galėtų susitikti su savo gerbėjais.

Viena populiariausių „YouTube“ vaizdo tinklaraštininkų kategorijų – apie grožį ir gyvenimo būdą kalbančios merginos ir moterys. Savo kanaluose jos kuria makiažo pamokėles, apžvelgia naujausią kosmetiką, rodo, kokius naujus drabužius ir rankines nusipirko. Grožio industrijos milžinėms (tokioms kaip „Dior“, „Armani“ ir pan.) šios merginos tapo vienu iš geriausių būdų reklamuoti savo prekes, juk jų vaizdo įrašus kasdien pasižiūri milijonai žmonių. O jei populiari tinklaraštininkė pasakė, kad šie lūpų dažai yra geresni už kitus, tai reiškia, kad pirkti reikia būtent tą.

Viena labiausiai lankomų „YouTube“ erdvių – kompiuterinių žaidimų entuziastų kanalai. Atrodytų, kam būtų įdomu ne žaisti pačiam, o žiūrėti, kaip kitas žmogus spaudinėja mygtukus ir keliauja per kompiuterinio žaidimo lygius. Tačiau tokius vaizdo įrašus kuriantys žmonės subūrė milžinišką gerbėjų bendruomenę, kurioje dalijamasi įvairiais patarimais, įspūdžiais ir naujienomis apie vaizdo žaidimus.

Vienas sėkmingiausių žaidimų kanalų (ir viso „YouTube“ tinklalapio kanalų apskritai) priklauso PewDiePie pasivadinusiam 27 metų švedui Feliksui Kjelbergui. 54,5 mln. prenumeratorių turinčiame kanale yra sukelta daugiau nei 3 tūkst. vaizdo įrašų, kuriuose užfiksuota, kaip Feliksas žaidžia kokį nors kompiuterinį žaidimą, tuo pačiu metu filmuoja savo reakcijas.

Vienas žinomiausių lietuvių kanalų „YouTube“ – The3dvinas. Jį prenumeruoja beveik 200 tūkst. žmonių. Vilnietis Edvinas savo kanale kelia įvairaus tipo įrašus – filmuoja savo kasdienę veiklą, taip pat diskutuoja jaunimui aktualiomis temomis.

Kaip veikia „YouTube“ mechanizmas? Vaizdo įrašų kūrėjai gauna pinigus už reklamų peržiūras, rodomas prieš jų pačių vaizdelius. Vidutiniškai už 1000 peržiūrų galima užsidirbti 1,5 dolerio. Žinoma, suma priklauso nuo reklamos užsakovo ir vaizdo įrašo, o nuspėti, kas sudomins žiūrovą, beveik neįmanoma. Tačiau iš kasdien į „YouTube“ įkeliamo turinio srauto kiekvienas gali atrasti kažką įdomaus, ar tai būtų makiažo patarimai, ar būdai pereiti į naują žaidimo lygį.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt