Sveikata

2021.08.27 16:24

Dar vienas pacientų akmuo į Panevėžio ligoninės daržą: apsilankiusi ligoninėje dukra sako radusi insulto ištiktą mamą, gydymas neteiktas pusdienį

Laura Adomavičienė, LRT.lt2021.08.27 16:24

Į naujienų portalą LRT.lt kreipėsi panevėžiečių šeima, pasipiktinusi Respublikinės Panevėžio ligoninės (RPL) Geriatrijos skyriaus darbu. Šeima įsitikinusi, kad dėl čia dirbančių slaugytojų aplaidumo prarado artimąjį. RPL administracija atvejo nedetalizuoja, tačiau tikina dėl jo pradėjusi vidinį tyrimą.

„Panašu, jog RPL vis kylantys skandalai dėl ciniškos pacientų nepriežiūros, korupcijos apraiškų ir elementaraus žmogiškumo stygiaus nė motais ne tik įstaigos vadovybei, bet ir SAM“, – apmaudo neslepia močiutės netekęs panevėžietis, kurio vardo redakcija asmens prašymu neatskleidžia (RPL gydytos pacientės asmens duomenys redakcijai taip pat žinomi).

Vyras pasakojo, kad nors močiutė buvo jau garbaus amžiaus, virš 80 metų, ir silpnos sveikatos, sunki ligonė, iš pradžių gydymą lydėjo sėkmė. Prieš beveik pusantrų metų moteris kurį laiką dėl kasos vėžio buvo gydoma VUL Santaros klinikose, čia jai buvo atlikta ir kasos operacija.

„Močiutė buvo tarp 5 proc. pacientų, kuriems buvo galima tokia operacija. Pati operacija buvo žvėriškai sudėtinga, truko apie 10 valandų, bet ji buvo sėkminga. Vėliau močiutė išsiųsta į reabilitaciją, po jos pati visus metus kas savaitę autobusu važinėdavo į Santaros klinikas chemoterapijos. Nors ji sirgo mirtina liga, jos pačios ir mūsų pastangomis, be to, valstybei skyrus daug resursų, pavyko laimėti laiko“, – pasakojo panevėžietis.

Visgi, anot panevėžiečio, pastarosiomis savaitėmis močiutės sveikata ėmė sparčiai blogėti. Artimieji suprato, kad be nuolatinės medikų priežiūros moteris nebeišsivers.

„Norėjome, kad močiutė nuvažiuotų į ligoninę, kad jai nusiurbtų skysčius, sutvarkytų širdies ritmą, nes su tuo irgi problemų buvo, ir paleistų. Bet močiutė kaip nujausdama laikėsi įsikibusi, nenorėjo į ligoninę važiuoti. Sakė, vaikeli, mane ten numarins. Aukštaitijoje tarp senukų yra tokia skrajojanti frazė apie Panevėžio ligoninę ir dėl to jie nenori ten važiuoti“, – pasakojo pacientės anūkas.

Keliolikos sunkių pacientų priežiūra tenka... vienai slaugytojai?

Šeima tikino, kad nerimas jų neapleido nuo pirmųjų minučių ligoninėje. Pavyzdžiui, anot moters anūko, dėl COVID-19 pandemijos ligoninės vis dar laikosi infekcijos valdymo reikalavimų. Nors močiutė prieš pusmetį buvo persirgusi koronavirusine infekcija, jai vis tiek buvo atliekamas COVID-19 testas PGR metodu, o kol ateis tyrimo rezultatas, moteris buvo laikoma izoliacinėje palatoje.

„Ji testo atsakymo laukė daugiau negu parą be maisto ir jokio gydymo“, – stebėjosi anūkas.

Sulaukus neigiamo COVID-19 atsakymo senjorė buvo paguldyta į RPL Geriatrijos skyrių. Šeima skyriaus gydytojams priekaištų neturi, jų profesionalumu neabejoja. Tačiau kartu pabrėžia, kad Geriatrijos skyriuje didžiausia atsakomybė už pacientus visgi tenka slaugos personalui: gydytojas paskiria gydymą ir pacientą aplanko du kartus per dieną, o slaugytojai ir jų padėjėjai pacientus prižiūri nuolat. Šių, anot pašnekovo, skaičius skyriuje nėra pakankamas.

„Mamai viena slaugytojų yra sakiusi, kad šiame skyriuje guli po keliolika sunkių pacientų, didžioji jų dalis nepaeina, jiems reikalinga nuolatinė priežiūra, o per savaitgalį būna ir taip, kad visame skyriuje viena slaugytoja lieka“, – pasakojo panevėžietis.

Dėl tų pačių pandemijos ribojimų pacientų lankymas ligoninėje yra ribojamas, tad artimųjų pagalba sunkiai pasiekiama.

Aplankiusi dukra rado insulto ištiktą mamą

Kaip Geriatrijos skyriuje buvo prižiūrima močiutė, vyras istoriją išdėstė raštu. Anot jo, birželio 19-osios pavakarę per didžiausius vargus sunkios būklės močiutės aplankyti į ligoninę įsiprašė jo mama Eglė (vardas taip pat pakeistas, Eglė – RPL gydytos pacientės dukra). Eglė, panevėžiečio mama, tikino, kad tą dieną ją kankino bloga nuojauta, didelį nerimą kėlė tai, kad pacientė – jos mama, panevėžiečio močiutė – nekėlė telefono ragelio, kas jai buvo nebūdinga.

„Tą dieną nuojauta sakė, kad kažkas negerai. Nuo pat ryto tiek aš, tiek tėtis bandėme prisiskambinti mamai, bet ji vis neatsiliepė, kas jai visai nebūdinga. Galiausiai prisiskambinau į Geriatrijos skyrių ir pasiteiravau slaugytojos, kokia situacija, bet buvo žaibiškai atšautas nušlifuotas atsakymas: „Būklė stabili, matyt, pacientė miega.“ Akivaizdu, kad tuo įsitikinti vos per keletą sekundžių neįmanoma, įtarimų sukėlė ir tai, kad žmogus jau beveik parą neva tai miega. Slaugytoja tik pasiūlė arčiau padėti pacientės mobilųjį, kad ši pajėgtų atsiliepti“, – pasakojo Eglė.

Vos gavusi leidimą aplankyti mamą Eglė nuskubėjo į ligoninę. Birželio 19 dienos pavakarę, apie 15 val., ji tikino radusi mamą gulinčią be sąmonės: moteris nebevaldė visos dešinės kūno pusės ir liežuvio, garsiai švokštė vos gaudydama kvapą. Pakėlus moters akių vokus vyzdžiai į aplinką nereagavo, tik kurį laiką ji dar nevalingai judino kairę ranką.

„Net su medicina nieko bendro neturinčiam žmogui buvo labai panašu, kad ją ištikęs insultas. Greta mamos gulėjo net nepaliesti pietūs ir pavakariai, keliolika per visą dieną neišgertų tablečių, po pagalve – panaudotos sauskelnės... Palatos draugės minėjo, jog pusryčius ji dar mėgino valgyti, tačiau netrukus tarsi sustingo ir pasigirdo insultui būdingas kriokimas. Nuo ryto į aplinką ji daugiau taip ir nebereagavo. Mama tokios būklės gulėjo mažiausiai 5–7 valandas“, – pasakojo Eglė.

LRT.lt primena, kad pagal Sveikatos apsaugos ministro įsakymą, jeigu ligoninėje gydomą pacientą ištinka insultas, per vieną valandą nuo įtarimo turi būti pacientui atliktas galvos smegenų kompiuterinės tomografijos tyrimas, kiti įsakyme numatyti tyrimai ir pradėtas taikyti gydymas.

„Visur taip akcentuojama skubi insulto diagnostika ir gydymas, kai pirmos kelios valandos yra kritinės. Visgi peršasi nuomonė, kad ligoninė – nesaugiausia vieta, kurioje tik galima patirti insultą. Juk žmogui, sukniubusiam gatvėje, prekybos centre ar namuose, būtų skubiai iškviesta greitoji ir būtų skubiai ieškoma priežasčių“, – apmaudo neslėpė Eglė.

Po insulto mama nebeatsigavo

Pasak pašnekovės, tik jai primygtinai pareikalavus, puikias tokių ligų diagnostikos ir gydymo sąlygas turinčioje RPL pradėta ieškoti pacientės paralyžiaus priežasčių, atlikta galvos kompiuterinė tomografija. Eglės įtarimai pasitvirtino: jos mamai nustatytas išeminis insultas.

„Susidarė įspūdis, kad tik man atėjus ir pradėjus reikalauti gydymo Geriatrijos skyriaus personalas sukruto: buvo iškviestas neurologas, atlikta galvos kompiuterinė tomografija, net buvo sutrintos keliolika per visą dieną ant spintelės susikaupusių tablečių. Bet jau buvo per vėlu – birželio 22 d. mama užgeso jausdama didžiules kančias. Nors ir toliau sunkiai gaudė orą, jai kažkodėl net nebuvo suteikta dirbtinė plaučių ventiliacija, teįvestas silpnos srovės deguonis per nosį, pro kurią ji jau nekvėpavo“, – pasakojo Eglė.

Giminaičiai ketina kreiptis į teismą

Dėl šio incidento pacientės artimieji pateikė skundą Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijai prie SAM ir pačiai Respublikinei Panevėžio ligoninei. Pastarosios šeima prašo pradėti tarnybinį patikrinimą ir įvertinti, jų tikinimu, sisteminės pacientų nepriežiūros apraiškas Geriatrijos skyriuje. Gavę atsakymą iš gydymo įstaigos, artimieji taip pat planuoja kreiptis į Valstybinę akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnybą prie SAM, o Respublikinę Panevėžio ligoninę dėl tokio elgesio paduoti į teismą.

„Situacija su personalo vadyba, ligonių slauga ir elementaria pagarba žmogui šioje ligoninėje plačiai žinoma visoje Aukštaitijoje ir, mano supratimu, yra ne tik neetiška, bet ir nusikalstama. Bet kam, kam yra tekę pastaruoju metu tiesiogiai ar dėl artimųjų susidurti su šia gydymo įstaiga, akivaizdu, jog blogiausia situacija RPL yra būtent su slaugytojomis. Mano žiniomis, per COVID-19 pandemiją dauguma slaugytojų privaloma tvarka turėjo dirbti su COVOD-19 pacientais, tad nemaža jų dalis tiesiog išėjo iš darbo, o dabar juntamas didžiulis slaugytojų trūkumas. Vis dėlto ligoninės vadovybė problemą ignoruoja ir net pasibaigus karantinui bei gerokai sumažėjus COVID-19 pacientų skaičiui situacija negerėja.

Iš kitos pusės – negalima visko suversti vien pandemijai, kalba eina apie elementarią empatiją. Su jos stoka šioje įstaigoje vienaip ar kitaip yra susidūrę daugelis Panevėžio regiono šeimų“, – nusivylimo neslėpė Eglė.

Kartu panevėžiečių šeima nepabūgo prabilti ir apie kitą bėdą – jų tikinimu, ligoninėje atvirai klesti kyšininkavimas. Pasak jų, čia įprasta slaugytojoms mokėti „papildomą mokestį“, kad pacientas laiku gautų visus vaistus, būtų pakeistos sauskelnės ar būtų palydėtas į tualetą.

„Neslėpsiu, kyšį vienai slaugytojų davė ir mama – kitaip tai būtų buvusi tiesiog savižudybė. Tik keliasdešimties eurų vienai Geriatrijos skyriaus slaugytojų, matyt, nepakako, kad bent kartą per pusdienį į insulto ištiktą moterį kas nors būtų atkreipęs dėmesį“, – skausmą atvirai liejo Eglė.

Po pacientės mirties artimieji taip pat į RPL administraciją kreipėsi norėdami susipažinti su moters ligos istorija, tačiau gavę dokumentus panevėžiečiai tikino, kad medicinos dokumentuose nurodytos ne visos aplinkybės, o kai kurios jų visiškai neatitinka realybės.

„Kad Geriatrijos skyriuje mama nebuvo tinkamai rūpinamasi, skaudžiausiai patvirtina birželio 21 d. įrašas jos gydymo dienyne: neaišku, kada mamą ištiko insultas. Sveiku protu nesuvokiama, kaip toks įrašas gali būti įrašytas apie sunkaus, nuolatinės priežiūros reikalaujančio, savaitę šioje gydymo įstaigoje praleidusio ligonio priežiūrą. Tai juk RPL pripažinimas, kad pacientės būklė nebuvo sekama ir medikai paprasčiausiai nežino, kada mamą ištiko insultas, ir todėl negalėjo jo laiku ir tinkamai gydyti,“ – įtarimais dalijosi pacientės dukra.

Ligoninė dėl atvejo inicijavo tyrimą

Naujienų portalas LRT.lt dėl šios situacijos kreipėsi paaiškinimo į RPL administraciją, tačiau ligoninės direktorius Arvydas Skorupskas telefono ragelio nekėlė, o ligoninės komunikacijos specialistas Vytautas Riaubiškis paprašė klausimus atsiųsti raštu.

Ligoninės administracijos raštu pateiktoje pozicijoje nurodoma, kad RPL ligoninės kolektyvas labai apgailestauja dėl pacientės mirties.

„Suprantame velionės artimųjų skausmą dėl šios netekties ir nuoširdžiai juos užjaučiame. Kai yra sprendžiami žmogaus sveikatos ir gyvybės klausimai, o ypač artimųjų, visada tai labai jautru, skaudu, liūdna“, – rašoma ligoninės pateiktame atsakyme.

Anot V. Riaubiškio, minėta pacientė į RPL buvo paguldyta labai sunkios būklės dėl nepagydomai sunkios ligos ir lėtinių ligų komplikacijų, tad medikai padėti šiai pacientei jau buvo bejėgiai. Kai kuriais atvejais specifinis gydymas pacientams negali būti taikomas dėl kontraindikacijų dėl kitų susirgimų.

„Nesutinkame su velionės giminių pateikta subjektyvia nuomone. Suprantame jų skausmą, tačiau artimųjų netekę giminės kartais būna ir ne visai objektyvūs.

RPL administracija yra gavusi artimųjų skundą dėl atvejo, kuriuo šiuo metu domisi žiniasklaidos atstovai. Suprasdama, kad kiekvienas toks ar panašus atvejis yra labai svarbus visiems – pacientams, jų artimiesiems, visuomenei, ligoninei, ligoninės administracija nedelsdama inicijavo Vidaus kontrolės ir audito skyriaus tyrimą, siekdama neatidėliotinai ir visapusiškai ištirti atvejį ir pateikti išsamias išvadas“, – nurodė ligoninės komunikacijos specialistas.

Atsakydama į klausimą dėl bendrosios praktikos slaugytojų trūkumo, RPL administracija atkreipė dėmesį, kad ši problema yra „visos šalies gydymo įstaigų problema ir rūpestis, nes, turbūt, nerasime šalyje nė vienos gydymo įstaigos, kuri šiuo metu nesusidurtų su panašia problema“.

Daugiau atvejo detalių ligoninė neatskleidžia vadovaudamasi Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymu. Jame nustatyta, kad visa informacija apie paciento buvimą sveikatos priežiūros įstaigoje, gydymą, sveikatos būklę, diagnozę, prognozes ir gydymą, taip pat visa kita asmeninio pobūdžio informacija apie pacientą turi būti laikoma konfidencialia ir po paciento mirties.

„Kaip minėjome, šiuo metu baigiamas atlikti vidaus medicininis auditas, jo išvados bus pateiktos velionės dukrai ir kitoms kompetentingoms institucijoms, kurios nagrinės šį atvejį įstatymų nustatyta tvarka ir priims sprendimą šiuo klausimu. Tikime šių institucijų darbo objektyvumu ir nešališkumu ir, gerbdami velionės artimuosius, kol nebus paskelbtas šių kompetentingų institucijų sprendimas, situacijos nekomentuosime.

RPL administracija ir ligoninės kolektyvas deda daug pastangų, kad mūsų gydymo įstaiga dirbtų sklandžiai, efektyviai ir atlieptų visus pagrįstus pacientų ir jų artimųjų lūkesčius. Dar kartą užjaučiame artimuosius dėl pacientės mirties ir kviečiame palaukti, kol įstatymų nustatyta tvarka kompetentingos institucijos priims neskundžiamą sprendimą dėl šio atvejo“, – pabrėžiama RPL administracijos raštu pateiktame atsakyme.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt