Sveikata

2021.07.10 12:55

Kaip trys rašymo tipai gali pagerinti savivoką ir psichinę sveikatą

LRT.lt2021.07.10 12:55

Ernestas Hemingway`jus yra pasakęs, kad rašytojai turėtų „tiesiai ir aiškiai rašyti apie tai, kas skauda“. Nors E. Hemingway`jus tuo metu galėjo to ir nežinoti, neseniai atlikti tyrimai parodė, kad rašymas apie tai, kas skauda, gali padėti pagerinti psichinę sveikatą.  

Daugiau kaip 200 tyrimų rodo teigiamą rašymo poveikį psichinei sveikatai. Tačiau net ir stebėdami psichologinę rašymo naudą daugeliui žmonių, mokslininkai iki galo nesutaria, kodėl ar kaip rašymas padeda.

Viena teorija teigia, kad emocijų slėpimas gali sukelti psichologinių problemų, todėl suprantama, kad rašymas gali pagerinti psichinę sveikatą, nes siūlo saugų, konfidencialų ir nemokamą būdą atskleisti užslėptas emocijas.

Tačiau naujausi tyrimai rodo, kad pagrindinė pagerėjusios psichinės sveikatos priežastis gali būti ne vien emocijų atskleidimas, bet ir savivokos pokyčiai.

Iš esmės savivoka yra gebėjimas nukreipti dėmesį į save. Labiau analizuodami savo vidų, galime geriau suvokti savo bruožus, elgesį, jausmus, įsitikinimus, vertybes ir motyvaciją.

Tyrimai rodo, kad savivoka gali būti naudinga keliais aspektais. Ji gali sustiprinti mūsų pasitikėjimą savimi ir paskatinti labiau priimti kitus. Ji gali paskatinti pasitenkinimą darbu ir padėti tapti efektyvesniais lyderiais. Ji taip pat gali padėti mums geriau kontroliuoti save ir priimti geresnius, mūsų ilgalaikius tikslus atitinkančius sprendimus.

Savivoka yra visas spektras savybių, kurias, įgiję tam tikros praktikos, galime tobulinti. Rašymas gali būti ypač naudingas gerinant savimonę, nes juo galima užsiimti kasdien. Perskaitę tai, ką parašėme, galime geriau suprasti savo mintis, jausmus, elgesį ir įsitikinimus.

Pateikiame tris rašymo tipus, kurie gali padėti pagerinti savivoką, o tuo pačiu ir psichinę sveikatą.

Ekspresyvus rašymas

Ekspresyvus rašymas dažnai naudojamas terapijoje, kuomet žmonių prašoma aprašyti savo mintis ir jausmus, susijusius su įtampą sukėlusiu gyvenimo įvykiu. Tokio pobūdžio rašymu siekiama padėti emociškai apdoroti sudėtingas situacijas.

Tyrimai rodo, kad ekspresyvus rašymas gali sustiprinti savivoką, tuo pačiu padėdamas atsikratyti depresijos simptomų, nerimastingų minčių ir suvokiamo streso.

Refleksyvus rašymas

Refleksyvus rašymas dažnai praktikuojamas profesinėje aplinkoje kaip būdas padėti slaugytojams, gydytojams, mokytojams, psichologams ir socialiniams darbuotojams efektyviau dirbti. Refleksyvaus rašymo tikslas yra suteikti mokytis ir tobulėti siekiantiems žmonėms galimybę aiškiai įvertinti savo įsitikinimus ir veiksmus.

Refleksyviai rašantis žmogus yra priverstas užduoti sau klausimus, būti atviras, smalsus ir analitiškas. Mokymasis iš savo praeities, iš bendravimo gali pagilinti savivoką. Be to, refleksyvus rašymas gali pagerinti profesinius ir asmeninius santykius, taip pat darbo rezultatus, kurie yra pagrindiniai geros psichinės sveikatos rodikliai.

Kūrybinis rašymas

Eilėraščiai, apsakymai, novelės ir romanai yra laikomi kūrybinio rašymo formomis. Paprastai kūrybiniame rašyme pasitelkiama vaizduotė ir atmintis arba vaizduotė vietoje atminties, o prasmei perteikti naudojamos meninės raiškos priemonės, pavyzdžiui, ironija, metaforos ir pan.

Kūrybinis rašymas yra unikalus būdas analizuoti mintis, jausmus, idėjas ir įsitikinimus. Pavyzdžiui, galite parašyti mokslinės fantastikos romaną, kuris atspindėtų jūsų susirūpinimą klimato kaita, arba pasakojimą vaikams, kuriame perteikiamos jūsų mintys apie draugystę. Siekdami personifikuoti savo nemigą, galite iš pelėdos žiūros kampo parašyti eilėraštį.

Kūrybiškas rašymas apie sudėtingas situacijas, kaip antai sielvartą, gali tapti būdu pranešti kitiems tai, kas, jūsų manymu, yra per daug sudėtinga pasakyti tiesiogiai.

Kūrybinis rašymas skatina žmones parinkti žodžius, metaforas ir vaizdus taip, kad skaitytojas atkreiptų dėmesį į tai, ką jie nori pasakyti. Toks kūrybingas sprendimų priėmimas gali padidinti savivoką ir savigarbą, taip pat pagerinti psichinę sveikatą.

Rašymas savęs suvokimui

Savivoka yra pagrindinė geros psichinės sveikatos prielaida, o rašymas yra puikus būdas ją pagerinti.

Skirkite šiek tiek laiko užrašyti savo jausmus, pavyzdžiui, susijusius su kokiu nors įtampą sukėlusiu įvykiu, nutikusiu pandemijos metu? Arba permąstykite sunkumus, su kuriais praėjusiais metais susidūrėte darbe, ir apsvarstykite, ko iš jų išmokote?

Jei norite sukurti šį tą kūrybiškesnio, pabandykite atsakyti į šiuos klausimus ir parašyti eilėraštį ar apsakymą.

Pagalvokite, kaip jūsų namai atspindi jūsų dabartinę būseną. Ar jūsų virtuvės spintelėse yra miltų? Gal įsigijote naujų daiktų ar augintinių, kurie atbaidytų vienatvę ar išblaškytų nuobodulį? Kas iš to, ką matote per savo langą, geriausiai atskleidžia dabartinę istorinę akimirką?

Kiekvienas iš šių klausimų suteikia galimybę apmąstyti praėjusius metus, užduoti sau svarbius klausimus ir kūrybiškai mąstyti. Skyrę tam vos 15 minučių, įgysite galimybę geriau suvokti save, o tai gali padėti pagerinti jūsų psichinę sveikatą.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt