Sveikata

2021.02.17 20:58

30-metį švenčianti „Jaunimo linija“ aktuali ir šiuo metu: pandemija išryškino visuomenėje esančias problemas

Vytautas Markevičius, Rūta Kupetytė, LRT RADIJO laida „Ryto garsai“, LRT.lt2021.02.17 20:58

„Jaunimo linijos“ vadovė Greta Laukaitienė LRT RADIJUI sako, kad išryškėjo problemos, kurios šios pandemijos akivaizdoje paūmėjo. „Tai ir nerimas, depresija, įvairios ūmios būsenos. Priklausomybės kamuoja žmones, ypač alkoholis. O taip pat savęs žalojimas, savižudybės rizika“, – sako ji.

Antradienį „Jaunimo linijai“ sukako 30 metų. Tai buvo viena pirmųjų nevyriausybinių organizacijų, įkurtų nepriklausomoje Lietuvoje.


„Jaunimo linijos“ steigėja psichologė psichoterapeutė Kristina Ona Polukordienė sako sunkiai galinti išvardinti visas priežastis, dėl kurių buvo pasiryžta kurti tokią pagalbos liniją jaunimui. „Kartais galima pagalvoti, kad viską lėmė ir atsitiktinumas, tačiau, kaip žinia, atsitiktinumų nėra.

Kartą koridoriuje radau numestą lapelį. Tai buvo maža skrajutė, skelbianti, kad Amerikoje yra tokia „Teen Line“ paauglių linija. Pakėliau tą lapelį, paskaičiau ir pagalvojau, o kodėl to negalėtų būti čia, Lietuvoje?“ – sako savanoriškos pagalbos linijos jaunimui steigėja.

Pasak jos, jau buvo susibūrusi bendruomenė, tam tikras klubas, ta parodyta skrajutė ir pati idėja labai sudomino visus ten buvusius narius. „Tai ir paskatino mus kurti tokią liniją Lietuvoje – savanorišką emocinės paramos tarnybą, kuri ir vardą turi – „Jaunimo linija“, – pasakoja K. O. Polukordienė. – Emocinės pagalbos poreikis buvo labai didelis.“

Tai, kad tas poreikis buvo ir niekur nedingo ir po 30 metų, rodo faktas, kad tokia linija turi savo vartotoją, tvirtina pašnekovė. Kristina primena, kad tokios linijos vienas pagrindinių tikslų yra išklausyti, padėti ir tokiu būdu užkirsti kelią savižudybei.

„Yra žmonės, kuriems reikia paramos, pagalbos, pakalbėti, išsikalbėti apie tai, kas juos slegia. Aš jau nekalbu ir apie tokį bendrą ir itin svarbų visų emocinės pagalbos tarnybų tikslą – savižudybių prevenciją. Būtent galimybė išsikalbėti apie tai, kas slegia žmogų yra labai svarbi. Ji mažina savižudybės riziką“, – tikina „Jaunimo linijos“ steigėja.

Kaip teigia K. O. Polukordienė, ji labai džiaugiasi, kad ta pirminė idėja buvo tvari – savanorystės, pagalbos kitiems žmonėms idėja. Idėja įkurti savanorišką, dabar vadinamą psichologinės, emocinės paramos pagalbos, tarnybą nebuvo nauja pasaulyje prieš tuos 30 metų.

„Pirmoji telefoninė pagalbos linija buvo įsteigta dar 1953 m., – į istorinę statistiką žvelgia pašnekovė. – Tačiau tai buvo nauja Lietuvai. Tai viena pirmųjų savanoriškų iniciatyvų. O tai, manau, buvo labai svarbu.“

K. O. Polukordienė patvirtina, kad linijos įkūrimo data, vasario 16-oji, buvo pasirinkta tikslingai. „Tuomet buvo labai įtempta politinė situacija, sausio įvykiai. Ta 1991-ųjų pradžia buvo labai sudėtinga. Džiaugiuosi, kad „Jaunimo linija“ tuo metu pradėjo gimti, – pasakoja ji. – Kuomet buvo svarstoma, kuri diena turėtų būti įkūrimo diena, tai visi vienbalsiai nusprendėme, kad tai turi būti vasario 16-oji, kaip Valstybės atkūrimo diena.“

Santvarkos pasikeitimas, anot pašnekovės, paveikė ne tik jaunimą, bet ir visą visuomenę. „Perėjimas iš vienos santvarkos į kitą yra labai sudėtingas procesas visai visuomenei, ne tik jaunimui. Prisitaikyti prie naujų atsivėrusių galimybių, prie atsivėrusios laisvės, buvo didžiulis iššūkis. Tai buvo ir šviesus, ir tamsus metas“, – sako K. O. Polukordienė.

Pasak psichologės, šiuo metu didžiausias iššūkis visuomenei yra koronaviruso pandemija. „Tai ir iššūkis, ir didžiulis pokytis. Karantinas. Man atrodo, kad apie jį kalbama daugiau, nei apie patį virusą, – pastebi ji. – O virusas susijęs su daug rizikų: su mirtimi, su netektimis. Dabar yra iššūkis pergyventi šį laikotarpį, prisitaikant prie šitos duotybės.“

Dabartinė „Jaunimo linijos“ vadovė Greta Laukaitienė pastebi, kad dėl psichologinės ir emocinės pagalbos šalyje kasmet mažėja savižudybių. Kita džiugi žinia, anot jos, yra ta, kad žmonės vis labiau atsikrato stigmos, kad prašyti pagalbos yra silpna ir žema.

Dažniausiai į „Jaunimo liniją“ skambina 20–40 metų amžiaus žmonės. „Į mūsų liniją gali skambinti bet kokio amžiaus žmogus, jei tik jam reikia pagalbos. Paaugliai ir jaunimas iki 20 metų dažniausiai kreipiasi į mus internetiniais pokalbiais, taip vadinamu „chatu“, – sako G. Laukaitienė. – „Chato“ paslaugą pradėjome teigti 2016-ųjų pabaigoje. Pastebime, kad jaunimui susirašinėjimas yra priimtinesnis būdas bendrauti.“

„Jaunimo linijos“ vadovė tikina, kad šiuo pandemijos metu yra sulaukiama daugybės skambučių, kurie byloja apie emocines problemas, sukeltas būtent koronaviruso pandemijos.

„Didžioji dalis pokalbių šiuo metu yra sudėtingi, konsultacinio pobūdžio. Išryškėjo problemos, kurios šios pandemijos akivaizdoje paūmėjo. Tai ir nerimas, depresija, įvairios ūmios būsenos. Priklausomybės kamuoja žmones, ypač alkoholis. O taip pat savęs žalojimas, savižudybės rizika. Tai tokios nerimą keliančios tendencijos yra stebimos“, – sako G. Laukaitienė.

„Jaunimo linija“ savo skyrius turi Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Skuode. Gyventojai emocinės ar psichologinės pagalbos gali kreiptis iš bet kurios vietos telefonu arba internetu.

Viso pokalbio su pašnekovėmis klausykitės radijo įraše.


Parengė Vismantas Žuklevičius.

Psichologinė pagalba

Psichologinės pagalbos tarnyba
Kontaktai
Emocinė parama teikiama jaunimui
Budi savanoriai konsultantai
Kasdien Visą parą
I-VI 18:00 - 22:00
Atsako per 2 darbo dienas
Emocinė parama teikiama vaikams, paaugliams
Budi savanoriai konsultantai, profesionalai
Kasdien 11:00 - 23:00
I-V 18:00 - 21:00
Atsako per 2-3 darbo dienas
Pagalba teikiama suaugsiems
Pagalbą teikia savanoriai ir psichikos sveikatos specialistai
Kasdien Visą parą
Atsako per 3 darbo dienas
Atsako per 3 darbo dienas
Pagalba teikiama moterims ir merginoms
Pagalbą teikia: savanoriai ir psichikos sveikatos profesionalai
Kasdien Visą parą
Atsako per 3 darbo dienas
Emocinę paramą teikia: savanoriai moksleiviai (Rusų kalba paaugliams ir jaunimui)
II-VI 16:00 - 20:00
(išskyrus švenčių dienas)
Jeigu ieškote skubios psichologinės pagalbos, kviečiame kreiptis į specialistą jo budėjimo laiku. Konsultacijos teikiamos per Skype arba atvykus į Krizių įveikimo centrą (Antakalnio g. 97, Vilnius).
Pirminė konsultacija nemokama, be išankstinės registracijos, amžiaus apribojimų nėra.
I-V 16:00 - 20:00
VI 12:00 - 16:00
(išskyrus švenčių dienas)
Konsultuoja krizių įveikimo specialistai. Gali atvykti į vietą sutartu metu bei konsultuoti nuotoliniu būdu.
Pirminė konsultacija nemokama, be išankstinės registracijos, amžiaus apribojimų nėra.
I-VII 8:00 - 20:00
Psichologinės konsultacijos
Internetu emigrantams Pagalbą teikia profesionalūs psichologai.
Atsako per 2 darbo dienas
Pagalba nusižudžiusių artimiesiems
Pagalba teikiama nusižudžiusiųjų artimiesiems. Savitarpio pagalbos grupė, dažniausiai užduodami klausimai, literatūra ir kita naudinga informacija puslapyje artimiems.lt
Atsako per 2-3 darbo dienas
Skambučiai visais šiais numeriais yra nemokami. Skambučius apmoka LR Socialinės apsaugos ministerija.
Skubi psichologinė ar psichinė pagalba psichikos sveikatos centre visada suteikiama be eilės