Sveikata

2020.10.24 08:45

Mokslininkai įrodė, kad karšta vonia arba sauna sumažina insulto riziką

LRT.lt2020.10.24 08:45

Reguliariai karštoje vonioje ar saunoje besiprausiantys žmonės galimai sumažina širdies problemų tikimybę. Tačiau turintiems žemą kraujo spaudimą reikėtų pasisaugoti. Gulėjimas vonioje ar kaitinimasis saunoje gali būti puikus būdas atsipalaiduoti. Kaip rodo net keletas tyrimų, reguliariai praktikuojamas šis įprotis gali padėti sumažinti infarkto ar insulto tikimybę, rašo Harvardo medicinos mokyklos paskelbtame pranešime.

„Dėl aukštos temperatūros karštoje vonioje ar saunoje išsiplečia kraujagyslės, todėl nukrenta kraujospūdis“, – sako Harvardo medicinos mokyklos profesorius Dr. Adolfas Hutteris. Kraujo, kurį perpumpuoja širdis, tūris taip pat padidėja, ypač karštoje vonioje. Taip atsitinka dėl vandens slėgio, kuris padidina širdies darbo krūvį, aiškina profesorius.

Japoniška vonia

Neseniai Japonijoje, kur maudymasis vonioje giliai įleidęs šaknis į šalies kultūrą, atlikto tyrimo metu beveik 20 metų buvo stebimi daugiau kaip 30 tūkst. žmonių. Tyrimo pradžioje dalyviai atsakė į klausimus apie bendrą sveikatos būklę ir maudymosi įpročius, įskaitant ir pageidaujamą vandens temperatūrą (drungnas, šiltas ar karštas). Mokslininkai juos suskirstė į tris grupes pagal maudymosi vonioje dažnumą: du ar mažiau kartų per savaitę, trys ar keturi kartai per savaitę ir kasdien ar beveik kasdien. Apie 72 proc. teigė, kad vonioje maudosi beveik kasdien.

Lyginant su tais žmonėmis, kurie maudėsi rečiau nei du kartus per savaitę, tiems, kurie maudėsi beveik kasdien, širdies ir kraujagyslių ligų rizika sumažėjo 28 proc., o insulto – 26 proc. Tokie rezultatai gauti po to, kai mokslininkai pakoregavo išvadas dėl kitų širdies veiklai įtakos turinčių veiksnių, tokių kaip dieta, mankšta ar rūkymo įpročiai. Vandens temperatūra vonioje (kuri Japonijoje paprastai yra nuo 40° iki 42° C) įtakos išvadoms neturėjo. Tyrimas pasirodė žurnalo „Heart“ 2020 m. gegužės numeryje.

Suomiška sauna

Suomių kaitinimosi saunoje tradicija gyvuoja jau tūkstančius metų. Vidutiniškai suomiai saunose prausiasi du ar tris kartus per savaitę, išbūdami medžiu išklotose karšto, sauso oro patalpose iki 20 minučių. 2018 m. žurnale „Mayo Clinic Proceedings“ grupelė Suomijos mokslininkų paskelbė kaitinimosi saunoje naudos sveikatai apžvalgą. Keli tyrimai susieja dažną lankymąsi saunoje (keturis ar septynis kartus per savaitę) su sumažėjusiu kraujospūdžiu, mažesne širdies ir kraujagyslių ligų, įskaitant staigų širdies infarktą ir insultą, rizika. Anot tyrimo autorių, tokią naudą gali sąlygoti pagerėjusi kraujagyslių funkcija, sumažėjęs cholesterolio kiekis ir mažesnė įvairių uždegimų tikimybė dažnai saunose besilankantiems asmenims. Bet taip pat gali būti, kad atsipalaidavimas saunoje – jau nekalbant apie gyvenimo būdą, leidžiantį dažnai kaitintis pirtyje – gali padėti paaiškinti su širdies būkle susijusius tyrimo rezultatus.

Visgi nepersistenkite. Atrodo, kad ir saunos, ir karštos vonios (ar kubilai) yra pakankamai saugios žmonėms, sergantiems širdies ligomis ir net lengvu širdies nepakankamumu. Tačiau žmonės, kuriems pasireiškia nestabilūs krūtinės skausmai (krūtinės angina), prastai kontroliuojamas aukštas kraujospūdis ar kitos rimtos širdies problemos, turėtų šių malonumų vengti.

„70 metų sulaukę ir vyresni žmonės, kurių kraujospūdis žemas, taip pat turėtų būti ypač atsargūs“, – sako Dr. A. Hutteris. Jei vonioje ar kubile vanduo yra per karštas, kraujospūdis gali nukristi per žemai, todėl gali imti svaigti galva, aiškina jis. Žemu kraujospūdžiu jis vadina maždaug 110 mm Hg ar mažesnį sistolinį kraujo spaudimą (pirmąjį skaičių). „Vandens temperatūra nuo 38° iki 40° C yra tinkama. Įlipkite lėtai, kad jūsų kūnas galėtų palaipsniui prisitaikyti“, – pataria jis.

Temperatūra suomiškoje saunoje paprastai siekia apie 80° C. Būkite ne ilgiau kaip 15–20 minučių, o jei turite žemą kraujospūdį, dar trumpiau. Jei pasidaro nemaloniai karšta ar ima svaigti galva, pasėdėkite kur nors, išėję iš saunos. Atvėsti taip pat verta palaipsniui – jei lauke šalta, neikite iš karto pro duris. Po pirties išgerkite keletą stiklinių vandens, kad atstatytumėte prakaituojant prarastus skysčius.