Sportas

2021.01.02 09:59

Dakaro ralis prasideda – varžybų įdomybės, trasos ypatumai ir rekordinis lietuvių skaičius

LRT.lt2021.01.02 09:59

Šį savaitgalį Saudo Arabijoje prasideda visus metus lauktas automobilių sporto mėgėjų renginys – Dakaro ralis. Prie starto linijos laukia net 7 ekipažai iš Lietuvos, o tai – rekordinis kada nors šiame dykumų maratone dalyvavusių atstovų iš mūsų šalies skaičius.

Dakaro ralio varžybos prasideda nuo vadinamosios įžanginės dalies – prologo. Tai vos 11 km varžybų atkarpa, po kurios paaiškės dalyvių starto pozicijos. Šių metų ralis baigsis sausio 15-ąją. Iš viso dalyvių laukia 12 etapų.

Portalas LRT.lt, prieš visa galva pasineriant į Dakaro ralio aistrų sūkurį, pristato įdomiausius šių metų varžybų akcentus bei pristato varžybose dalyvausiančių lietuvių ekipažus.

Varžybų lokacija ir COVID-19 grėsmė

Po varžybų debiuto Saudo Arabijoje organizatorių planuose buvo sumanymas 2021 m. ralio varžybų geografiją išplėsti ir į aplinkines valstybes, tačiau dėl kilusios pasaulinės pandemijos ir atsiradusių kelionių apribojimų nuspręsta apsiriboti tik Saudo Arabija.

Tiesa, Dakaro ralio varžybų išvakarėse naujos koronaviruso atmainos plitimas Didžiojoje Britanijoje privertė Saudo Arabijos valdžią uždaryti šalies sienas. Toks sprendimas likus mažiau nei dviem savaitėms iki varžybų starto pasėjo nežinią tarp ralio dalyvių.

Sprendimas buvo rastas organizatoriams susitarus su Saudo Arabijos valdžia dėl varžybų dalyvių atskridimo į šalį užsakomaisiais reisais. Prieš juos kiekvienas iš asmenų turėjo pasidaryti COVID-19 testą. Po vieno iš tokių testų paaiškėjo, kad lietuvio Ginto Petraus šturmanas Povilas Valaitis į varžybų vietą atvykti negalės.

Šių metų Dakaro ralio trasa

Po sausio 2-ąją įvyksiančio prologo jau kitą ralio dieną varžybų dalyviai startuos pirmajame etape, kurio startas prasidės nuo antrojo pagal dydį Saudo Arabijos miesto Džidos ir tęsis iki Bišos.

Pirmasis etapas (sausio 3 d): nuo Džidos iki Bišos

Pirmasis etapas tęsis 622 km, iš kurių 277 km sudarys greičio ruožai. Dakaro ralio organizatoriai tvirtina, kad šiame etape laukia nemažai akemenuotos trasos dangos, todėl dalyviai privalės neprarasti budrumo, norėdami išsaugoti savo techniką.

Antrasis etapas (sausio 4 d): nuo Bišos iki Vadi ad Davasiro

685 km ilgio etapas, iš kurių net 457 km – greičio ruožai. Šiame etape dalyvių lauks smėlynai, o 30 km tęsis geltono smėlio kopos. Geltona spalva dominuos varžybų dalyvių matymo lauke.

Trečiasis etapas (sausio 5 d.): nuo Vadi ad Davasiro iki Vadi ad Davasiro

Trečiasis etapas taps įsuks lenktynių dalyvius į kilpą, kurios ilgis – 630 km. Greičio ruožai čia tęsis 403 km. Šiame etape organizatoriai pažada daug kopų, kurias paįvarins ir greitos trasos atkarpos. Šis etapas greitai važiuojantiems Dakaro asams padės įtvirtinti savo pranašumą.

Ketvirtasis etapas (sausio 6 d.): nuo Vadi ad Davasiro iki Rijado

Šio etapo ilgis – 813 km, iš kurių greičio ruožai sudarys 337 km. Ketvirtasis etapas bus ilgiausias, kurį dalyviams teks įveikti šių metų Dakaro ralyje, tačiau greičio ruožo ilgis, anot organizatorių, leis varžybų dalyviams mėgautis vairavimu. Tiesa, vingiuotoje trasoje kiekviena klaida gali kainuoti labai brangiai.

Penktasis etapas (sausio 7 d.): nuo Rijado iki Buraidos

Penktasis etapas išsitęs iki 625 km ilgio, o greičio ruožai sudarys 419 km atkarpą. Šiame etape organizatorių teigimu lenktynininkai turės būti kantrūs, nes varžybų dalyviai sunkioje trasos atkarpoje sudegins nemažai nervų. Dalyvių išvystomą greitį čia mažins kelyje sutiktos kopos bei akmenų nestokojančios trasos atkarpos.

Šeštasis etapas (sausio 8 d.): nuo Buraidos iki Hailo

Kelias nuo Buraidos iki Hailos tęsis 655 km, o greičio ruožais sudarys net 485 km. Iki Hailos lenktynininkų laukia lygus ir smėlėtas kelias. Varžybų dalyvių dalyvių laukia nemažai kopų, tad teks demonstruoti visą meistriškumą norint jas įveikti. Šis etapas žada tapti didžiausiu iššūkiu motociklininkams.

Sausio 9-oji – poilsio diena Dakaro ralyje

Septintasis etapas (sausio 10 d.): nuo Hailo iki Sakakos

Tai maratoniniu vadinamas etapas, kurio ilgis – 737 km, o greičio ruožai drieksis 471 km. Etapas prasidės baime keliančiais kalnų smėlynais ir tęsis beveik 100 km nepertraukiama lenktynių atkarpa. Lenktynininkai turės patausoti savo techniką – šiame etape galį grėsti ir variklių perkaitimas. Trasoje laukia akmenuota danga, greitų ir vingiuotų posūkių ruožų kokteilis. Finišavę lenktynininkai turės patys rūpints savo technika, nes bus atskirai nuo mechanikų.

Aštuntasis etapas (sausio 11 d.): nuo Sakakos iki Neomo

Iš viso šiame etape lenktynininkai nuvažiuos 709 km, iš kurių greičio ruožai sudarys 375 km. Antrąją maratono dieną geriausiai išnaudos tie, kurie buvo atsargesni vakarykščiame išbandyme. Organizatorių teigimu, šiame etape bus geriausia galimybė pasigrožėti Saudo Arabijos kraštovaizdžiu, aišku, jeigu apskritai bus laiko pakelti akis nuo kelio knygos.

Devintasis etapas (sausio 12 d.): nuo Neomo ir Neomo

Dar vienas kilpinis etapas, kurio ilgis – 579 km (greičio ruožų ilgis – 465 km). Varžybų dalyviai etapą pradės Raudonosios jūros pakrante, kuria teks važiuoti nemažą etapo trasos dalį. Vėliau teks keliauti per smėlingas vietoves, kuriose pedalo iki galo neleis nuspausti itin klampus smėlis. Tai bus vienas sudėtingiausių šių metų varžybų etapų.

Dešimtasis etapas (sausio 13 d.): nuo Neomo iki Al Ulos

579 km ilgio etapas, kurį sudaro 465 km ilgio greičio ruožų atkarpa. Kalnuotos vietoves dominuos didžiojoje šio etapo dalyje, o nuo vaizdų lenktynininkams užgniauš kvapą. Šiame etape geriausiai pasirodys tie ekipažai, kurie turės geriausius šturmanus varžybose, nes pasiklysti tikrai bus kur.

Vienuoliktasis etapas (sausio 14 d.): nuo Al Ulos iki Janbu

Priešpaskutinio Dakaro ralio etapo ilgis – 557 km (greičio ruožai sudaro 511 km). Vienuoliktajame etape lenktynininkai važiuos ilgiausiu varžybų greičio ruožu, todėl turės itin pasistengti, norėdami išlaikyti turimas pozicijas. Į šį etapą po kelių dienų pertraukos sugrįš ir smėlio kopos, kurios padės dar labiau atsikirti geriausiuosius nuo likusių.

Dvyliktasis etapas (sausio 15 d.): nuo Janbu iki Džidos

452 km ilgio paskutinis varžybų etapas, su 225 km ilgio greičio ruožu, nebūtinai bus lengviausias šių metų Dakaro ralyje. Čia laukia kopų grandinės, kur nesunku užstrigti, o tokiu būdu varžybų pabaiga gali tapti pragariška. Finišas dalyvių laukia Raudonosios jūros pakrante, o vaizdai Dakaro ralio veteranams gali priminti ir senosios trasos Senegale finišo vaizdus.

Lietuviai šių metų Dakaro ralyje

2021-ųjų Dakaro ralyje startuos net 7 ekipažai iš Lietuvos, o tai – rekordinis kada nors Lietuvai dykumų ralio maratone atstovavusių dalyvių skaičius.

Portalas LRT.lt siūlo susipažinti su visais šių metų dalyviais iš mūsų šalies.

Benediktas Vanagas ir Felipe Palmeiro „Inbank Toyota Gazoo Racing Baltics“ (automobilių klasė)

Aukštai kokybės kartelę keliantis Benediktas Vanagas jau devintąjį iš eilės Dakaro ralį pasitinka su naujausiu „Toyota Gazoo Racing Hillux“ modeliu ir dalinai gamyklinės komandos vardu.

Toks statusas lenktynininkui ir antrus metu kartu su juo startuosiančiam šturmanui iš Portugalijos Felipe Palmeiro būtent ir leido naudotis naujausiomis „Toyota Gazoo Racing“ technologijomis.

B. Vanagas dar prieš būsimą startą Dakaro ralyje viešai įvardino, kad jo tikslas – patekti į pirmąjį vairuotojų įskaitos dešimtuką.

Arti tokio tikslo lenktynininkas buvo 2019 m. Peru vykusiose varžybose, kai iki dešimtos vietos trūko vos 5 sekundžių.

Praėjusiais metais B. Vanagas kartu su F. Palmeiro iki septintojo etapo bendroje įskaitoje važiavo 10-ti, tačiau po nesėkmingo septinto etapo krito iki 20-os pozicijos ir iki varžybų finišo sugebėjo vėl palypėti iki 15-os vietos.

Antanas Juknevičius ir Darius Vaičiulis „Kreda“ (automobilių klasė)

Dakaro ralio legendos statusą turintis ir nuo 2003-ųjų smėlynuose besivaržantis Antanas Juknevičius ruošiasi jau 12-am tokiam karjeros išbandymui.

Nuo 2017 m. A. Juknevičius turi nepakeičiamą ralio kompanioną – šturmaną Darių Vaičiulį. Kartu su šiuo porininku A. Juknevičius 2018 m. iškovojo tuo metu rekordinę lietuvių vietą varžybose – 12-ąją.

Praėjusių metų ralyje „Kreda“ komanda galutinėje dalyvių įskaitoje užėmė 20-ąją vietą.

Lietuvos važiavimo smėlynais specialistu vadinamam A. Juknevičiui praėjusių metų varžybų debiutas paliko dvejopą įspūdį – nors Saudo Arabijos kopos turi potencialo, organizatorių parinktos trasos danga neretai atsimušdavo į erzinančius aštrius akmenis.

Vaidotas Žala ir Paolo Fiuza „Agrorodeo“ (automobilių klasė)

Šeštajam Dakaro raliui iš eilės ruošiasi vienas geriausių mūsų šalies ralio lenktynininkų Vaidotas Žala. Tiesa, skirtingai nei ankstesniais metais, 33-ejų metų vyras Dakaro ralyje startuos su nauju šturmanu.

Jeigu anksčiau V. Žalos porininku būdavo Saulius Jurgelėnas, šįkart V. Žala startuos su portugalu Paolo Fiuza, kuris praėjusių metų ralyje užėmė trečiąją vietą su prancūzu Stephane`u Peterhanseliu.

S. Jurgelėnas artėjančiame Dakaro ralyje negalėjo dalyvauti po to, kai jam buvo diagnozuotas stuburo kaulų susiaurėjimas.

Naujasis V. Žalos šturmanas Dakaro ralyje dalyvauja nuo 2006 m., o į galutiį dešimtuką su porininkais iš viso yra patekęs penkis kartus.

Dakaro ralyje kojas gerokai apšilęs V. Žala žino, ką reiškia užkopti ant aukščiausios pakylos laiptelio. 2020 m. Dakaro ralio pirmąjį etapą lietuvis pažymėjo finišuodamas pirmoje vietoje.

Prožektorių šviesas ir staigiai išaugusį populiarumą pakeitė nauja realybė – „Agrorodeo“ ekipažas iškovotų pozicijų neišlaikė, o paskutiniame etape po patirto gedimo ir ilgai lauktos pagalbos finišavo paskutiniai, 62-ti, bei galutinėje įskaitoje nukrito iš 15 į 26-ąją poziciją.

Varžybose lietuvio ir portugalo duetas startuos su MINI automobiliu, su kurio „Agrorodeo“ ekipažas varžėsi praėjusiais metais.

Edvinas Juškauskas ir Aisvydas Paliukėnas „Heston Airlines Team Pitlane“ (automobilių klasė)

Su Benedikto Vanago komandos vėliava antrus metus iš eilės startuos du „vanagiukai“ – Edvinas Juškauskas ir Aisvydas Paliukėnas.

Praėjusiais metais Dakaro ralyje debiutavusiam E. Juškausko pilotuojamui ekipažui pirmas blynas prisvilo – 6-ame varžybų etape automobilis užsidegė .

Nors po šio incidento technika buvo sutaisyta, o E. Juškauskas ir A. Paliukėnas kurį laiką dalyvavo simbolinėje „Dakar Experience“ programoje, kurios rezultatai nėra įtraukti į bendrąją įskaitą, aštuntajame etape debiutantų pasirodymas 2020 m. varžybose buvo baigtas.

Į naują išbandymą Saudo Arabijoje E. Juškauskas ir A. Paliukėnas leisis su „tituluotu“ bolidu. Antrajame Dakaro ralyje E. Juškauskas pilotuos Benedikto Vanago „Black Hawk V“ bolidą, su kuriuo jis 2019 m. užėmė rekordinę lietuvių poziciją varžybose – 11-ąją.

Prieš startą šių metų ralyje E. Juškauskas nurodė ir tikslą, kurį nori užfiksuoti varžybose 2021 m. – patekti tarp 25 geriausių lenktynininkų bendroje įskaitoje.

Gintas Petrus ir Jose Marquesas „Petrus Kombucha Team“ (automobilių klasė)

Penktą kartą savo sėkmę Dakaro ralyje bandysiantis G. Petrus jau išbandė Saudo Arabijos smėlynus praėjusiais metais, kai varžybose startavo su Tomu Jančiu bei galutinėje įskaitoje užėmė 41-ąją vietą. Tai – geriausias G. Petraus pasirodymas Dakaro ralio varžybose.

Jubiliejinis išbandymas sunkiausiame ralio maratone jau pažėrė nemažai išbandymų lenktynininkui – prieš pat paliekant Lietuvą teigiamas COVID-19 testas buvo nustatytas G. Petraus šturmanui Povilui Valaičiui.

P. Valaičio teigiamam testo rezultatui pasirodžius ir antrą kartą, G. Petrus jau gruodžio 26-ąją, per pusdienį, atrado naują porininką varžyboms – portugalą Jose Marquesą.

Kartu su G. Petrumi naujajame „Optimus EVO3” bagyje startuosiantis J. Marquesas turi turtingą ralio varžybų patirtį ir yra startavęs net 138 varžybose. Su savo būsimu kolega iš Lietuvos portugalas susipažino „Africa Eco Race“ varžybose.

Arūnas Gelažninkas „Zigmas Dakar Team“ (motociklų klasė)

Trečią kartą Dakaro ralyje su motociklu startuos ir daugkartinis Lietuvos motokroso čempionas A. Gelažninkas.

Debiutavęs sunkiausiu pasaulio ralio maratonu vadinamose varžybose 2019 m. motociklininkas bendroje įskaitoje užėmė 24 vietą bei liko 4-as tarp Dakaro ralio naujokų.

Praėjusiais metais 35-erių metų A. Gelažninkas pirmą kartą Saudo Arabijoje surengtose varžybose bendroje įskaitoje užėmė 30-ąją vietą.

Prieš trečiąjį startą Dakaro ralyje A. Gelažininkas priėmė sprendimą dalyvauti „Original by Motul“ klasėje, dar geriau žinomoje Dakaro „vienišių“ pavadinimu.

„Vienišių“ klasės statutas nurodo, kad visos varžybų distancijos metu A. Gelažninkas negalės sulaukti jokios techninės pagalbos iš aptarnaujančio personalo. Lenktynininkas motociklą turės taisytis pats. Tiesa, varžybų reglamente galioja taisyklė, kad Dakare šios klasės dalyviai gali padėti vienas kitam.

Šią varžybų klasę 2019 m. Peru vykusiose ralio varžybose bandė įveikti Balys Bardauskas, tačiau paskutinę varžybų dieną nuo motociklo kritęs lietuvis susilaužė ranką ir nefinišavo.

Artėjančiame Dakaro ralyje A. Gelažininkas startuos KTM motociklu.

Laisvydas Kancius „Story Racing“ (keturračių klasė)

Lietuva šių metų Dakaro ralyje pirmą kartą turės atstovą keturračių klasėje. 36-erių metų verslininkas keturračiais motociklais susidomėjo dar vaikystėje, tačiau ilgus metus tai buvo tik aktyvaus laisvalaikio malonumas.

Prieš septynerius metus L. Kancius visa galva paniro į keturračių sportą, o prieš trejus metu galvoje ėmė vis drąsiau suktis idėja apie dalyvavimą aukščiausio rango tarptautinėse varžybose.

Kurį laiką L. Kancius turėjo sunkumų ieškodamas tinkamiausio keturračio Dakaro raliui, tačiau susiekus su čekų lenktynininku Tomu Kubiena buvo rastas sprendimas – abu lenktynininkai nusprendė sujungti jėgas po „Story Racing“ komandos pavadinimu.

T. Kubiena Dakaro ralio varžybose dalyauja nuo 2017-ųjų, tačiau nekart nėra jose finišavęs dėl gedimų.

Tiek L. Kancius, tiek T. Kubiena spalį dalyvavo Anadalūzijos ralyje, kuriame lietuvis užėmė 5-ąją vietą bei iškovojo išsvajotąjį bilietą į 2021 m. Dakaro ralį.

Abu lenktynininkai vairuos „Yamaha Raptor 700” keturračius.

Bendra lietuviu ir čeko komanda turės mechanikus iš Čekijos, kurie rūpinsis abiem keturračiais.

Keturračių klasėje, naujausiais duomenimis, Dakaro ralyje varžysis 18 dalyvių.