Sportas

2020.07.06 09:29

Variklis gali suktis ir ant vandens – jaunoji Nida Kilinskaitė savaitgaliais skrieja motorlaiviu

Paulius Cubera, LRT.lt2020.07.06 09:29

Motorlaivių sportas Lietuvoje nėra nauja sporto šaka, tačiau vis dar retai matoma ir girdima, o viena naujausių šio sporto žvaigždučių – 14-metė kaunietė Nida Kilinskaitė. Mergina į motorlaivį sėdo dešimties paskatinta tėvo ir neišlipa iki šiol.

Nidos tėvas Mindaugas Kilinskas pats anksčiau užsiėmė šiuo sportu, tačiau jaunesnioji jo dukra tai darančio tėvo nėra mačiusi. Vis dėlto šeimai kažkada stebint „Formulės-2” motorlaivių varžybas, tėvas pasiūlė dukrai pačiai išbandyti šį sportą.

„Pačios pirmos varžybos buvo nesėkmingos, ties pirmu posūkiu apsiverčiau. Visi manė, kad nebevažiuosiu, bet sėdau ir toliau. Per tas pačias varžybas latvis dar į mane atsitrenkė, laivą sulaužė ir vis tiek kažkaip tęsiau. Pirmi metai nelabai sėkmingi buvo“, – su šypsena LRT.lt pasakoja Nida Kilinskaitė.

Tenisą taip pat mėgstanti žaisti 14-metė neseniai pradėjo lankyti ir lengvosios atletikos treniruotis, šoka su kartimi. Vis dėlto potyriai laive ant vandens jai iki šiol ypač patinka. Tiesa, taip buvo ne iš karto.

„Buvo baisu, kelias varžybas tikrai bijodavau prie manęs artėjančio laivo, drebėdavau net už vairo, bet ta baimė praėjo. Patiko adrenalinas, buvo tiesiog gera“, – pasakoja jaunoji motorlaivio pilotė.

Jos mama Oksana, kalbėdama su LRT.lt, ne kartą purtė galvą ir vartojo žodį „baisu“. Kalbantis atrodo, kad būtent mama ir yra didžiausia Nidos sirgalė, mokanti labai vaizdžiai ir emocingai papasakoti apie įdomiausius N. Kilinskaitės nuotykius ant vandens.

„Aš ant kranto visada šokinėju, man baisu, kartais net vaidenasi, kad į ją kažkas atsitrenks, apsivers“, – emocingai pasakoja mama.

Kur kas ramesnis tėtis tuoj pat lyg nuramina: „Viskas sustatyta taip, kad aplink yra narai, gelbėtojai, jeigu tik apsiverti, įšoka su lenta, pririša, neleidžia judėti. Saugumas yra aukštas.“

Tada jau nurimsta ir mama, pripažindama, kad jau priprato ir susitaikė su tokiu dukros pomėgiu: „Dabar jau apsipratau, ramiau žiūriu, būna net gražių momentų (juokiasi)“.

Merginos užsispyrimas pilotuojant motorlaivį saldžių vaisių davė jau po trejų metų – 2017-aisiais Nida tapo Europos čempione GT 250 klasėje.

Dabar Nida jau varžosi su galingesniu laivu (GT 15) klasėje, galinčiu skrieti vandeniu iki 70 km/h greičiu.

Motorlaiviai jau tapo šeimos laisvalaikio dalimi, mat dauguma varžybų vyksta vasarą, o į jas Nida pasileidžia kartu su tėvais. Startuoja kaunietė ne tik Lietuvoje bei Latvijoje, kur motorlaiviai yra kur kas populiaresnė ir žinomesnė sporto šaka, bet ir Vakarų Europoje.

Didžioji dauguma Lietuvoje šiuo sportu užsiiminėjančių žmonių gavo šį pomėgį iš savo tėvų ar kitų giminių – iš kartos į kartą. Taip motorlaiviais užsikrėtė Nida, taip pat – ir jos tėvas Mindaugas, pamatęs tai darantį pusbrolį.

Tiesa, sportas šis tikrai – ne pigus. N. Kilinskaitės laivas kainuoja apie 8 tūkst. eurų, jo sraigtas – 500 eur., o jų reikia ne vieno. Kur dar speciali apranga, šalmas, kelionės į varžybas, kuriose reikia transportuoti ir patį laivą.

Kopiant karjeros laiptais aukštyn ir lipant iš vieno laivo į galingesnį kitą, iš vienos klasės į kitą, kaštai tik auga.

Žymiausias Lietuvos motorlaivių pilotas yra Edgaras Riabko, atstovaujantis Lietuvai „Formulių-2” varžybose. Tai tik vienu laipteliu žemiau nei prestižinės „Formulės-1” varžybos. Praėjusių metų liepą E. Riabko antrą kartą karjeroje tapo savo klasės Europos čempionu.

Dabar Edgaras yra tapęs ir Lietuvos motorlaivių federacijos prezidentu, Kauno mariose jau liepą atidaro ir motorlaivių akademiją, tikisi šiuo sportu sudominti ir daugiau vaikų.

N. Kilinskaitė šiuo metu Lietuvoje yra vienintelė mergaitė visose klasėse, sportuojanti šią neįprastą sporto šaką. Iš viso turime apie 20 tai darančių pilotų.

Klasėje, kurioje varžosi Nida, motorlaivis su pilotu po varžybų negali būti lengvesnis negu 210 kilogramų. Visi sportininkai po finišo yra pasveriami kartu su savo laivais ir turi „įtilpti“ į šį svorį jau po kuro išdeginimo.

Kadangi svoris panašus, o variklių galia vienoda, svarbiausia varžybų dalimi yra startas, po kurio, norint aplenkti varžovą, jau reikia sulaukti jo klaidos posūkiuose, susidūrimų ar kitokių konfliktinių situacijų. N. Kilinskaitės GT 15 klasės laivas išvysto maždaug 70 km/h maksimalų greitį.

„Ant vandens tai tikrai pakankamai greitai“, – paprašyta apibūdinti, ką jaučia skriedama motorlaiviu, sako Nida.