Tobulėjančios bėgimo batelių technologijos atveria naujas galimybes lengvaatlečiams, tačiau Tarptautinė lengvosios atletikos federacija (IAAF) neskuba išskėstomis rankomis sveikinti visų naujovių, skelbia BBC.
Kontroversijos vėjų įpūtė specialiai bėgimui sukurti ir geresnius rezultatus sportininkams pasiekti leidžiantys kompanijos NIKE išleisti bateliai, pavadinti „Varpofly“. Norėdama išvengti ilgos teisinės kovos, IAAF dar neuždraudė naujosios kartos batelių varžybose, tačiau pasaulinė lengvosios atletikos organizacija gali uždrausti sportininkams dalyvauti varžybose avint kelias modifikuotas „Vaporfly“ batelių versijas.
Tokius taisyklių pakeitimus siekiama įvesti dar prieš olimpines žaidynes, kurios liepos–rugpjūčio mėnesiais vyks Tokijuje (Japonija).
Specialų tyrimą atliekanti IAAF praneša, kad rekomendacinio pobūdžio gairės bus paskelbtos penktadienį. Taip pat bus peržiūrima naujos kartos batelių pado storis ir bus atliekamas papildomas biometrinis tyrimas, siekiant išsiaiškinti batelių poveikį ilgose ir trumpo nuotolio distancijose.
Batelių gamintojai privalės pristatyti IAAF naujosios kartos sportbačių versijas, tik po to sportininkams gali būti leista tokią avalynę avėti tarptautinėse varžybose.
Tiesa, visi iki šiol su minėtais bateliais pasiekti rezultatai lieka galioti.

Dabartinės IAAF nustatytos taisyklės tvirtina, kad sportiniai bateliai „turi būti sukurti taip, kad nesuteiktų sportininkams papildomos pagalbos ar pranašumo. Bet kokio pobūdžio avalynė turi būti prieinama visiems ir nesikirsti su varžybų dvasia.“
„Vaporfly“ batelių kritikai tvirtina, kad tokių taisyklių nepakanka, o draudimus nesunkiai apeina brangiai kainuojantys „Vaporfly“ bateliai (kainuojantys apie 285 eurus). Šios serijos avalynė nuo 2016 m. įnešė naujų vėjų į pasaulio bėgikų elitą.
Daugelis tiki, kad naujosios technologijos iškraipė rekordų knygas. Be to, bėgikai, neturintys sutarčių su NIKE, netenka galimybės varžytis vienodomis sąlygomis. Susidaro vadinamojo „technologinio dopingo“ situacija.
Kiti kalba, kad inovacijos visuomet buvo dalis sporto progreso. Kiekvienas gamintojas kuria savo technologiją, o gerinami rekordai padeda pritraukti didesnį dėmesį.

Vykstant karštiems debatams, IAAF atsidūrė svarbių sprendimų, kurie gali turėti didžiulę įtaką ateities sportui, priėmimo kryžkelėje.
Tvirtinama, kad naujosios technologijos NIKE bėgimo bateliai turi padidintą pado storį, arba vadinamąjį „gylį“. Kompanijos užpatentuota ypač spyruokliuojanti anglies pluošto pado dalis stumia bėgiką į priekį. NIKE teigimu, tokia naujosios kartos avalynė 4 procentais pagerina bėgimo efektyvumą.
Praėjusiais metais hibridinės NIKE batelių versijos buvo avimos Eliudo Kipchogės, jis specialiame bėgime Vienoje tapo pirmuoju atletu, įveikusiu maratono distanciją greičiau nei per dvi valandas. Stajeris avėjo „Alphafly“ serijos batelius.
Kenijos gyventojo E. Kipchogės tautietė Brigida Kosgei Čikagoje pagerino ilgą laiką nepajudintą Paulos Radcliffe moterų maratono distancijos rekordą. Sportininkė avėjo „Vaporfly Next%“ batelius.
Dar nėra žinoma, ar šių serijų bateliais bus leidžiama varžytis IAAF patvirtintose varžybose. Tai paaiškės tik tada, kai organizacija paskelbs sprendimą.

IAAF paskelbė savo poziciją, čia teigiama, kad „dalis naujųjų technologijų sukuria papildomą pranašumą atletams, tai kertasi su esminiais varžybų principais.“
Pridedama, kad „didžiausias iššūkis – atrasti tinkamą balansą tarp techninio progreso, padedančio technologijų vystymuisi lengvojoje atletikoje, skatinimo ir pamatinių sporto charakteristikų – prieinamumo, universalumo ir sąžiningumo – išsaugojimo.“
Oficialiame pranešime NIKE tvirtina, kad „gerbia sporto taisykles ir nesiekia sukurti jokių bėgimo batelių, kurie suteiktų bėgikui daugiau energijos, nei jos buvo išnaudota.“
„New York Times“ atliktas tyrimas, kuriame buvo išanalizuota daugiau nei 1 milijonas įvairių mėgėjiškų bėgimų, skelbia, kad bėgikai, avintys „Vaporfly“ batelius, bėgdami demonstravo 4–5 proc. geresnius rezultatus nei su įprastais bateliais.
Penki greičiausi maratonininkų rezultatai istorijoje užfiksuoti per pastaruosius 16 mėnesių buvo tų sportininkų, kurie avėjo „Vaporfly“.