Pozicija

2021.12.08 16:55

Eugenijus Gentvilas. Uodega vizgina šunį

Eugenijus Gentvilas, Seimo Liberalų sąjūdžio frakcijos seniūnas2021.12.08 16:55

Jau antra diena kalbame apie žlungančią sankcijų politiką Baltarusijos režimo atžvilgiu. Gruodžio 8 d. ryte pradėjo veikti draudimas gabenti „Belaruskalij“ trąšas. Tačiau jos vežamos šiandien ir bus vežamos dar ir sausio mėnesio. Taip žlunga „vertybinė“ Lietuvos užsienio politika. Taip griaunama tarptautinė Lietuvos reputacija ES ir JAV partnerių akyse.

Kaip mes jautumėmės, jei JAV savo įsipareigojimus Lietuvai pradėtų vykdyti po mėnesio ar kelių nuo sutartos datos. Baisu net pagalvoti, jei toks partnerių požiūris į įsipareigojimus būtų kalbant apie, tarkim, NATO 5–tą straipsnį.

Atrodo, kad sankcijų žlugdyme svarbiausia yra AB „Lietuvos geležinkeliai“ pozicija. Pasirodo, ši valstybės valdoma įmonė lapkričio mėn. gavo avansą iš „Belaruskalij“ ir įsipareigojo vežti jų trąšas, kol bus panaudotos visos avanso lėšos. Nežiūrint, kad jau įvestos sankcijos!

Bet akivaizdu, kad AB „Lietuvos geležinkeliai“ šiame sankcijų žlugdyme veikia ne vieni. Aišku, kad geležinkeliečiai gavo privačios Klaipėdos uosto įmonės Birių krovinių terminalas (toliau – BKT) garantijas, kad atvežtos trąšos bus iškraunamos uoste ir laivais išgabenamos galutiniams pirkėjams. Čia nieko keisto – BKT yra privati įmonė, kurioje 30 proc. akcijų valdo tas pats „Belaruskalij“.

Tačiau neabejotina, kad šiame susitarime apeiti sankcijas dalyvavo ir dar viena valstybinė įmonė – KVJUD (toliau – Klaipėdos valstybinė jūrų uosto direkcija). Akivaizdu, kad ši įmonė užtikrino, kad į uostą bus leidžiama įplaukti laivams, kurie išgabens baltarusiškas trąšas.

Beje, KVJUD už kiekvieno laivo įplaukimą ir švartavimą irgi gauna pinigėlius. Tad interesas apeiti sankcijas akivaizdus.

Tampa aišku, kad sprendimą apeiti sankcijas ar vėlinti jų įsigaliojimą priėmė keturių įmonių „aljansas“. Iniciatyva, be abejo, priklauso Baltarusijos koncernui „Belaruskalij“. Jam, natūralu, pakluso privati krovos kompanija BKT. Liko susitarti su dviem Lietuvos valstybės valdomomis įmonėmis – Uosto Direkcija, ir AB „Lietuvos geležinkeliai“. Kaip matome, sunku nebuvo.

Valstybės valdomos įmonės sužlugdė Lietuvos valstybės pastangas ir siekius imtis sankcijų prieš neteisėtą režimą. Tautosakoje yra toks posakis „Uodega vizgina šunį“.

Laukime premjerės Ingridos Šimonytės ir susisiekimo ministro Mariaus Skuodžio reakcijos. Ar leis ir toliau uodegoms vykdyti savo politiką, ar patrumpins uodegėles?

Šis tekstas – asmeninė jo autoriaus (-ės) nuomonė. LRT.lt portalo rubrikoje „Pozicija“ publikuojamos politinės ar kitos tematikos nuomonės. Publikavimo taisykles galite rasti čia.

Mums svarbus tikslumas ir sklandi tekstų kalba. Jei pastebėjote klaidų, praneškite portalas@lrt.lt