Pozicija

2020.04.10 11:34

Rimantė Gvergždytė. Šiandieninė abiturientų realybė

Rimantė Gvergždytė2020.04.10 11:34

Į susidariusią situaciją, kurioje šiuo metu tenka gyventi mūsų šalies abiturientams, tuo pačiu ir man, reaguoju ir aš. Visų pirma, atkreipiau dėmesį, jog Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS), turėdami galimybę atstovauti mokinių interesams, tai daro neatsakingai, o sprendimą už abiturientus priima 10–11 kl. mokiniai bei studentai, kuriems ši tema vargu, ar yra aktuali.

Socialinių tinklų platformoje abiturientams buvo iškeltas klausimas, ar dvyliktokai sutinka su sąlyga, jog Valstybiniai brandos egzaminai (VBE) būtų vykdomi pasibaigus karantino laikotarpiui Lietuvoje ir kokios sąlygos moksleiviams turi būti užtikrintos. LMS tikino, jog į dvyliktokų nuomonę bus atsižvelgta, tačiau drįstu tuo abejoti.

Kai kurie neigiami komentarai, kuriuose pabrėžiamas LMS įvykdytas, abiturientų nuomone, netinkamas sprendimas, netgi yra šalinami. Vis dėlto pastebiu, jog didžioji dalis abiturientų argumentuotai pasisakė prieš VBE vykdymą:

1. Dauguma mokytojų dirba atsiųsdami užduotis į elektronininį dienyną ir paskirdami laiko terminą, kuriuo metu darbas turi būti atliktas ir nusiųstas mokytojui. Tai įrodo, jog nuotolinis mokymasis virsta savarankišku mokymusi, o savarankiškai pasiruošti brandos egzaminams yra sudėtinga.

2. Dėl nuolatinio mokymosi prie kompiuterio ekrano mokiniams atsiranda įvairūs sutrikimai: skauda galvą ir silpsta akys, atsiranda mieguistumas. Tai įrodo, jog nuotolinis mokymasis kenkia moksleivių sveikatai, o tokioje būsenoje moksleiviams susikaupti tampa ypač sunku.

3. Nuotolinio mokymosi programos yra paruoštos netinkamai, vyksta įvairūs trikdžiai, o programų galybė yra tokia, jog sinchroninių pamokų metu tenka aiškintis kaip ir kuo naudotis, o ne mokytis naujas temas ar ruoštis VBE. Galima daryti išvadą, jog laikas, per kurį abiturientai turėtų ruoštis egzaminams, išnaudojamas netikslingai, o mokymasis virsta pamokų imitavimu.

4. Suteiktos mokymosi priemonės nepadeda. Kompiuteriai duodami senų modelių, todėl neatlaiko apkrovos, o planšetės, kurios taip pat buvo suteiktos, prilygsta mobiliajam telefonui: mažas ekranas, sunku naudotis programomis „Word“, „Excel“ ir pan. Tampa aišku, jog nuotoliniu būdu mokytis mokiniams vis dėlto nėra sudaromos tinkamos sąlygos.

5. Savarankiško darbo krūvis nepaskirstomas tikslingai. Dėl šios priežasties abiturientų asmeninis gyvenimas virsta viena didele mokymosi sistema be poilsio.

6. Tam tikrus dalykus (matematiką, chemiją ar fiziką) yra sudėtinga mokytis nuotoliniu būdu, kadangi sinchroninės pamokos tampa uždavinio sąlygos ir jo sprendimo būdu parodymu kompiuterio ekrane, taigi ar to užteks gerai išlaikyti VBE?

Atsižvelgiant į abiturientų iškeltas problemas galima teigti, jog nuotolinis mokymas nesudaro tinkamų sąlygų pasiruošti valstybiams brandos egzaminams.

Siekiant rasti kompromisą, LMS, ATSTOVAUDAMI MOKSLEIVIŲ INTERESAMS, VALDYBOS SPRENDIMU pasisakė UŽ VBE vykdymą užtikrinus moksleivių poreikius atitinkančias sąlygas ir nurodė argumentus, tačiau:

1. LMS teigia, jog šių metų išduoti atestatai, remiantis mokinių metiniais pažymiais, negalėtų būti tolygiai vertinami su ankstesniais ar ateinančiais metais įgytais atestatatais. Tačiau mokymosi sąlygos taip pat neprilygsta baigusioms ar ateinančioms dvyliktokų laidoms. Taigi, kodėl tolygiai vertinami atestatai tampa problema, o netolygios mokymosi sąlygos ne?

2. LMS teigia, jog svarbu atsižvelgti į abiturientus, kurie savo ateitį planavo pagal iš anksto nustatytas taisykles. Tačiau daug svarbiau yra atsižvelgti į abiturientų daugumą, kurie patiria nepakeliamą stresą šioje ekstramalioje situacijoje, kadangi gerų VBE rezultatų tikimybė nuotolinio mokymo metu stipriai sumažėjo.

3. LMS teigia, jog tokią poziciją palaiko tik tuo atveju, jei būtų vykdomas kokybiškas nuotolinis ugdymas, abiturientams užtikrinamos nuotolinės kontaktinės pamokos ir konsultacijos vaizdo konferencijomis. Tačiau atsižvelgiant į darbo saugos reikalavimus, kompiuteriu 10–12 klasės mokiniai gali dirbti ne daugiau kaip dvi pamokas. Taigi klausimas, kaip turėtų būti vykdomas sklandus nuotolinis mokymas, kad ruošimasis brandos egzaminams atitiktų nurodytas higienos normas ir kartu nevirstų savarankišku mokymusi?

4. LMS teigia, jog šį sprendimą palaiko tik tuo atveju, jei bus suteiktos reikiamos techninės priemonės, skirtos nuotoliniam ugdymui. Tačiau kaip jau buvo minėta anksčiau, net ir suteiktos mokymosi priemonės nėra kokybiškos, o mokymosi galimybės nepadidėja.

5. Taip pat LMS teigia, jog egzaminų vykdymo metu turėtų būti užtikrinama tinkama sveikatos apsauga: mažinamas žmonių skaičius kabinetuose. Tačiau ar galime būti užtikrinti, jog sumažinus žmonių skaičių patalpoje tarp jų nebus COVID–19 viruso nešiotojų, o jie neužkrės kitų, toje pačioje patalpoje esančių asmenų, kurie užkratą parneštų ir savo šeimoms?

Atsižvelgiant į šiuos aspektus, kyla abejonės. Ar Lietuvos moksleivių sąjunga tikrai atstovauja mokinių interesams ir sprendimą priėmė teisingai ir pagrįstai?

Taip pat atsižvelgiant į užsienyje vykdomus pakeitimus dėl valstybinių brandos egzaminų ir vadovaujantis specialistų įžvalgomis bei atstovaujant mokinių interesams, siūlau apsvarstyti alternatyvą:

1. Atsižvelgti į 11–12 kl. metinių pažymių įvertinimus (tokį sprendimą jau priėmė Jungtinė Karalystė, Nyderlandai, ir kt.)

2. Egzaminus keisti į įskaitas, kurios būtų lengvesnės nei egzaminai.

3. Priėmimą į aukštąsias mokyklas vykdyti motyvacinių laiškų bei pokalbių pagalba (daugumoje užsienio šalių tokia priėmimų tvarka vyrauja ne vienerius metus).

Įvardijamoms problemoms, tokioms kaip praeitų metų abiturientų egzaminų perlaikymams sprendimas taip pat yra. Į šiuos žmones būtų galima atsižvelgti taip pat taikant išlygas, priėmimą vykdyti motyvacinių laiškų pagalba. Juk šie žmonės, laukė vienerius metus, uoliai dirbo ir stengėsi, kad galėtų studijuoti norimoje studijų programoje, tad kodėl bent šioje ekstremalioje situacijoje negalime atsižvelgti į žmogiškuosius faktorius?

Be viso to, nuolatos išryškinama problema, kad prestižinėse mokyklose ir miestelių ar kaimų mokyklose įvertinimai rašomi skirtingai, o mokymosi kokybė skiriasi. Tuomet kodėl gauname vienodas brandos egzaminų užduotis, jei švietimo sistemoje vyrauja tokia nelygybė?

Tad gerbiami Lietuvos moksleivių sąjunga (LMS) nariai, siūlau dar kartą apsvarstyti savo sprendimą ir pagalvoti, ar tikrai elgiatės teisingai?